Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 101 Bilag 3
Offentligt
Ændringsforslag til L 101
forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at få
fratrukket merindtægt som følge af arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-, senior-
og førtidspension m.v.)
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forlængelse af midlertidig ordning om ret til at få fratrukket merindtægt som følge af arbejde relateret til
covid-19 ved indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension m.v., samt fritagelse for fradrag i
efterløn for merindtægt fra arbejde relateret til covid-19)«.
Ny paragraf
2) Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 12. februar 2021, som ændret senest
ved § 1 i lov nr. 1438 af 29. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 74 e
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Uanset stk. 1-5, medfører merarbejde, der er covid-19-relateret, ikke fradrag i efterlønnen i
perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
2.
I
§ 74 i, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om fritagelsen for fradrag i efterløn efter § 74 e, stk.
6, herunder definition af merarbejde og krav til dokumentation af, at arbejdsforholdet er covid-19-
relateret.«
Ny paragraf
3) Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
L 101 - 2021-22 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
»02
En person, der efter overgang til efterløn ansættes i et nyt ansættelsesforhold den 1. marts 2020 eller
senere, fritages for fradrag i efterlønnen for arbejdet i perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31.
december 2022, hvis arbejdet er relateret til covid-19.«
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets titel ændres som følge af, at der indsættes en ny paragraf med ændring af lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 2
Efter den gældende § 74 e, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en efterlønsmodtager mod
fradrag i efterlønnen have lønarbejde uden begrænsning. Arbejdet må dog ikke udføres i en selvstændig
virksomhed, der ejes eller drives af medlemmets ægtefælle, eller i en virksomhed, som er bortforpagtet af
medlemmet eller af medlemmets ægtefælle.
Det betyder, at arbejde, som kan udbydes som almindeligt lønarbejde, som overvejende hovedregel
medfører fradrag i efterlønnen. Fradraget sker time for time, hvilket betyder, at en times arbejde
nedsætter efterlønsudbetalingen med et beløb, der svarer til en times efterløn.
Det foreslås i nr. 1, at der i indsættes et nyt stykke i § 74 e i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om, at
uanset § 74 e, stk. 1-5, vil merarbejde, der er covid-19-relateret, ikke medfører fradrag i efterlønnen i
perioden fra den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022.
Det svarer til den ordning, der gælder for folke-, senior- og førtidspensionister, og som ved nærværende
lovforslag foreslås forlænget til at gælde til og med den 31. december 2022.
Det vil være en betingelse, at arbejdet har relation til covid-19. Det vil sige, at der vil skulle være en
sammenhæng mellem mer- eller overarbejdet og covid-19. Det kan eksempelvis være arbejdet med
smitteopsporing af covid-19, testarbejde, covid-19-vaccination, behandling, pleje og omsorg af covid-19-
patienter, plejehjemsbeboere og beboere i botilbud, transport af vacciner og produktion af værnemidler
m.v.
Arbejde, der ikke har relation til covid-19, vil ikke være omfattet af ordningen. Det gælder arbejde i
virksomheder, der generelt har oplevet øget efterspørgsel f.eks. mad til take-away og håndværkere m.v.
Arbejde, der har relation til covid-19, kan omfatte alle private og offentlige ansatte.
Det foreslås i nr. 2, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om fritagelsen
for fradrag i efterløn for merarbejde, der er covid-19-relateret i perioden fra den 1. januar 2022 til og med
den 31. december 2022.
Det forventes, at der med hjemmel i bemyndigelsen bl.a. vil blive fastsat regler om arbejde, der er omfattet
af ordningen, herunder at der skal være tale om arbejde i et lønmodtagerforhold eller
lønmodtagerlignende forhold.
L 101 - 2021-22 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at der ved merarbejde forstås arbejde, der går ud
over det aftalte i henhold til ansættelseskontrakten, og som giver ret til betaling for det ekstra arbejde. Det
vil sige, at fritagelsen for fradrag også gælder i forhold til bonusser og særlige tillæg, der direkte kan knyttes
op på den ekstra arbejdsindsats. Deltidsansatte, som under covid-19 har haft merarbejde, vil således også
være omfattet.
Er der i ansættelsesforholdet ikke en aftalt arbejdstid, vil der ikke være et grundlag at fastslå mer- eller
overarbejde i forhold til, og et sådant arbejde vil således ikke kunne fritages for fradrag i efterlønnen. I
lighed med den gældende ordning i lov nr. 707 af 26. april 2021 om ændring af lov om social pension og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., vil der ikke ske en nærmere
afgrænsning af, hvad der kan betragtes som mer- eller overarbejde i forbindelse med covid-19, i tillid til, at
borgere og arbejdsgivere godt kan vurdere, hvornår merarbejde kan tilskrives arbejde i relation til covid-19,
og hvornår der er tale om mer- eller overarbejde i de situationer.
