Tak for det, og tak for en rigtig god debat. Det går ganske stærkt med den grønne omstilling i Danmark, så stærkt, at man næsten kan blive forpustet en gang imellem. Det skulle man nok ikke helt tro, hvis man kun havde som kilde indlæggene fra de forskellige ordførere her rundt om bordet. Man må sige til ordførernes ros, at der i hvert fald er tale om beskedne mennesker. Det er ikke ordførere, der har et synderligt behov for at prale med deres egen indsats. Så når det nu ikke er det, vil jeg da godt bruge lejligheden til at rose jer lidt i stedet for.
Mere end 50 aftaler har vi lavet på under 3 år; langt de fleste af dem har jo været brede, så alle er med, og det er meget omfattende aftaler. Vi er ganske tæt på at kunne vise hele vejen til 70 pct. med konkrete tiltag vedtaget. Da jeg overtog ministeriet, er der jo den her seance, hvor den afgåede minister skal give en gave til den tiltrådte minister, og der ved jeg ikke, om nogle af jer kan huske, hvad jeg fik af Lars Christian Lilleholt, min forgænger. Jeg fik sådan en lille Harry Potter-figur. Og symbolikken, som han forklarede i sin tale til mig, var, at du får brug for den tryllestav, han står med, for den der 70-procentsmålsætning er ikke en målsætning, man kan nå uden magi, den kan ikke nås med almindelige rationelle instrumenter, de virkemidler findes ikke.
Når han sagde det, var det jo bl.a., fordi Klimarådet, som jo er meget ambitiøs i sagens natur, havde sagt, at nok støttede de 70 pct., men at de faktisk heller ikke kunne pege på, hvordan man skulle komme med de sidste 10 procentpoint, fordi de virkemidler, der på daværende tidspunkt stod til rådighed, ikke ville være nok. Det er ikke 10 år siden eller 15 år siden eller 40 år siden, men det er kun under 3 år siden, og nu er vi der, hvor vi ikke længere er i tvivl om, om vi når de 70 pct.
Vi kan diskutere, hvad for nogle veje der er bedst og mest rationelle. Nogle mener, at vi skal sænke forbruget, sænke produktionen, lade virksomheder, sukkerfabrikker, cementfabrikker og andet flytte til andre lande; andre mener – og det er heldigvis de fleste – at det nok er meget smart, at vi lever op til de krav, der er i klimaloven, nemlig at den omstilling, vi laver, er en omstilling, som skal laves under hensyntagen til lighed i vores samfund, konkurrenceevne i vores samfund, jobs, sund markedsøkonomi, sund offentlig økonomi, fordi vi jo kun, hvis vi gør det, kan være det foregangsland, som vi ønsker at være.
Jeg nævnte vist som et svar på et af spørgsmålene til mig i indledningen, at vi så sent som i går er blevet rangeret som nr. 1 på en liste lavet af Yale og Columbia University, hvor de over en lang række videnskabelige parametre sammenligner verdens lande, og det er så bredt set bæredygtighedspolitik. Grunden til, at vi er nr. 1, er primært vores energipolitik og vores omstilling af vores energi til vedvarende energi.
Det er klart, at det jo er en proces, der har været i gang siden 1970'erne, men som jo for alvor har taget fart de sidste par år, og hvis man så ser på, hvad der venter i fremtiden, er det nogle tal, som jeg tror for de fleste næsten er så store, at de kan være lidt svære at forholde sig til. Altså, den aftale, som vi nu har underskrevet med Tyskland, Holland og Belgien, kommer jo til at revolutionere ikke bare Tyskland, Holland og Belgien, men hele Europa. Det, vi fire lande skal levere, er halvdelen af, hvad hele Europa har behov for – halvdelen – fire lande, hvoraf de tre er ganske små. Det er enormt ambitiøst, og den måde, vi vil gøre det på, er jo at bygge på det danske eksempel og de danske erfaringer.
Vi er det første land i verden, der har besluttet af lave en energiø som den, vi har besluttet ude i Nordsøen. Om det så bliver præcis den model, eller vi finder ud af, fordi vi er de første, der har gjort det, at der er andre smartere, anderledes eller supplerende modeller, man kan lave, er jo det, vi er i gang med at undersøge og i gang med at diskutere med vores naboer.
