Erhvervsudvalget
Til:
Dato:
Erhvervsministeren
28. oktober 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 10
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions
retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod tek-
nisk bistand og indførelse af straffebestemmelse for ny kontrol med cyberovervågnings-
produkter).
Af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Spørgsmål 1
I catch-all-bestemmelsen i den nye dual use-forordning angives det i forordningens artikel
5, stk. 1, at myndigheden (Erhvervsstyrelsen) skal stille krav om tilladelse til eksport af
dobbeltanvendelsesprodukter, som ikke er omfattet af styrelsens kontrolliste, hvis styrel-
sen er »gjort bekendt med«, at produkterne kan være bestemt til intern undertrykkelse og/
eller alvorlige krænkelser af menneskerettigheder og den humanitære folkeret. I samme
artikel stk. 2 stilles et krav til virksomhederne om orientering af Erhvervsstyrelsen, hvis
en eksportør iht. sin procedure for »passende omhu«, selv har kendskab til en risiko for
denne type anvendelse af produkterne. Kort sagt giver catch-all-bestemmelsens artikel 5
stk. 1 og stk. 2 ansvaret til både kontrolmyndighed og eksportør, tilsyneladende i omvendt
rækkefølge.
Vil ministeren, henset til FN's Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv
(UNGP's), præcisere i lovgivningen, hvilken instans, Erhvervsstyrelsen eller eksportøren,
der har det primære ansvar for at udøve rettidig omhu, når det kommer til at erhverve
kendskab til, om et givent dobbeltanvendelsesprodukt risikerer at bidrage til krænkelser af
menneskerettigheder og/eller humanitær folkeret?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
På udvalgets vegne
Anni Matthiesen
formand
1/1