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at efterlønsmodtagere vil skulle vedlægge en erklæring, hvor
arbejdsgiveren erklærer, at efterlønsmodtageren har haft merindtægt fra den givne arbejdsplads, og at
mer- eller overarbejdet eller det nye arbejde fra 1. marts 2020 eller senere kan relateres til covid-19.
Erklæringen supplerer efterlønsmodtagerens oplysninger om arbejde og indtægter på det ydelseskort,
efterlønsmodtageren månedligt skal indsende til arbejdsløshedskassen, når efterlønsmodtageren har
arbejde samtidig med efterlønnen. Erklæringen vil skulle indsendes første gang, efterlønsmodtageren efter
1. januar 2022 har indtægt fra arbejde, der er omfattet af den foreslåede fritagelse. Hvis der sker ændringer
i ansættelsesforholdet, f.eks. hvis efterlønsmodtageren får nye eller andre arbejdsfunktioner, eller hvis
efterlønsmodtageren får ny ansættelse, vil efterlønsmodtageren skulle indsende en ny erklæring for at
blive fritaget for fradrag i efterlønnen.
Til nr. 3
Det foreslås, at en person, der efter overgang til efterløn ansættes i et nyt ansættelsesforhold den 1. marts
2020 eller senere, fritages for fradrag i efterlønnen for arbejdet i perioden fra den 1. januar 2022 til og med
den 31. december 2022, hvis arbejdet er relateret til covid-19.
Efter forslaget skal alle tre betingelser være opfyldt, det vil sige, at
1) personen allerede skal være på efterløn, når personen ansættes i det nye ansættelsesforhold,
2) ansættelsesforholdet skal være begyndt den 1. marts 2020 eller senere, og
3) arbejdet skal være relateret til covid-19.
Det betyder, at en person, der først overgår efter efterløn efter ansættelsen i et arbejde, der er relateret til
covid-19, alene fritages for fradrag i efterlønnen for arbejdstimer, der går ud over det aftalte i henhold til
ansættelseskontrakten, og som giver ret til betaling for det ekstra arbejde. Tilsvarende gælder for
ansættelse i et arbejde, der er begyndt før den 1. marts 2020.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes på baggrund af erfaringer med brugen af den eksisterende ordning for pensionister, at en
udvidelse af den gældende ordning til også at omfatte personer, der modtager efterløn og har indtægter
som følge af covid-19-relateret merarbejde, alt andet lige vil berøre ca. 100 efterlønnere som med
ændringsforslaget ikke vil modtage en reduceret ydelse. Der er umiddelbart ikke tilstrækkelig grundlag for
at skønne over de nærmere adfærdsvirkninger ved forslaget, som ydelsesmæssigt vurderes udgiftsneutral.
Det vurderes på dette grundlag, at en fradragsmodel i efterlønsreglerne, således at der kan ses bort fra
L 101 - 2021-22 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
covid-19-relateret merarbejde i 2022 vil indebære offentlige merudgifter på ca. 4,2 mio. kr. i 2022 før skat
og tilbageløb, svarende til 2,0 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Merudgifterne i 2022 som følge af ændringsforslaget på 4,2 mio. kr. (før skat og tilbageløb) bliver
indarbejdet på lov om tillægsbevilling for 2022. Tilsvarende reduceres § 35.11.07. Reserve til håndtering af
udfordringer i lyset af covid-19 m.v. med i alt 2,0 mio. kr. i 2022, svarende til merudgifterne efter skat og
tilbageløb.
Der foreligger ikke fyldestgørende data for omfanget af covid-19-relaterede merindtægter, hvorfor de
ydelsesmæssige konsekvenser er behæftet med betydelig usikkerhed og bygger på en række
forudsætninger om omfang og anvendelse af ordningen.
Det bemærkes, at en udvidelse af den gældende ordning for pensionister til også at omfatte personer på
efterløn må forventes at indebære administrative konsekvenser til fx systemtilretning og sagsbehandling.
Det er a-kasserne der administrere efterlønsordningen, hvorfor eventuelle administrative konsekvenser
som udgangspunkt ikke vil indebære offentlige merudgifter, men pålægges a-kasserne og dermed i sidste
ende medlemmerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommunerne eller regionerne.