I første omgang skrev vi ud over Esbjergerklæringen under på en række bilaterale aftaler. Den ene var med Tyskland, som handler om at få koordineret vores brintinfrastruktur; den anden var med Holland i forhold til at få dem koblet til Nordsøen; og den tredje var med Belgien, hvor vi lukkede en aftale om, at de nu kommer med i projektet om Nordsøen. Så det er det sikkert at de gør, og dermed kommer vi altså til at levere grøn strøm til i første omgang Belgien, men senere også en lang række andre lande.
Det er jo klart, at hele det store projekt bygger på, at vi 1) skal levere grøn strøm til andre lande, men at vi 2) også skal levere det, som den grønne strøm kan laves om til via elektrolyse, nemlig flydende brændstoffer, som kan bruges i vores transportsektor og sikkert også til andre formål i fremtiden. Og det er klart, at når vi går ind i et projekt, der kan levere grøn strøm til 230 millioner husstande, så er det lidt mere, end vi selv har behov for, og derfor er det helt rigtigt, som flere af jer har sagt her fra talerstolen, at der også er rigtig gode muligheder for, at vi kan få en god forretning ud af det her og også rigtig mange arbejdspladser. Hver gang man laver 1 GW, anslår branchen selv, så skaber det lige under 15.000 arbejdspladser. Vi kommer til at lave mindst 35 GW i Danmark, og det er rigtig mange arbejdspladser ud over dem, vi allerede har.
Alt det her kunne ikke lade sig gøre, hvis ikke vi havde haft de politiske rammevilkår; det vil sige støtte der, hvor der er behov for støtte; det vil sige en ændring af regler der, hvor der er behov for en ændring af regler, så tingene bliver mere smidige; det vil sige krav i form af en regulering tredje steder. Og til dem, der konkret har spurgt ind til, hvad det egentlig er, der ligger i den aftale om power-to-x – som flere af jer i parentes bemærket jo selv har været med til at lave – vil jeg svare, at det nok er retoriske spørgsmål, fordi I gerne vil have, at jeg skal rose jer lidt for det her fra talerstolen, så det gør jeg gerne. Der er et mål på 4-6 GW, som gør os til et af de lande i verden, der har det største mål. Det er ret godt, når vi jo mildest talt ikke er et af de lande i verden, der er størst.
Det, vi kommer til at levere ud over de penge, der er blevet sat af til at støtte det, som er et ganske stort beløb, er jo noget, der er meget vigtigere, nemlig rammevilkårene. Hvis man spørger derude på markedet, spørger industrien, så er grunden til, at de har givet os meget ros – og vi har virkelig fået meget ros for den aftale – ikke så meget pengene. De er rare at have, og de kan være med til at sparke det i gang; det håber jeg da også vi er enige om at fortælle skatteyderne. Når vi bruger over 1 mia. kr., og hvis man lægger det hele sammen, er det et par milliarder endda, på noget, så er det selvfølgelig også, fordi vi er ret sikre på, at det får en effekt. Men det vigtigste er faktisk de rammevilkår, vi har ændret, og hvad er så de?
Ja, det er muligheden for at lave lokale tariffer; det er muligheden for at lave direkte linjeføringer, noget, som jo bryder med vores normale princip omkring kollektiv forsyning, men som er nødvendigt at gøre, for at det kan lade sig gøre i den skala, som vi har brug for her. Det er det, der gør, at jeg tror, at vi på det her område kommer til at blive førende, selvfølgelig specielt set i lyset af at vi nu udbygger så massivt, som vi gør, med vedvarende energi, fordi det er den vedvarende energi, der er forudsætningen for, at det hele kan lade sig gøre.
Så er det rigtigt, som fru Katarina Ammitzbøll var inde på, at Polen lavede en strategi, der var hurtigere end Danmark. Men jeg kan jo så spørge, om man synes, at vi skal bytte den danske strategi med den polske eller sådan set med et hvilket som helst andet land i verden. Det er jo sådan set ikke nogen sag at lave en strategi, hvis den strategi, man laver, hverken er gennemarbejdet, ambitiøs eller forpligtende. Vi har lavet en strategi, som ikke bare er gennemarbejdet, seriøs og forpligtende, men som også betyder, at vi nu sammen med de lande, jeg nævnte tidligere, og i øvrigt en lang række andre lande, rent faktisk er i stand til at gå i gang med at tiltrække investeringer. Det er derfor, der lige nu på tegnebrættet rundomkring i Danmark er massevis af projekter i gang, både helt kæmpestore og mindre.
