Finansudvalget
Til:
Dato:
Finansministeren
27. oktober 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L1
Forslag til finanslov for finansåret 2022.
Af finansministeren (Nicolai Wammen)
Spørgsmål 6
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for den strukturelle saldo og størrelsen af det
finanspolitiske råderum, hvis man med virkning fra den 1. januar 2022 indførte et skat-
testop efter nedenstående principper? Konsekvenserne for den strukturelle saldo og
størrelsen af det finanspolitiske råderum bedes oplyst for hvert af årene frem mod 2025,
2030 og 2050. Ministeren bedes i sin besvarelse opliste konsekvenserne for hver enkelt
af de berørte skatter, afgifter og gebyrer. Ministeren bedes derudover i en graf illustrere,
hvordan et skattestop efter de nævnte principper vil påvirke hængekøjeudfordringen som
illustreret i Figur 1.18 i ”Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter” fra august 2021.
• Ingen skatte- og afgiftsstigninger: Opkræves skatten eller afgiften med en procentsats,
bliver procenten ikke sat op. Opkræves skatten eller afgiften med et kronebeløb pr.
enhed, bliver kronebeløbet ikke sat op. Det indebærer, at der som udgangspunkt ikke kan
gennemføres skatteomlægninger.
• Skattestop med respekt for det kommunale og lokale selvstyre: Kommunerne er om-
fattet af skattestoppet under ét. Skattestoppet respekterer det kommunale og lokale
selvstyre. Kommuner kan med skattestoppet fortsat selv fastsætte deres skat under
hensyntagen til de samlede kommunale skatter.
• EU-regulering og lukning af skattehuller: Hvis det af tvingende grunde, eksempelvis
hensyn til EU-regulering, bliver nødvendigt at indføre eller forhøje en skat eller afgift,
skal merprovenuet ubeskåret anvendes til at sænke en anden skat eller afgift. Med
skattestoppet er det også muligt at lukke skattehuller.
• Hensyn til miljø og klima: Skattestoppet udelukker ikke, at det af miljø- eller klimamæs-
sige grunde kan være hensigtsmæssigt at ændre en skat eller afgift. I så fald betyder
skattestoppet, at hver eneste krone, der kommer ind ved at sætte en skat eller afgift op,
skal bruges til at sætte andre skatter eller afgifter ned. Det muliggør fx, at afgiftssystemet
kan indrettes til bedre at fremme den grønne omstilling af persontransporten gennem
udbredelsen af eksempelvis elbiler. En sådan omlægning skal være provenuneutral.
• Tobaksafgifter er ikke omfattet af skattestoppet.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
På udvalgets vegne
1/2