Mange tak for det. Jeg vil først lige sige nogle ord om i går, da journalister fra alle de store medier ringede og spurgte, hvordan jeg ville stemme i immunitetssagen. Efter De Konservatives udmelding så det ud til, at nordatlanterne kunne blive afgørende. Så rejste der sig det dilemma, som også er vedkommende for den her debat, nemlig hvad man skal gøre, når man er lovgiver i et parlament, som ikke lovgiver for de vælgere, der har valgt én.
Jeg er socialdemokrat, og jeg vil gerne støtte en socialdemokratisk regering både ved dens dannelse og igennem perioden. Men jeg er også demokrat, og jeg er bevidst om, at jeg ikke har et demokratisk politisk mandat til at hindre, at det flertal, der er valgt i Danmark, får sin vilje – og det er et stående stort dilemma. Når jeg efter valgene peger på den socialdemokratiske kandidat til statsministerposten, er det ikke kun, fordi jeg er socialdemokrat, men også fordi jeg ikke kan sætte min stemme på auktion efter et valg. Det synes jeg ville være magtmisbrug, når man er i min position. Jeg bliver nødt til at sige, hvem jeg stemmer på, før valgene; folk må vide det, og så må jeg holde mig til det.
Men når det gælder noget så principielt som at ophæve folkets immunitet, synes jeg, at de mf'er, der er valgt af danske vælgere, skal træffe afgørelsen. Det er jo ikke regering mod opposition; det er hele det danske folkestyre, som agerer en slags retsinstans, det danske folkestyre, altså dem, der repræsenterer de vælgere, som Tinget lovgiver for – danskerne, ikke mig og mine vælgere. Derfor har jeg i begge tilfælde afholdt mig fra at stemme ved disse specifikke afstemninger.
Men sagen viser også det problematiske ved, at der i dette parlament er medlemmer, som kommer udefra og skal – i gåseøjne – dømme en, der kommer indefra. Det er altså mf'er, hvis vælgere hverken bliver ramt af de love, der vedtages, eller skal bære de økonomiske byrder, som dette hus pålægger borgerne.
Siden grundloven blev vedtaget, er flere og flere indenrigspolitiske beslutninger flyttet nordpå – i så vidt omfang faktisk, at de nordatlantiske mandaters ageren måske bør diskuteres ud fra et demokratisk synspunkt. Legitimiteten ligger nu i det udenrigspolitiske, men også her sker der store ændringer.
I 2020 talte Steen Kjærgaard fra Forsvarsakademiet i Berlingske om faren for, at landene i rigsfællesskabet blev splittet. Han sagde:
»Risikoen er, at vi i Rigsfællesskabet bliver spillet ud mod hinanden. Det tror jeg ikke, at USA har en interesse i at gøre; men USA har en interesse i, at der snart sker noget fra dansk side. Ellers går amerikanerne egne veje. De har nogle helt konkrete udfordringer oppe omkring Færøerne og Grønland, som de skal have gjort noget ved.«
Hans analyse handlede om fremtiden, men nu står vi midt i de forhold, som han forudsagde. USA vil have sin vilje, NATO vil have sin vilje. Og det er efter min mening helt klart i alles interesse, at når det gælder sikkerhed og forsvar, får de også deres vilje. Det er dem, der kan og vil træde til, hvis der sker noget, men forudsætningen er, at de har den nødvendige viden.
Danmark har formelt, juridisk, statsretligt leveret de afgørelser og tilladelser, der er behov for på dette område, men politisk ønsker man ikke at bypasse de færøske myndigheder – heldigvis. Det ville også medføre store politiske problemer, hvis man gjorde det. Og når det så står klart for USA, at det altså er på Færøerne, afgørelsen træffes, så går USA sine egne veje – man bypasser Danmark. Man initierer et bilateralt samarbejde eller forsøger i hvert fald på at få en forståelse mellem USA og Færøerne.
Vi så det i sagen om telekommunikation, som jeg var meget inde i. Da det stod klart for USA, at Danmark ikke ville træffe nogen beslutning i sagen, selv om det var en sikkerhedspolitisk sag, så indledte USA's ambassade og højtstående amerikanske politikere et kraftigt lobbyarbejde direkte over for Færøerne.
I sagen om overvågningsradaren har vi set det samme: Altså, hvis Danmark ikke bruger sine formelle beføjelser, men klart siger, at den endelige beslutning skal træffes på Færøerne, så går USA sine egne veje. Men hvis Danmark så agerer, træffer beslutningen, bruger sine formelle rettigheder og dermed ikke lader Færøerne agere, så er der chance for, at man bliver utilfreds på Færøerne og får lyst til at gå sine egne veje.
