Tak for det. Og tak til fru Lotte Rod og Radikale Venstre, som har bedt regeringen redegøre for, hvordan det står til med materialer i skolen, og hvilken betydning de digitale platforme har for det. Derudover bliver der spurgt til, hvordan regeringen vil fremme, at elevernes hverdag i skolen bliver præget af fantasi og virkelyst, også igennem materialerne.
Regeringen mener, det er vigtigt, når vi diskuterer materialer i undervisningen, at de pædagogiske hensyn er dem, der vejer tungest, og at det giver et handlerum til at træffe de beslutninger, der passer til den enkelte skole, den enkelte klasse og de enkelte elever, og at det derfor ikke er noget, vi som sådan beslutter centralt fra. Det hører jeg egentlig heller ikke ordføreren sige, men det mener jeg vi skal holde os meget langt fra at begynde at blande os i centralt fra herinde. Og derfor opfatter jeg det her som en lidt friere diskussion om, hvordan det står til med skolen, mere end at det er et spørgsmål om, at nogle har et ønske om at skulle begynde at diktere, hvordan man vælger undervisningsmaterialer i skolen.
Det er nemlig sådan, at inden for rammerne af lovgivningen og kommunalbestyrelsens overordnede prioriteringer er det skoleledelsen, der har ansvaret for undervisningens kvalitet og undervisningens tilrettelæggelse. Skolebestyrelsen laver principper for skolens virksomhed og godkender skolens undervisningsmaterialer, og det vil jeg ufattelig gerne undlade at lave om på. Lærerne udvælger inden for de rammer, og det vil sige, at det i praksis er lærerne selv, der vælger det materiale, de mener bedst understøtter den undervisning, de gennemfører. Det er et fagligt valg, det er et pædagogisk valg, og det er et valg, som læreren træffer hver eneste dag – og det mener jeg ikke der skal ændres på. Så vi skal passe på, når vi som politikere bevæger os ud i at debattere det her.
Nå, men med den advarselslampe tændt vil jeg sige, at på den baggrund er det også sådan, at Undervisningsministeriet ikke indsamler systematisk viden om, hvilke materialer og undervisningsmidler lærerne så vælger at anvende på skolerne, herunder heller ikke om, hvilke ressourcer der bliver afsat til det. Og det er jo, fordi vi ikke har – og det er et meget bevidst valg – et centralt fastsat pensum. Vi ensretter ikke vores undervisning. Der er og der bør være meget forskelligt materiale, så hvis vi gerne vil refleksion, hvis vi gerne vil kritisk sans, og hvis vi gerne vil fantasi, virkelyst og alt muligt andet, skal vi som politikere holde os meget langt fra at blande os i de her ting, hvis man spørger mig.
Men ser vi på den del – det er der lavet en undersøgelse af – der handler om lærernes digitale hverdag, viser undersøgelsen, at hovedparten af lærere og ledere mener, at der er en passende balance mellem analoge og digitale ressourcer. Altså, når der kommer noget nyt, bliver alle helt benovede, og så skal man alt muligt, og så på et eller andet tidspunkt finder det et sådan lidt mere naturligt leje. Jeg er meget glad for den digitale verden, men man skal nok passe på med sådan i benovelse over, hvad iPadden kan, ikke at glemme, at der også findes en fysisk bog, og ikke at få den smidt ud med badevandet. Og jeg er blevet ret bekymret de gange, når jeg har hørt om steder, hvor man har taget alle de fysiske bøger og bare kørt dem på genbrugspladsen, eller hvor man nu har kørt dem hen, for undersøgelser peger på, at forståelsen af tekster er bedre ved læsning på papir end ved læsning på skærm, og at analog læsning gavner alle i deres udvikling af læsefærdigheder og har betydning for særlig svage læsere.
Ligesom med alt andet gør øvelse mester, og alle, der har børn, som har gået til fodbold eller andre fritidsaktiviteter, ved også, at hvis børnene mister lysten, er det op ad bakke med fritidsaktiviteterne, og hvis vores børn skal være gode læsere, ja, så kræver det faktisk også, at de har lyst til det. Og undersøgelser viser, at læselysten er faldet over tid. Det synes jeg er værd at bide mærke i, og det er noget, vi skal være stærkt bekymrede over.
