Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2498579_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2021 - 9011
Til Folketinget
Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2022.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 29. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse i antal kr. pr. indbygger frem til og med 2030, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2498579_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse i an-
tal kr. pr. indbygger frem til og med 2030, hvis man med virkning fra den 1. januar 2022
gennemfører følgende tiltag?
- Det skrå skatteloft sænkes fra 52,06 pct. til 50 pct.
- Den progressive aktieindkomstskattesats sænkes fra 42 til 40 pct.
- Topskattegrænsen hæves fra 552.500 til 602.500 kr.
- Afskaffelse af skatten på arbejdsgiverbetalt telefon, der er til rådighed for privat benyt-
telse.
Svar
En forhøjelse af
topskattegrænsen med 50.000 kr.
fra 552.500 til 602.500 kr. skønnes at inde-
bære et mindreprovenu i 2025 på ca. 2,8 mia. kr. (2022-niveau) i umiddelbar virkning,
knap 2,2 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 1,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. punkt 1 i
tabel 1 nedenfor.
Forhøjelsen skønnes at indebære en afledt forøgelse af arbejdsudbuddet
svarende til knap 2.500 fuldtidspersoner og en forøgelse af indkomstforskellene med 0,12
pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
En nedsættelse af
skatteloftet for personlig indkomst fra 52,07 til 50 pct.
(omtalt som det skrå
skatteloft i spørgsmålet) skønnes at indebære et mindreprovenu i 2025 på godt 1,4 mia.
kr. (2022-niveau) i umiddelbar virkning, knap 1,1 mia. kr. efter tilbageløb og godt 0,7 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. punkt 2 i tabel 1 nedenfor.
Nedsættelsen skønnes at inde-
bære en afledt forøgelse af arbejdsudbuddet svarende til godt 750 fuldtidspersoner og en
forøgelse af indkomstforskellene med 0,08 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
En nedsættelse af
den progressive aktieindkomstskat fra 42 til 40 pct.
skønnes at indebære et
mindreprovenu i 2025 på godt 0,8 mia. kr. (2022-niveau) i umiddelbar virkning, godt 0,6
mia. kr. efter tilbageløb og knap 0,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. punkt 3 i tabel 1
nedenfor.
Nedsættelsen skønnes at indebære en afledt forøgelse af arbejdsudbuddet sva-
rende til godt 250 fuldtidspersoner og en forøgelse af indkomstforskellene med 0,05 pct.-
point målt ved Gini-koefficienten.
Overordnet vil en nedsættelse af den progressive aktieindkomstskat til 40 pct. indebære
en række afledte adfærdsvirkninger, som udover en forøgelse af arbejdsudbuddet også
omfatter virkninger på husholdningernes opsparing og porteføljesammensætning. Der er i
besvarelsen ikke eksplicit taget højde for virkningerne på husholdningernes opsparing og
porteføljesammensætning.
En afskaffelse af
skatten på arbejdsgiverbetalt telefon, der er til rådighed for privat benyttelse,
skøn-
nes at indebære et mindreprovenu i 2025 på godt 0,6 mia. kr. (2022-niveau) i umiddelbar
virkning, knap 0,5 mia. kr. efter tilbageløb og godt 0,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. punkt 4 i tabel 1 nedenfor.
Afskaffelsen skønnes at indebære en omtrent neutral virkning
på arbejdsudbuddet og en forøgelse af indkomstforskellene med 0,02 pct.-point målt ved
Gini-koefficienten. Det bemærkes, at adfærdsvirkningen for dette tiltag er opgjort med
betydelig usikkerhed.
