Tak for det. Og tak for ordet. Altså, jeg vil selvfølgelig ikke – det ligger i sagens natur – gå ind og kommentere direkte på årets aftale med kommunerne, fordi forhandlingerne foregår lige nu. Det ville være virkelig dårlig stil, så det gør jeg selvfølgelig ikke. Men derfor vil jeg alligevel sige tak til De Radikale for at tage det her vigtige emne op. Det havde nok egnet sig bedre, hvis folketingsåret ligesom havde været parallelforskudt, sådan at vi var kommet på den anden side af en ØA-aftale, trods alt. Det havde givet lidt bedre mulighed for at drøfte det her åbent.
Der er ikke nogen tvivl om, at rekrutteringen til ledige pædagogstillinger i dagtilbuddene for mange kommuner er en stor udfordring. F.eks. viser en undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at omtrent hver tredje pædagogstilling i Region Hovedstaden i 2021 ikke er blevet besat, eller er blevet besat af en medarbejder, der ikke havde de ønskede kvalifikationer.
Regeringen aftalte i sidste års økonomiaftale med KL at følge udviklingen i andelen af uddannet pædagogisk personale i dagtilbuddene på tværs af kommunerne, og de senest tilgængelige data fra 2020 viser, at andelen af pædagogiske assistenter ligger på samme niveau som i 2019 – altså ca. 5 pct. på landsplan – og at andelen af pædagoger er faldet med cirka 2 procentpoint fra 56 pct. til 54 pct. Så udviklingen går ikke den rigtige vej, og det er en udfordring, som vi i regeringen er optaget af at finde løsninger på.
Jeg har dog så hørt fra nogle af dem, der beskæftiger sig med den pædagogiske assistentuddannelse og med pau'erne i hverdagen, at der er sket et drastisk fald i arbejdsløsheden blandt pau'er, sådan at de ligesom er blevet suget ind. Og det vil sige, at hvis vi nu havde nye tal, ville de formodentlig – hvis personerne har ret i det, de siger, og det tror jeg de har – vise, at der faktisk er kommet hul på bylden med hensyn til at få ansat pau'er i kommunerne. Og det er rigtig, rigtig godt.
Men en af løsningerne ligger efter regeringens opfattelse i de mange penge, vi sætter af i forhold til daginstitutionerne. Så når vi sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten har indfaset lovkrav om minimumsnormeringer, vil der fra 2024 og frem være 1,8 mia. kr. ekstra årligt. Det er jo noget skægt noget at sige, at det, at man sætter ekstra penge af til ekstra kollegaer, skulle løse noget på rekrutteringsfronten, men når det alligevel er vores overbevisning, er det, fordi det selvfølgelig vil bidrage til tilfredshed med det arbejde, man laver, at der faktisk er voksne nok. Og derfor vil det være min påstand, at det vil bidrage til at fastholde pædagoger i faget – og i øvrigt pædagogmedhjælpere og pau'er – at der er sat rigtig mange flere penge af til området.
Altså, i forhold til sådan en løbende fastholdelse af personalet og rekruttering betyder det selvfølgelig noget, hvad det er for en slags arbejdsplads, man kommer ind til – om det er en arbejdsplads, hvor man hele tiden har en fornemmelse af at halse bagefter og løse opgaven utilfredsstillende. Jeg har hørt om rigtig mange pædagoger, der er gået hjem med ondt i maven, fordi de ikke syntes, der var tid nok til børnene. Det tror jeg bidrager til, at der er flere, der bliver skudt væk fra området, hvorimod jeg tror, at det, at der faktisk er ressourcer, at der er tid, og at der er personale nok, bidrager til at fastholde. Så selv om det kan lyde helt modsat, at det at sætte flere penge af til mere personale skulle hjælpe på rekrutteringsproblemet, så vil det faktisk være min påstand.
Så har vi også med aftalen om minimumsnormeringer afsat indtil videre 100 mio. kr. i 2023 og 185 mio. kr. i 2024 og frem til en opkvalificeringspulje. Og det er jo, fordi vi har et ønske om ikke bare at fastholde det niveau, der er i forhold til mængden af uddannet personale, i forbindelse med at der kommer flere penge til området – vi har faktisk også et ønske om, at det skal stige. Og det er jo ikke mindst på Radikale Venstres opfordring, at der er blevet sat de penge af i forbindelse med forhandlingerne. Og det har vi et håb om at vi kan få landet den endelige aftale omkring inden udgangen af i år, men det kræver, at resten af aftalen også falder på plads.
Men opkvalificeringspuljen er ment til at kunne dække uddannelsesudgifter og vikardækning i forbindelse med opkvalificering. Erfarne pædagogmedhjælpere kan dermed opkvalificeres til pædagogiske assistenter eller meritpædagoger, mens de fortsat er ansat i institutionen. Det er jeg overbevist om kommer til at bidrage til at øge uddannelsesniveauet, og med samme logik som nævnt tidligere tror jeg også, det kommer til at bidrage til fastholdelsen.