Det er jo sådan med mange af de puljer, vi havde sat af, både i forhold til CCS og ptx og andet, at de, da vi lavede dem, var nogle, hvor vi var lidt bekymrede for, om der ville blive aftræk på dem; at nu måtte vi håbe, at vi skulle mødes igen, eller hvad nu hvis der ikke blev søgt? Nu er det er jo sådan, at vi alle sammen går og siger, at det er spændende, hvad det er for nogle af løsningerne, der vinder, fordi der er så mange, der efterhånden konkurrerer om det, og det er selvfølgelig også en af årsagerne til, at de her to verdensførende universiteter Yale og Columbia University peger på os.
Nu er det sådan en rimelig kælderkold analyse, hvor de primært ser på, hvad vi har gennemført. Hvis man også tog med, hvad vi har planer og ambitioner om, så er det klart, at vi ville ligge endnu bedre. Men de ting, vi allerede har gennemført, har vi gjort på en måde, der ikke har skadet vores konkurrenceevne, som ikke har kostet jobs, som ikke har ført til mere ulighed, men tværtimod det modsatte.
Jeg tror, at der i rapporten var nogle lande, hvor man egentlig, hvis man bare så på, hvordan deres reduktioner gik ned, så også godt kunne argumentere for, at det var rigtig god klimapolitik, f.eks. i en række ulande. Men hvis man så ser ned i tallene, skyldes de nedgange i udledningerne en økonomisk recession og store kriser i de lande. Det er nok ikke den måde, man skal lave klimapolitik på. Den måde, man skal lave klimapolitik på, er strukturelle forandringer – strukturelle forandringer, som faktisk forandrer vores samfund. Kommer de til at tage tid? Ja. Kommer det til at tage meget lang tid? Nej, det gør det jo faktisk ikke.
Altså, de teknologier, som vi kommer til at applicere nu, hvoraf nogle vil være kommercielle og i gang inden 2025, er jo dem, som der er mange der har kaldt hockeystave. Paradokset er, at det, hvis man overhovedet skal tale om en hockeystav, så mere er de gammelkendte teknologier, altså f.eks. havvindmølleparker. Det har taget 7½ år, og vi er de hurtigste i verden til det. Mange andre steder, de fleste steder i verden, tager det mellem 10 og 13 år. Så det er jo en hockeystav, og så er vi langt på den anden side af 2030. Men de ting, som vi bliver beskyldt for er hockeystave – CCS, ptx, CCUS, altså at du fanger CO2'en fra atmosfæren, hvis det er Direct Air Capture, altså direkte fangst, eller i vores tilfælde, i Danmark, er det nok mere relevant at tage det ud af produktionsprocessen og enten putte den ned i jorden eller bruge den til at lave syntetiske brændstoffer, som så kan erstatte fossile brændstoffer andre steder – er jo processer, der ikke længere er science fiction. Det er videnskaben, vi applicerer, og vi er i gang med at få det op i skala og ned i pris på en måde, så det faktisk kommer til at spille en rolle inden for ganske, ganske få år. Det kan vi godt tillade os på tværs af de politiske partier i Danmark at være ganske stolte af.
Når det er sagt, hviler vi ikke på laurbærrene. Vi er selvfølgelig allerede nu i gang med forhandlinger om grøn varme, Ud med gassen og olien, ind med meget mere fjernvarme, som selvfølgelig skal basere sig på vedvarende energikilder. De steder, hvor man ikke kan få fjernvarme, er det jo geotermi, som selvfølgelig tit vil være forbundet med fjernvarme, men det kunne også være individuelle varmepumper, meget mere vedvarende energi og en firedobling af kapaciteten frem mod 2030.
Nu har vi snakket meget om at knække hockeystave, men det kommer nok også til at betyde, at nogle af jer også bliver nødt til at knække jeres kæpheste, for vi kan nok ikke lave så meget mere energi, uden at der er nogen, der kommer til at opdage det. Derfor skal der selvfølgelig under hensyntagen til både natur og borgere laves betydelige udbygninger af vores vedvarende energinet både til havs og til lands, hvis vi skal nå i mål med det her. Ud over det på land taler vi indtil 4 GW ekstra til havs inden 2030 og jo altså så den helt store udbygning på den anden side af 2030. Det var det, jeg havde tænkt at sige i denne omgang. Tak for debatten.