Man kan sige, at det er en strid om kejserens skæg, hvem der skal træffe de her beslutninger, for de overordnede beslutninger bliver jo altid – forhåbentlig – de samme. Danmark og Færøerne har ikke forskellige sikkerhedspolitiske interesser. Og dog – Danmark bliver i stadig højere grad bundet af sikkerhedspolitiske beslutninger, der træffes i EU; det bliver Færøerne ikke. Det så vi efter Krim, og det har vi set siden den 24. februar.
Invasionen har ført til en række beslutninger, de såkaldte sanktionspakker, der er vedtaget i EU. Det er sikkerhedspolitik, men det er ikke gældende for Færøerne, og regeringen signalerer helt klart, at man ikke vil presse noget ned over Færøerne. Og så er der altså fare for, at riget taler med to tunger i sikkerhedspolitiske sager.
På Færøerne sagde ministeren den 24. februar, at man ville følge EU's politik, men siden har flertallet i Lagtinget, som det er kommet frem i dag, besluttet, at der ikke skal være nogen automatik i det. I det øjeblik en sanktion rammer færøsk økonomi eller erhverv i hjertet, skal den forelægges Lagtinget og vedtages som en særlov. Det er der mange og skarpe meninger om i debatten på Færøerne, men overordnet er der altså tale om sikkerhedspolitik, der skal behandles og vedtages i Lagtinget. Det er en kæmpe ændring i forhold til for bare få år siden.
Det er særdeles sundt for det færøske politiske system og hele debatten. Hidtil har man kunnet være imod medlemskab af NATO, imod en militær installation, og man har kunnet gå ind for færøsk neutralitet; det har alt sammen været helt uden konsekvenser. Debatten har levet sit eget liv uden konsekvens i en boble ligesom udenfor virkeligheden – afgørelsen blev jo truffet i Danmark alligevel.
Nu betyder det noget, hvad man mener og siger og gør, og det kræver, at man på Færøerne forholder sig til verden på en helt anden måde end før, og det gør det færøske system langt mere ansvarsfuldt, end det har været. Og det er et stort plus.
Så jeg vil gerne takke regeringen for den måde, man har imødekommet ønsket om langt større inddragelse og medbestemmelse på det udenrigspolitiske område. Man kan sige, at regeringen ligesom har hjulpet Færøerne på vej på det her felt ved, at Færøerne bliver inddraget, at man har overladt kompetencen til Færøerne, og at man har afholdt sig fra at bruge sine formelle rettigheder til at gennemtrumfe sikkerhedspolitiske beslutninger.
Til sidst vil jeg også takke for initiativet til arbejdet med det kontaktudvalg, der på helt afgørende vis skal sikre både inddragelse og vidensdeling mellem Danmark og Færøerne. Det vil være et kæmpe løft for hele det politiske liv på Færøerne og skabe en helt ny horisont, et helt nyt felt, som man aldrig har beskæftiget sig med før.
Vi skal fra vores side finde ud af, hvordan vi håndterer de her fortrolige oplysninger, altså hvordan vi behandler udenrigspolitiske og sikkerhedspolitiske sager. Det talte Edmund Joensen, min kollega, om lige før, og jeg er helt enig. Der er nogle ting, vi skal have på plads formelt.
Men i Danmark må man også gøre sig klart, at man ikke altid vil få præcis det output, som man ønsker sig. Når man siger ja til sammenhold, til samarbejde, gensidig respekt og ligestillede rigsdele, så må man også leve med, at man ikke får ensretning. Man kan risikere at få forskellige linjer.
Statsministeren sagde i sin tale, at Færøerne og Danmark rykker tættere sammen, og jeg sagde i min bemærkning, at jeg kunne genkende det en til en. Der er et meget fint forhold i øjeblikket, og det kan lyde paradoksalt, at når man som stater måske kan være splittede på visse felter – man kan træffe en sikkerhedspolitisk beslutning i Danmark i EU-regi og en anden på Færøerne, så riget taler med to tunger – så skulle man måske tro, at det kan splitte. Det er fuldstændig omvendt – det er noget, som bringer rigsdelene tættere sammen. For jo mere Færøerne får lov til at leve sit eget liv, træffe sine egne beslutninger, tage eget ansvar, jo mere finder man sig tilrette i et rigsfællesskab. I det øjeblik man bliver trynet, hvor der bliver lagt noget ned over en – sådan skal I gøre! – så går det ud over fællesskabet med Danmark. Jo mere råderum, jo mere frihed, jo bedre et fællesskab. Tak.