Tak for det. Også tak for mange gode indlæg i diskussionen her og en, kan jeg jo mærke, fælles bestræbelse på gerne at ville have, at man blandt de unge i Danmark ikke i så høj grad som i dag ser grupper og personer, der er ramt af mistrivsel i forskellige grader. Jeg kan jo ikke sådan gå ind i hver eneste tale, der er holdt, men jeg vil alligevel godt foretage nogle nedslag og komme med nogle kommentarer.
Først vil jeg sige, at der jo er mange, der, synes jeg, understøtter, hvad jeg også prøvede at sige i min indledende tale, nemlig at noget handler om uddannelsessystemet, og det kan vi som ordførere og politikere her gøre noget ved, men at det, vi ser i det – de oplevelser, som unge kommer med – jo også kommer fra mange andre steder i samfundet, og at nogle af de fænomener, vi ser, også afspejler problemer, der mere er generelle i vores samfund og blandt vores unge.
Fru Katrine Robsøe indledte, synes jeg, med mange gode betragtninger om, hvad det handler om, altså en perfekthedskultur, en oplevelse af at skulle forsøge at være en succes på alle parametre hele tiden: at det skal gå godt på ens studie, at man skal have det rigtige job, at man gerne skal have en kæreste og masser af venner. Sociale medier bliver nævnt, og der er jo bare altid nogle, der har haft en federe dag end en selv, når man åbner Facebook ud på aftenen, ikke? Og hvis det er det, der hele tiden møder en, og det, man også selv bliver præget af, så er det klart, at der vil opstå en fornemmelse af utilstrækkelighed og af ikke at kunne leve op til det med at skulle være perfekt, have succes og se godt ud hele tiden – det er der ingen af os der kan. Så det præger selvfølgelig også mange af de unge, der rapporterer de her former for mistrivsel eller usikkerhed, eller hvad det måtte være.
Jeg har lyst til at referere nogle tal fra Danmarks Studieundersøgelse for, hvordan det er gået de senere år. De seneste tal, der er fra 2021, viser, at 74 pct. siger: Jeg føler mig generelt rigtig godt tilpas på min uddannelse. 79 pct. siger: Jeg kan få hjælp og støtte fra mine medstuderende, når jeg har brug for det. 74 pct. siger: Der er et godt socialt miljø på min uddannelse. 83 pct. siger: Der er et godt fagligt miljø på min uddannelse. Alle de tal er blevet ringere over de seneste 3 år og er jo i nogen grad også præget af corona, og det er ikke på samme niveau, som det var før.
Politisk har vi jo faktisk bremset de årlige besparelser, der var under den tidligere regering: fremdriftsreform, uddannelsesloft og andre ting, der er nævnt. Men corona og, tror jeg, den generelle udvikling i samfundet præger de her tal, som vel egentlig ikke i sig selv er meget dårlige. Der er faktisk mange, der her kommer med udmærket feedback; der er nogle udmærkede feedbackniveauer her for, hvordan man vurderer at man har det, eller hvordan miljøet er på ens uddannelse. Men i alle tilfælde er de blevet ringere over de seneste år, og det er vi selvfølgelig nødt til at tage alvorligt, tage bestik af og holde meget øje med, og vi må sørge for med de indsatser, vi gør, at få det bevæget den anden vej, med de greb, vi nu kan, på uddannelsesområdet.
Men når jeg siger det, er det også, fordi jeg synes, at der også er behov for – nu, hvor vi igennem en lang debat har talt om mange af de problemer, der er – at vi passer på ikke at få sygeliggjort en hel ungdomsgeneration, for sådan er det jo altså heller ikke. Mange unge er enormt engagerede, vidende og dygtige, men er på en måde så også ramt af det her med at skulle være perfekte på alle områder hele tiden og kan være ramt af en fornemmelse af utilstrækkelighed. Men omvendt er det også vigtigt, synes jeg, at vi ikke sygeliggør dem.
Hvad angår dem, der virkelig har det sådan, og som decideret også har behov for psykiatrisk hjælp, er jeg jo enig i, at det er ekstremt vigtigt og nok også en underdebatteret del af vores sundhedsvæsen igennem en lang årrække. Det er så ikke mit ressort, men jeg vil alligevel bare minde om, at der – var det på den seneste eller den forrige finanslov? – blev afsat 600 mio. kr. mere til psykiatrien. Sundhedsministeren arbejder med en 10-årsplan og har den dialog med Folketingets partier.
