Minister for ligestilling
Ligestillingsudvalget
Folketinget
1. marts 2022
2022-1075
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Ligestillingsudvalget har i brev af 1. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 7 (B 72), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Fatma Øktem (V).
Spørgsmål nr. 7:
”Er det ministeren holdning, at man bør ændre reglerne i børnelo-
ven om surrogati? F.eks. anses surrogataftaler som ugyldige ifølge
børnelovens § 31, og § 30 tilsiger, at den fødende kvinde (uanset
om kvinden er biologisk mor eller ej) anses som mor til barnet.”
Svar:
Borgerforslaget rejser nogle komplekse, etiske og principielle
spørgsmål i forhold til brug af surrogataftaler. Særligt i forhold til
brug af kommercielle surrogataftaler, hvor kvinden, der bærer og
føder barnet, får et vederlag.
Der er behov for at se nærmere på disse dilemmaer, og hvad konse-
kvenserne er for de involverede parter, også for den kvinde der bæ-
rer og føder barnet.
For så vidt angår reglerne i børneloven har jeg indhentet et bidrag
fra social- og ældreministeren. Social- og Ældreministeriet har op-
lyst følgende:
”En surrogataftale, hvorefter en kvinde føder et barn med henblik
på, at en anden skal være forælder til barnet i stedet for hende, har
ikke retsvirkninger i Danmark. Det skyldes, at efter § 30 i børnelo-
ven anses den kvinde, som føder et barn, for mor til barnet. Be-
stemmelsen kan ikke fraviges ved aftale, og moderskabet kan kun
ophæves ved, at en anden adopterer barnet, herunder ved sted-
barnsadoption.
Efter § 31 i børneloven om surrogatmoderskab er en aftale om, at
en kvinde, som føder et barn, efter fødslen skal udlevere barnet til
en anden, ugyldig.