Så vil jeg gerne fremhæve den pædagogiske assistentuddannelse som en væsentlig del af løsningen på de aktuelle rekrutteringsudfordringer på området. Jeg ser et meget stort potentiale i, at der ansættes endnu flere pædagogiske assistenter på området. Det kan være et rigtig godt sted at søge hen for dem, der ikke kan se sig selv i pædagoguddannelsen, men som gerne vil arbejde som uddannet personale på området.
Vi har fra Undervisningsministeriets side lige offentliggjort en evaluering af uddannelsen, og den viser, at eleverne er meget tilfredse med uddannelsen, og at både elever og færdiguddannede oplever, at uddannelsen giver dem relevante pædagogiske kompetencer og klæder dem på til det pædagogiske arbejdsmarked. Og samtidig udtrykker forvaltningschefer og kollegaer til de pædagogiske assistenter i evalueringen, at de oplever, der er sket en positiv udvikling i det faglige niveau hos de nyuddannede pædagogiske assistenter.
Det vil altså sige, at vi alt i alt for alvor begynder at få taget hånd om det med pau'erne, hvilket vi alle sammen nok gerne har villet, men hvilket ikke rigtig er lykkedes – eller i hvert fald har arbejdsløshedsprocenten været lidt for høj blandt de uddannede pau'er. Det begynder altså at ligne noget.
På den baggrund håber jeg selvfølgelig også, at det vil være sådan en ketchupeffekt, altså at man vænner sig til at have pau'er ansat og på den måde i højere grad gør brug af dem, fordi deres faglighed kan være med til at skabe kvalitet i dagtilbuddene, både til gavn for børnene, men jo også i forhold til at bidrage til de aktuelle rekrutteringsudfordringer.
Jeg har lyst til at sige en ting, bare fordi jeg elsker den historie. Det er Kasper Palm, som sidder i Dansk Metal på uddannelsesområdet, som fortæller historien om – og det gør han tit, fordi jeg altid siger til ham, at han skal gøre det – hvad den foretrukne uddannelse for en smed, som gerne vil lave et sporskifte, er. Og så skal han jo spørge sådan helt ud i det blå: Hvad tror I det er? Top-1 er så at blive pædagog. Så førstevalget for en smed, som skal lave et sporskifte, er altså blive pædagog. Indimellem har vi sådan nogle fordomme om, hvad vi hver især ville gøre, og hvad vi ville have som andet valg, hvis vi havde noget andet som første valg. Og ved I hvad, jeg elsker idéen om, at der er nogle flere smede, der kommer ud og vil være pædagoger, hvis de ikke længere har lyst til at være smede.
Jeg vil så gerne, at vi får skabt uddannelsesveje og kanaler til, at man kan lave de sporskifter igennem hele sit liv på en måde, sådan at folk finder ind på nogle hylder, som måske giver dem en helt anden tilværelse end den, de havde forestillet sig som 16-årig. Og heldigvis for det, for livet er langt. Så det er en af de historier, jeg mægtig godt kan lide. Og det gør ikke noget, at vi også får brudt en lille smule med det kønsopdelte arbejdsmarked, og at der kommer nogle flere mænd ind i daginstitutionerne. Og det var så en fordom om, hvem der primært er smede. Den holder så til gengæld vand, for det er primært mænd, der er det. Så velkommen om bord til dem, der har valgt den vej.
Så vil jeg sige, at jeg noterer mig, at der er store kommunale forskelle i andelen af fuldtids- og deltidsansættelser; der er rigtig store forskelle. Indenrigs- og Boligministeriets Benchmarkingenhed – i øvrigt et forfærdeligt navn, men det må de ligge og rode med derovre – har vist, at 60 pct. af pædagogerne og de pædagogiske assistenter på landsplan arbejder på deltid. Og det har så meget store variationer i sig. Men der kan være rigtig mange årsværk at hente i, at nogle vælger at gå op i arbejdstid – og jeg ved godt, at der er rigtig mange, der arbejder for at skabe gode betingelser og muligheder for det – men det er altså vigtigt at have fokus på at fastholde de medarbejdere, der allerede er derude. Og jeg tror, at en af årsagerne til, at mange har valgt at gå ned i tid, er, at det simpelt hen har været for hårdt.
Derfor tror jeg sådan set – når vi taler om det her med, hvad det betyder, når vi lige pludselig bruger så mange ekstra penge på dagtilbuddene, som vi gør med aftalen om minimumsnormeringer – at en af de ting, det betyder, er, at lysten til at gå op i tid vil være væsentlig større, hvis det arbejde, man kan levere i hverdagen, i hvert fald ikke er så benhamrende hårdt, altså at man ikke skal løbe helt lige så stærkt, og at der faktisk er tid til at levere ordentlige pædagogiske løsninger.
Et afgørende element er altså samlet set, at vi selvfølgelig har attraktive uddannelser og attraktive uddannelsesveje, og det vil min ministerkollega fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, hr. Jesper Petersen, komme ind på om lidt. Så jeg vil bare sige tak for ordet, og tak, fordi vi kunne tage den her debat i første omgang.