Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 101 Bilag 5
Offentligt
2506230_0001.png
Til lovforslag nr.
L 101
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at få fratrukket merindtægt som følge af arbejde relateret til covid-19 ved
indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, der
skal sikre, at familier også i 2022 undgår, at f.eks. ægtefæl-
len på førtidspension bliver modregnet, fordi vedkommen-
des ægtefælle påtager sig merarbejde i en helt særlig situ-
ation, hvor hele Danmark kæmper med corona og stadig
kæmper for at komme fri af coronarestriktionerne. Familier-
ne skal selvfølgelig ikke straffes for at yde en ekstra indsats
i en ekstraordinær situation. Vi skylder dem tværtimod en
meget stor tak.
Lovforslaget er en forlængelse af den midlertidig ordning
fra 2021, som var en opfølgning på Venstres beslutningsfor-
slag (B 146, folketingsåret 2020-21), som blev behandlet
i Folketinget den 23. februar 2021. V stillede oprindelig
beslutningsforslaget på baggrund af alt for mange historier,
der viste, at danskere oplevede at blive ramt af en sammen-
sat marginalskat på op til 70 pct., hvis de havde ydet en
ekstra indsats i forbindelse med coronakrisen i både 2020 og
2021. Statsministeren påstod, at der kun var tale om såkaldte
enkeltsager, men mange familier er berørt af de urimelige
regler. De fortjener anerkendelse for deres arbejde – ikke et
ekstra skattesmæk.
V støtter desuden ændringsforslagene så disse regler også
kommer til at omfatte mennesker på efterløn. V har gennem
årene taget flere initiativer for at ændre modregningsregler-
ne med henblik på at sikre balancen mellem, at det på den
ene side skal kunne betale sig at arbejde, og at man på den
anden side har et ansvar for at forsørge sin egen familie. V
stod således i spidsen for at lempe modregningsreglerne for
folkepensionister i finansloven 2019, ligesom V har lempet
reglerne i »Aftale om ret til seniorpension« og »Aftale om
AX027203
L 101 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. december 2021
2506230_0002.png
2
flere år på arbejdsmarkedet«. V mener, at der skal gøres
noget permanent ved modregningsreglerne enkelte steder,
og derfor vil V afskaffe modregningen af arbejdsindkomst
i egen folkepension. Samtidig vil V også fjerne modregnin-
gen i både folke-, senior- og førtidspension på grund af
partneres indkomst.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
gets bestræbelser på at friholde folke-, senior- og førtidspen-
sionister – og nu også efterlønsmodtagere – fra modregning
i deres eget eller partners almindelige forsørgelsesgrundlag,
når de gør en ekstraindsats i forhold til covid-19-relaterede
arbejdsopgaver. EL er særdeles tilfreds med, at efterløns-
modtagere med ændringsforslagene kommer med i ordnin-
gen. EL havde ønsket, at covid-19-relaterede arbejdsopgaver
fortolkes bredt, således at også ekstraindsats med andre op-
gaver i sundhedsvæsenet, der indirekte er covid-19-relatere-
de, vil kunne medregnes i ordningen. Det kan f.eks. dreje
sig om overarbejde på andre afdelinger, hvorfra store dele af
personalet er forflyttet til covid-19-afsnit. Ligeledes havde
EL håbet, at ordningen kunne administreres mere smidigt,
end der er lagt op til, således at arbejdsgivere ved indbe-
retning af løn og overarbejde direkte kunne anføre, hvilke
løndele der efter dette regelsæt ikke ville skulle modregnes i
pension eller efterløn.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af LA):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. og lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
(Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at få
fratrukket merindtægt som følge af arbejde relateret til
covid-19 ved indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension m.v. og fritagelse for fradrag i efterløn for
merindtægt fra arbejde relateret til covid-19)«.
[Ændring af titel som følge af ændringsforslag nr. 2 og 3]
Ny paragraf
2)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I
lov
om
arbejdsløshedsforsikring
m.v.,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 215 af 12. februar 2021, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 1438 af 29. juni 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 74 e
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Uanset stk. 1-5 medfører merarbejde, der er co-
vid-19-relateret, ikke fradrag i efterlønnen i perioden fra og
med den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
2.