Men jeg synes måske, at det var den forkerte tale, Venstres ordfører var kommet af sted med i dag, eller den forkerte ordfører, der var sendt, for jeg havde samme oplevelse som fru Katrine Robsøe af, at vi egentlig her har en konstruktiv diskussion om, hvad vi kan gøre for at mindske mistrivsel, men at valgkampen ligesom er begyndt for Venstre. Ja, det var måske ikke den mest konstruktive måde at gå til det på. Og må jeg så minde om de ekstra midler, der er afsat, og at vi har standset de årlige besparelser på uddannelse, der fandt sted under den tidligere regering, som, hvilket fru Victoria Velasquez var inde på, næppe har givet overskud på institutionerne til vejledning og feedback og til undervisningsformer, hvor man er tættere på sine undervisere, i stedet for store foredragssale osv.; de udfordringer er næppe blevet bedre af den kurs, der var under den tidligere regering, hvis jeg bare kort skal replicere på det. Og så vil jeg ellers vende tilbage til nogle af de mere konstruktive forsøg på at adressere den her diskussion.
De her spørgsmål om forventningspres og sociale medier er noget af det, som Dansk Folkepartis ordfører, Jens Henrik Thulesen Dahl, også er inde på. Det tror jeg som sagt er meget rigtigt.
Fru Gitte Willumsen er inde på det her med foreningslivet, og det vil jeg egentlig godt understøtte, og det har jeg også gjort i en tale for nylig ved en konference om, hvordan frivilligt foreningsliv og uddannelse kan spille sammen i forhold til at øge de unges trivsel. Det i det hele taget at være engageret i foreningslivet tror jeg er enormt opbyggeligt for alle mennesker, og det også at have noget ved siden af sit studie eller ved siden af sit arbejde, hvor man er menneske på en anden måde end i funktionen som studerende eller medarbejder, tror jeg er rigtig godt. Og det kan jo både være sammen med andre studerende, men det kan også være i foreningslivet i det hele taget, sådan som fru Gitte Willumsen er inde på. Så det at samarbejde med foreningslivet vil jeg også godt komme med en opfordring til i dag.
Jeg var i min tale inde på forhold omkring optagesystemet. Det er blevet understreget af flere ordførere, at det er man meget interesseret i at vi kommer videre med. Det tager jeg på mig, og jeg ser frem til at indkalde ordførerne til drøftelser om det. Som jeg fik afsløret i mit første svar til fru Katrine Robsøe, har jeg også haft forskellige studerende og repræsentanter for elevbevægelsen inde for at give vurderinger af nogle af de emner, som vi har haft på dagsordenen i vores temamøder, og som jeg også tror vi vil få op i vores politiske drøftelser. Det håber jeg at kunne gøre inden længe.
Der er mange andre pointer om, hvordan man kan indrette uddannelser, vejledning osv., som jeg også synes er relevante. Noget kan man arbejde med med de midler, man har som uddannelsesinstitution, og andre større indsatser vil det jo kræve at vi kan finde finansiering til, som jeg ikke har umiddelbart, men man er jo som parti velkommen til at blive ved med at presse på for at få prioriteret det de steder, hvor der er mulighed for at forhandle om det.
Så vil jeg endelig sige, at en egentlig kommission om trivsel har regeringen jo ikke lige på tegnebrættet; det er et andet element, der er blevet nævnt i debatten. Der er også risiko for, at det måske bliver for isoleret på området for videregående uddannelser, i forhold til at hele den her debat nok også afspejler nogle andre udfordringer i vores samfund.
Men i forbindelse med en række af de ting, som også blev nævnt af den socialdemokratiske ordfører, om trivselsfremmende projekter på uddannelserne, trivselsfremmende udviklingsprojekter hos Studenterrådgivningen og forskellige indsatser på uddannelsesinstitutionerne i forbindelse med covid-19, vil jeg sige, at det er meningen, at vi skal samle op på de erfaringer, der er blevet gjort alle de steder, og at vi forhåbentlig kan få nogle erfaringer derfra, med hensyn til hvad vi kan gøre mere af ting, der har haft en gavnlig effekt. Skal der ske yderligere end det? Det vil jeg slet ikke afvise. Men jeg vil i hvert fald bare bebude, at her får vi faktisk, også uden at nedsætte en ny kommission, nogle erfaringer ind, som vi vil kunne tage bestik af politisk.
En del af det handler om covid-19, og der vil jeg sige, at det selvfølgelig er noget, der var rigtig hårdt for mange, og som sagt tror jeg også, det afspejler sig i, at nogle af de tal, jeg nævnte før, er gået ned. Men jeg synes også, at vi har behov for at sige til hinanden oven på den omgang, vi var igennem, at det også vil være et eksempel på noget, vi faktisk klarede. Selv om det var hårdt, var det noget, vi klarede som samfund og som borgere og som studerende, og det, at man faktisk kan overkomme nogle store udfordringer, er jo faktisk også noget af det, der kan være med til at løfte en og gøre en mere robust og give en tro på sig selv som menneske.
Så on that positive note, ud over alle de udfordringer, vi har, synes jeg også, at vi kan sige til hinanden, at vi faktisk også klarer mange ting – og lad os løftes sammen af det.