Side 2 af 6
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse i antal kr. pr. indbygger frem til og med 2030, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2498579_0003.png
Det samlede mindreprovenu for de fire tiltag under ét skønnes at udgøre knap 5,7 mia.
kr. i umiddelbar virkning, knap 4,4 mia. kr. efter tilbageløb og godt 3,4 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd. Samlet set skønnes de fire skattelempelser at indebære en afledt for-
øgelse af arbejdsudbuddet svarende til knap 3.550 fuldtidspersoner og en forøgelse af ind-
komstforskellene med 0,27 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Tabel 1. Provenu-, fordelings- og arbejdsudbudsvirkninger af de fire tiltag, 2025
Umiddel-
bar
provenu-
virkning
Efter
tilbage-
løb og
adfærd
Æn-
dring i
Gini-
koeffi-
cient
Pct.-
point
0,12
0,08
0,05
0,02
0,27
2022-niveau
Efter
tilbage-
løb
1. Topskattegrænsen forhøjes til 602.500 kr.
2. Skatteloftet for personlig indkomst reduceres til 50 pct.
3. Den progressive aktieindkomstskat reduceres til 40 pct.
4. Afskaffelse af skatten på arbejdsgiverbetalt telefon, der
er til rådighed for privat benyttelse
Samlet provenuvirkning 1.-4.
Mia. kr.
-2,8
-2,2
-1,4
-0,8
-0,6
-5,7
-1,1
-0,6
-0,5
-4,4
-1,4
-0,7
-0,5
-0,8
-3,4
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
2.500
750
250
0
3.550
Anm.: Virkningerne af de fire tiltag afhænger af beregningsrækkefølgen på grund af samspilseffekter.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Den gennemsnitlige skattelettelse ved de fire tiltag er størst i Gentofte Kommune og ud-
gør ca. 5.000 kr. pr. voksen, mens den for befolkningen under ét (opgjort for alle voksne)
udgør ca. 1.200 kr.,
jf. tabel 2.
Der er betydelig usikkerhed omkring den akkumulerede gennemsnitlige skattelettelse for-
delt på kommuner frem til og med 2030, da denne blandt andet afhænger af konjunkturer
og flyttemønstre i perioden. Den akkumulerede gennemsnitlige skattelettelse for befolk-
ningen under ét
under en forudsætning om uændrede konjunkturer
skønnes at udgøre
ca. 11.200 kr. for årene 2022-2030 og er beregnet ved at multiplicere den étårige virkning
(opgjort i 2025) med ni.
Side 3 af 6
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse i antal kr. pr. indbygger frem til og med 2030, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2498579_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning pr. indbygger af de fire tiltag fordelt på kommuner, 2025
1. Topskatte-
grænsen forhø-
jes til 602.500
kr. (2022-ni-
veau)
2. Skatteloftet
for personlig ind-
komst reduceres
til 50 pct.
3. Den progres-
sive aktieind-
komstskat redu-
ceres til 40 pct.
Kr.
Gentofte
Hørsholm
Rudersdal
Dragør
Lyngby-Taar-
bæk
Furesø
Fredensborg
Allerød
Solrød
Roskilde
Egedal
Hillerød
Vallensbæk
Frederiksberg
Lejre
Helsingør
Greve
Skanderborg
Gladsaxe
Ballerup
Gribskov
Middelfart
Aarhus
Køge
Silkeborg
Frederikssund
København
Kolding
Favrskov
Horsens
Stevns
Odder
Vejle
1.900
1.800
1.900
1.400
1.500
1.500
1.000
1.600
1.100
900
1.100
1.000
1.000
1.200
900
700
1.000
800
1.000
700
700
600
600
700
600
700
800
600
600
500
500
600
700
1.200
1.000
300
1.300
1.100
1.200
1.000
800
700
700
700
700
600
0
600
600
400
500
200
400
500
400
400
400
400
400
200
300
400
300
300
300
100
1.700
1.200
1.300
500
500
300
800
300
300
300
100
200
100
400
100
200
100
100
100
100
100
200
200
100
200
100
100
200
100
200
200
100
200
300
300
300
200
200
200
200
300
200
200
200
200
200
200
200
100
200
200
200
100
100
100
100
100
200
100
200
200
200
100
100
100
200
5.000
4.200
3.700
3.500
3.400
3.300
3.000
3.000
2.400
2.100
2.100
2.100
1.900
1.800
1.800
1.700
1.700
1.600
1.400
1.400
1.400
1.400
1.300
1.300
1.300
1.300
1.300
1.300
1.300
1.200
1.200
1.200
1.200
4. Afskaffelse af
skatten på ar-
bejdsgiverbetalt
telefon
1.-4. i alt
Side 4 af 6
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse i antal kr. pr. indbygger frem til og med 2030, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2498579_0005.png
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning pr. indbygger af de fire tiltag fordelt på kommuner, 2025 (fortsat)
1. Topskatte-
grænsen forhø-
jes til 602.500
kr. (2022-ni-
veau)
2. Skatteloftet
for personlig ind-
komst reduceres
til 50 pct.