I
§ 74 i, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om
fritagelsen for fradrag i efterløn efter § 74 e, stk. 6, herunder
definition af merarbejde og krav til dokumentation af, at
arbejdsforholdet er covid-19-relateret.««
[Regler om fritagelse for fradrag i efterløn for merarbejde,
der er covid-19-relateret]
Ny paragraf
3)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 02
En person, der efter overgang til efterløn ansættes i et nyt
ansættelsesforhold den 1. marts 2020 eller senere, fritages
for fradrag i efterlønnen for arbejde i perioden fra den 1.
januar 2022 til og med den 31. december 2022, hvis arbejdet
er relateret til covid-19.«
[Regler om fritagelse for fradrag i efterløn for merarbejde,
i nye ansættelser efter 1. marts 2020, der er covid-19-relate-
ret]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets titel ændres, som følge af
at der indsættes en ny paragraf med ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 2
Efter den gældende § 74 e, stk. 1, i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. kan en efterlønsmodtager mod fradrag
i efterlønnen have lønarbejde uden begrænsning. Arbejdet
må dog ikke udføres i en selvstændig virksomhed, der ejes
eller drives af medlemmets ægtefælle, eller i en virksomhed,
som er bortforpagtet af medlemmet eller af medlemmets
ægtefælle.
Det betyder, at arbejde, som kan udbydes som alminde-
ligt lønarbejde, som overvejende hovedregel medfører fra-
drag i efterlønnen. Fradraget sker time for time, hvilket
betyder, at 1 times arbejde nedsætter efterlønsudbetalingen
med et beløb, der svarer til 1 times efterløn.
Det foreslås, at der i indsættes et nyt stykke i § 74 e i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at uanset § 74 e, stk.
1-5, vil merarbejde, der er covid-19-relateret, ikke medføre
fradrag i efterlønnen i perioden fra den 1. januar 2022 til og
med den 31. december 2022.
Det svarer til den ordning, der gælder for folke-, senior-
og førtidspensionister, og som ved nærværende lovforslag
L 101 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. december 2021
2506230_0003.png
3
foreslås forlænget til at gælde til og med den 31. december
2022.
Det vil være en betingelse, at arbejdet har relation til co-
vid-19. Det vil sige, at der vil skulle være en sammenhæng
mellem mer- eller overarbejdet og covid-19. Det kan ek-
sempelvis være arbejdet med smitteopsporing af covid-19,
testarbejde, covid-19-vaccination, behandling og pleje af og
omsorg for covid-19-patienter, plejehjemsbeboere og beboe-
re i botilbud, transport af vacciner og produktion af værne-
midler m.v.
Arbejde, der ikke har relation til covid-19, vil ikke være
omfattet af ordningen. Det gælder arbejde i virksomheder,
der generelt har oplevet øget efterspørgsel, f.eks. mad til
takeaway og håndværkere m.v.
Arbejde, der har relation til covid-19, kan omfatte alle
private og offentlige ansatte.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om fritagelsen for fradrag i efter-
løn for merarbejde, der er covid-19-relateret i perioden fra
den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022.
Det forventes, at der med hjemmel i bemyndigelsen bl.a.
vil blive fastsat regler om arbejde, der er omfattet af ordnin-
gen, herunder at der skal være tale om arbejde i et lønmodta-
gerforhold eller lønmodtagerlignende forhold.
Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler
om, at der ved merarbejde forstås arbejde, der går ud over
det aftalte i henhold til ansættelseskontrakten, og som gi-
ver ret til betaling for det ekstra arbejde. Det vil sige, at
fritagelsen for fradrag også gælder i forhold til bonusser
og særlige tillæg, der direkte kan knyttes op på den ekstra
arbejdsindsats. Deltidsansatte, som under covid-19 har haft
merarbejde, vil således også være omfattet.
Er der i ansættelsesforholdet ikke en aftalt arbejdstid, vil
der ikke være et grundlag at fastslå mer- eller overarbejde
i forhold til, og et sådant arbejde vil således ikke kunne
fritages for fradrag i efterlønnen. I lighed med den gældende
ordning i lov nr. 707 af 26. april 2021 om ændring af lov
om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. vil der ikke
ske en nærmere afgrænsning af, hvad der kan betragtes som
mer- eller overarbejde i forbindelse med covid-19, i tillid
til, at borgere og arbejdsgivere godt kan vurdere, hvornår
merarbejde kan tilskrives arbejde i relation til covid-19, og
hvornår der er tale om mer- eller overarbejde i de situatio-
ner.