Mange skoler og uddannelsesinstitutioner erstatter bøger og analoge tekster med digitale tekster og digitale undervisningsportaler, og kendetegnende for de digitale tekster er, at de ofte er kortere end analoge tekster, og at læsere af digitale tekster oftere distraheres under læsningen, dvs. ikke får den der fordybelse og det der læseflow, de ellers ville få. Ved læsning af kortere digitale tekster er der øget risiko for afledning, og derfor får eleverne simpelt hen ikke tilstrækkelig træning og får heller ikke automatiseret deres læsefærdigheder.
Når jeg sådan selv husker tilbage på min barndoms store læseoplevelser, dominerer bøgerne jo i høj grad mine erindringer, fordi de giver en lov til at leve sig ind i helt nye verdener, og det her med at forsvinde fuldstændig i bøger og verdener tror jeg faktisk er rigtig vigtigt for, at man bliver dygtig til at læse, men også for, at man simpelt hen godt kan lide det. Det her med at blive afbrudt i sin læseoplevelse tror jeg måske er noget af det værste, jeg selv kan forestille mig, altså at man ikke får lov til at komme ind i det der flow, hvor man er dykket helt ind i en anden verden.
It og digitale ressourcer er selvfølgelig en del af den moderne hverdag på alle skoler, ligesom det er det alle andre steder i samfundet. Det skal det være, og jeg er stolt af, at vi er et af de samfund, der er kommet allerlængst i forhold til det, men det er altså de pædagogiske hensyn, der skal styre valget af materialer og ikke de digitale muligheder. Det er vigtigt, at alle aktører rundt om skolen er opmærksomme på det – og når jeg siger rundt om skolen, er det jo, fordi det ikke altid er den enkelte lærer, der bestemmer, hvorvidt der skal bruges bøger eller digitale læringsmidler. Og jeg tror, vi skal holde meget fast i, at det er det pædagogiske hensyn, der skal styre det her.
Med den seneste bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre er det blevet tydeliggjort, at de pædagogiske læringscentre skal hjælpe lærerne med at vælge både analoge og digitale undervisningsmidler og støtte lærerne i at udvikle arbejdsmetoder, der fremmer oplevelse, fordybelse og virkelyst. Jeg ser gerne, at lærerne har en palet af muligheder for at vælge de undervisningsmidler, der bedst støtter elevernes læring og virkelyst, og vi ved, at begrænsning af valgmuligheder i forhold til de digitale læremidler er noget, som virkelig opleves som en begrænsning nogle steder og i øvrigt som en udfordring.
Regeringen vil derfor gå i dialog med forlag og andre relevante aktører, i forhold til hvordan de pædagogiske hensyn bag valg og indkøb af digitale læremidler kan styrkes. Noget af det, jeg synes vi vandt hen over coronatiden, var at få prøvet det af på en ny måde. Lærerne bør kunne anvende de digitale og analoge læremidler, som de finder mest hensigtsmæssige for at sikre det højest mulige læringsudbytte hos eleverne, herunder både materialer og undervisningsmidler, der fremmer deres virkelyst og fantasi.
Jeg tror ikke, at vi har ramt den lige på kornet i forhold til de læringsplatforme, der er i dag, og det er derfor, at regeringen gerne vil tage initiativ til at se på, hvordan vi kan komme videre med nogle af de erfaringer, vi gjorde os under corona, hvor vi jo åbnede hele det digitale bibliotek for lærerne, i stedet for at de alene havde adgang til det, som kommunen havde købt adgang til.
Så synes jeg, at der er en sidste vinkel på det her, som jeg synes er nok så vigtig at have med. Der har jeg ikke alle mulige friske undersøgelser at tage op af en hat, men jeg kan bare sige, at for forældre til børn i folkeskolen er det ufattelig svært at følge med, når alting er digitalt. Der kan en gammeldags regnebog noget; man kan nemlig følge med. Man kan både se, hvad der kommer til at ske i de kommende måneder og det kommende år ved at bladre frem i bogen, ligesom man bagudrettet kan se, hvad det er, eleven har været igennem. Der er det digitale univers med mellemrum ufattelig uoverskueligt, og man mister den der fornemmelse af at kunne sidde ved bordet sammen med hinanden omkring bøgerne.
Så mit bud vil være, at i forhold til de forældre til børn i folkeskolen, som sidder og skal hjælpe til med lektier og gerne vil vide, hvad der foregår, er det der digitale univers relativt uoverskueligt. Og der tror jeg simpelt hen også, at vi har tabt noget, som vi skal finde en måde at få genskabt på. Svaret på det har jeg ikke, men jeg mener, at det er en af de ting, vi også skal drøfte med hinanden – i forhold til hvordan vi får skabt en bedre balance mellem det digitale og det analoge. Tak for ordet.