3. Den progres-
sive aktieind-
komstskat redu-
ceres til 40 pct.
Kr.
Hedensted
Fredericia
Holbæk
Hvidovre
Ringsted
Herlev
Sorø
Fanø
Rebild
Syddjurs
Herning
Aalborg
Rødovre
Høje-Taastrup
Esbjerg
Odense
Glostrup
Næstved
Haderslev
Faxe
Viborg
Ikast-Brande
Sønderborg
Tårnby
Assens
Albertslund
Lemvig
Nyborg
Holstebro
Randers
Svendborg
Vordingborg
Jammerbugt
500
500
600
600
500
700
500
500
500
500
500
500
600
600
400
500
700
500
400
500
500
400
400
700
400
500
400
400
400
400
400
400
400
200
300
300
300
300
100
300
400
300
300
300
300
300
300
300
300
100
300
300
200
300
200
300
0
200
300
300
300
200
200
200
200
200
300
200
100
0
100
100
100
100
100
200
200
100
100
0
200
100
0
100
100
100
100
200
100
100
200
0
100
100
200
100
100
100
200
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
1.200
1.100
1.100
1.100
1.100
1.100
1.100
1.100
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
1.000
900
900
900
900
900
900
900
900
900
900
800
800
800
800
800
4. Afskaffelse af
skatten på ar-
bejdsgiverbetalt
telefon
Samlet 1.-4.
Side 5 af 6
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om den kommunefordelte akkumulerede skattelettelse i antal kr. pr. indbygger frem til og med 2030, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2498579_0006.png
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning pr. indbygger af de fire tiltag fordelt på kommuner, 2025 (fortsat)
1. Topskatte-
grænsen forhø-
jes til 602.500
kr. (2022-ni-
veau)
2. Skatteloftet
for personlig ind-
komst reduceres
til 50 pct.
3. Den progres-
sive aktieind-
komstskat redu-
ceres til 40 pct.
Kr.
Halsnæs
Vejen
Nordfyns
Billund
Ringkøbing-
Skjern
Slagelse
Kalundborg
Varde
Aabenraa
Brøndby
Kerteminde
Mariagerfjord
Struer
Frederikshavn
Samsø
Hjørring
Ishøj
Faaborg-Midtfyn
Norddjurs
Skive
Thisted
Brønderslev
Vesthimmer-
lands
Odsherred
Guldborgsund
Tønder
Morsø
Bornholm
Læsø
Ærø
Lolland
Langeland
Hele
befolkningen
500
400
400
500
400
400
500
400
400
500
400
400
400
300
300
300
400
300
300
300
300
300
300
300
300
300
200
200
300
200
200
200
600
200
200
200
100
200
200
200
200
200
100
200
200
200
200
300
200
200
200
100
200
100
200
100
200
100
100
100
100
100
100
100
100
300
0
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
200
100
100
100
0
100
200
100
100
0
100
100
100
100
100
100
0
0
0
0
200
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
0
0
0
100
800
800
800
800
800
800
800
800
800
800
800
800
800
700
700
700
700
700
700
700
600
600
600
600
600
500
500
500
400
400
300
300
1.200
4. Afskaffelse af
skatten på ar-
bejdsgiverbetalt
telefon
Samlet 1.-4.
Anm.: Virkningerne af de fire tiltag afhænger af beregningsrækkefølgen på grund af samspilseffekter. Virkningerne er op-
gjort for voksne.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 6 af 6