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at efterløns-
modtagere vil skulle vedlægge en erklæring, hvor arbejdsgi-
veren erklærer, at efterlønsmodtageren har haft merindtægt
fra den givne arbejdsplads, og at mer- eller overarbejdet
eller det nye arbejde fra den 1. marts 2020 eller senere
kan relateres til covid-19. Erklæringen supplerer efterløns-
modtagerens oplysninger om arbejde og indtægter på det
ydelseskort, efterlønsmodtageren månedligt skal indsende til
arbejdsløshedskassen, når efterlønsmodtageren har arbejde
samtidig med efterlønnen. Erklæringen vil skulle indsendes,
første gang efterlønsmodtageren efter den 1. januar 2022
har indtægt fra arbejde, der er omfattet af den foreslåede
fritagelse. Hvis der sker ændringer i ansættelsesforholdet,
f.eks. hvis efterlønsmodtageren får nye eller andre arbejds-
funktioner, eller hvis efterlønsmodtageren får ny ansættelse,
vil efterlønsmodtageren skulle indsende en ny erklæring for
at blive fritaget for fradrag i efterlønnen.
Til nr. 3
Det foreslås, at en person, der efter overgang til efterløn
ansættes i et nyt ansættelsesforhold den 1. marts 2020 eller
senere, fritages for fradrag i efterlønnen for arbejdet i pe-
rioden fra og med den 1. januar 2022 til og med den 31.
december 2022, hvis arbejdet er relateret til covid-19. Dette
indebærer, at når en person er ansat efter den 1. marts 2020
og arbejdet i øvrigt er covid-19-relateret, anses dette arbejde
som merarbejde. Det er en betingelse, at personen skal være
på efterløn ved begyndelsen af ansættelsen.
Efter forslaget skal alle tre betingelser være opfyldt, dvs.,
at
1) personen allerede skal være på efterløn, når personen
ansættes i det nye ansættelsesforhold,
2) ansættelsesforholdet skal være begyndt den 1. marts
2020 eller senere og
3) arbejdet skal være relateret til covid-19.
Det betyder dermed også, at en person, der først overgår
til efterløn efter etableringen af et ansættelsesforhold i et ar-
bejde, der er relateret til covid-19, alene fritages for fradrag
i efterlønnen for arbejdstimer, der går ud over det aftalte i
henhold til ansættelseskontrakten, og som giver ret til beta-
ling for det ekstra arbejde. Tilsvarende gælder for ansættelse
i et arbejde, der er begyndt før den 1. marts 2020.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse­
kvenser for det offentlige ved ændringsforslag 2 og 3
Det skønnes på baggrund af erfaringer med brugen af den
eksisterende ordning for pensionister, at en udvidelse af den
gældende ordning, jf. ændringsforslag nr. 2 og 3, til også
at omfatte personer, der modtager efterløn og har indtægter
som følge af covid-19-relateret merarbejde, alt andet lige
vil berøre ca. 100 efterlønnere, som med ændringsforslagene
ikke vil modtage en reduceret ydelse. Der er umiddelbart
ikke tilstrækkeligt grundlag for at skønne over de nærme-
re adfærdsvirkninger ved ændringsforslagene, som ydelses-
mæssigt vurderes at være udgiftsneutrale. Det vurderes på
dette grundlag, at en fradragsmodel i efterlønsreglerne, såle-
des at der kan ses bort fra covid-19-relateret merarbejde i
2022, vil indebære offentlige merudgifter på ca. 4,2 mio. kr.
i 2022 før skat og tilbageløb svarende til ca. 2,0 mio. kr.
efter skat og tilbageløb.
Merudgifterne i 2022 som følge af ændringsforslag nr. 2
og 3 på 4,2 mio. kr. før skat og tilbageløb bliver indarbejdet
på lov om tillægsbevilling for 2022. Tilsvarende reduceres
§ 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset
af covid-19 m.v. med i alt 2,0 mio. kr. i 2022 svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
Der foreligger ikke fyldestgørende data for omfanget af
covid-19-relaterede merindtægter, hvorfor de ydelsesmæssi-
ge konsekvenser er behæftet med betydelig usikkerhed og
bygger på en række antagelser om omfang og anvendelse af
ordningen.
L 101 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. december 2021
2506230_0004.png
4
Det bemærkes, at en udvidelse af den gældende ordning
for pensionister til også at omfatte personer på efterløn
må forventes at indebære administrative konsekvenser til
f.eks. systemtilretning og sagsbehandling. Det er a-kasserne,
der administrerer efterlønsordningen, hvorfor eventuelle ad-
ministrative konsekvenser som udgangspunkt ikke vil inde-
bære offentlige merudgifter, men pålægges a-kasserne og
dermed i sidste ende medlemmerne af a-kasserne.
Ændringsforslagene vurderes ikke at have konsekvenser
for kommunerne eller regionerne.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2021 og var
til 1. behandling den 16. december 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 13.
december dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
93. Den 15. december 2021 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Alexander Grandt (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5