Erhvervsudvalget 2021-22
L 10 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
5. oktober 2021
Lovforslag om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæ-
iske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebe-
stemmelse for ny kontrol med cyberovervågningsprodukter)
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at konsekvensrette bemyndigelsesloven i for-
bindelse med den nye EU-forordning om eksportkontrol af produkter med
dobbelt anvendelse (dual-use forordningen).
Med den nye EU-forordning indføres bl.a. en ny kontrol med cyberover-
vågningsudstyr, der kan anvendes til krænkelse af menneskerettigheder
samt et krav om tilladelse til at yde teknisk bistand i visse tilfælde. Med
lovforslaget indføres derfor en ny straffebestemmelse for overtrædelse af
den nye kontrol med eksport af cyberovervågningsudstyr ud af EU. Lov-
forslaget ophæver desuden et eksisterende dansk forbud om at yde teknisk
bistand i visse situationer, da dette i stedet erstattes af et fælles krav på EU-
niveau.
Den nye EU-forordning om kontrol med dual-use-produkter træder i kraft
den 9. september 2021. Det foreslås, at den danske lovændring træder i
kraft ved vedtagelse.
Forslaget er sendt i høring den 28. maj 2021 med høringsfrist den 9. juli
2021 til i alt 40 myndigheder, organisationer m.v.
Der er modtaget skriftlige høringssvar fra 12 af de 40 hørte myndigheder,
organisationer m.v. samt et telefonisk høringssvar. Heraf har to haft be-
mærkninger til udkastet til lovforslag, hvilket gennemgås og kommenteres
nedenfor. Disse høringssvar har givet anledning til to redaktionelle ændrin-
ger i bemærkningerne til lovforslaget.
2. Bemærkninger
2.1 Generelle bemærkninger
L 10 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2456139_0002.png
2/4
Dansk Erhverv bemærker generelt, at det er vigtigt med vejledning til de
relevante virksomheder herunder en opsøgende indsats, samt at ikke alle
virksomheder med dual use-produkter er opmærksomme på, at de er om-
fattet af eksportkontrolreglerne.
2.2 Specifikke bemærkninger
Dansk Industri (DI) foreslår, at man ændrer teksten i bemærkningerne til
lovforslaget vedrørende indførelse af straffebestemmelse, hvor de gæl-
dende regler for catch-all-bestemmelserne i artikel 4 i EU-forordning nr.
428/2009 beskrives. DI foreslår konkret, at den understregede del udgår af
følgende sætning:
”Derudover er der krav om orientering af den kompe-
tente myndighed (Erhvervsstyrelsen), hvis en eksportør selv har kendskab
til, at en eksport af ikke-listede produkter med dobbelt anvendelse helt eller
delvis er eller kan være
bestemt til en af de ovennævnte anvendelser.”.
Dansk Erhverv (DE) foreslår, at man ændrer teksten i bemærkningerne til
lovforslaget vedrørende indførelse af straffebestemmelse, hvor artikel 5,
stk. 2, i EU-forordning 2021/821 vedrørende krav om orientering af Er-
hvervsstyrelsen i tilfælde, hvor en eksportør har kendskab til en risiko for
misbrug til krænkelse af menneskerettigheder i forbindelse med en eksport
af cyberovervågningsprodukter. DE foreslår at tilføje den understregede
tekst i bemærkningerne:
”På tilsvarende måde som catch-all-bestemmel-
serne i artikel 4, indføres også i artikel 5 et krav om orientering af myndig-
heden (Erhvervsstyrelsen), hvis en eksportør selv har specifikt og konkret
kendskab på baggrund af eksportørens passende omhu/due diligence fin-
dings til en risiko for denne type anvendelse af cyberovervågningsproduk-
ter, som eksportøren agter at eksportere. Erhvervsstyrelsen skal i disse til-
fælde ligeledes afgøre,
hvorvidt der kræves tilladelse til eksporten.”
Kommentar
I bemærkningerne til lovforslaget vedrørende det fælles EU-retsgrundlag
for eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse (dual-use-pro-
dukter) gengives bl.a. ordlyden af henholdsvis artikel 4, stk. 4, i den nugæl-
dende dual-use-forordning (EU-forordning nr. 428/2009) og artikel 5, stk.
2, i den nye dual-use-forordning (EU-forordning 2021/821).
Af artikel 4, stk. 4, fremgår følgende:
”Hvis en eksportør har kendskab til,
at produkter med dobbelt anvendelse, som han agter at udføre, og som ikke
er opført på listen i bilag I, helt eller delvis er bestemt til en af de i stk. 1-3
nævnte anvendelser, skal han meddele dette til de i stk. 1 omhandlede myn-
digheder, som afgør, om det er hensigtsmæssigt at kræve tilladelse til ud-
førslen.”
L 10 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3/4
På den baggrund vurderes det, at tekststykket
”eller kan være”
bør udgå,
eftersom dette ikke fremgår af artikel 4, stk. 4, i den nugældende forord-
ning.
Af artikel 5, stk. 2, fremgår følgende:
”Hvis en eksportør i henhold
til sin
procedure for passende omhu har kendskab til cyberovervågningsproduk-
ter, som eksportøren agter at eksportere, og som ikke er opført på listen i
bilag I, og helt eller delvis er bestemt til en af de i nærværende artikels stk.
1 omhandlede anvendelser, meddeler eksportøren dette til den kompetente
myndighed. (…)”
På den baggrund vurderes det, at tekststykket
”i henhold til sin procedure
for passende omhu”
bør indsættes i bemærkningerne til lovforslaget ved-
rørende artikel 5, stk. 2, i den nye dual-use-forordning, så bestemmelsen
beskrives retvisende. Der vurderes dog ikke at være grundlag for at ind-
sætte det af DE foreslåede tekststykke
”specifikt og konkret kendskab”,
da
dette ikke fremgår af artikel 5, stk. 2.
3. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Danish Export Association
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Institut for Internationale Studier
Dansk Institut for Menneskerettigheder
Dansk Transport og Logistik
Danske Advokater
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Speditører
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Domstolsstyrelsen
EKF
Danmarks Eksportkredit
Finans Danmark
Finansforbundet
L 10 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
4/4
Finansministeriet
Forsvarets Efterretningstjeneste
Forsvarsministeriet
Færøernes Landsstyre
Grønlands Selvstyre
Justitsministeriet
Landbrug og Fødevarer
OXFAM IBIS
Politiets Efterretningstjeneste
Rigsombuddet på Færøerne
Rigsombudsmanden i Grønland
Rigsadvokaten
Rigspolitichefen
Rigsrevisionen
Skatteministeriet
SMVdanmark
Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk Kriminalitet
Statsministeriet
Toldstyrelsen
Transportministeriet
Udenrigsministeriet
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Dansk Erhverv
Dansk Industri