Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
B 59
Offentligt
2554204_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 4. april 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 til B 59, forslag til folketingsbeslutning om Freyas lov –
hvalpesalgsloven (borgerforslag), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri den 9. marts 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard
(DF).
Spørgsmål nr. 5 til B 59 fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Ministeren udtalte under 1. behandlingen af forslaget, at ”selve forslaget, som det ligger her, har nogle
iboende problemer, som vi skal prøve at undgå; men når det er sagt, vil jeg gerne takke initiativtagerne
bag borgerforslaget, fordi man får sat det her vigtige spørgsmål på dagsordenen – det er nyttigt. Og vi
gør noget. Hele intentionen og mange af de dele, der ligger i forslaget, imødekommer vi, men der er
nogle småting i det, som gør, at vi er nødt til at afvise det, fordi de vil skabe nye og andre problemer.”
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, som løser de iboende
problemer i forslaget og de småting, som gør, at regeringen er nødt til at afvise forslaget?”
Svar
Det fremsatte beslutningsforslag B 59 Forslag til folketingsbeslutning om Freyas lov – hvalpesalgsloven
(borgerforslag) vurderes i sin helhed at være i konflikt med EU-reglerne. Derfor er det ikke er muligt at
udarbejde et ændringsforslag, uden at dette indebærer en fundamental ændring af hele
beslutningsforslaget. Regeringen kan derfor ikke støtte et sådant ændringsforslag, da det ikke er rimeligt
at ændre fundamentalt ved et beslutningsforslag, der bygger på et borgerforslag. Hertil kommer, at de
initiativer, som vil kunne foreslås med et sådant ændringsforslag, allerede er iværksat af regeringen.
Et ændringsforslag vil dog kunne udformes som anført nedenfor:
Ændringsforslag
til
Forslag til folketingsbeslutning om Freyas lov – hvalpesalgsloven (borgerforslag)
Af ><:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
B 59 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som løser de iboende problemer i forslaget, som gør, at regeringen er nødt til at afvise forslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Til titlen
1)
Ordene »Freyas lov – hvalpesalgsloven (borgerforslag)« ændres til: »at der arbejdes for fælles EU-
regler om erhvervsmæssigt hold og opdræt af hunde og øget information til hundekøbere«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2)
Teksten affattes således:
»Folketinget pålægger regeringen at arbejde aktivt for fælles EU-regler om erhvervsmæssigt hold og
opdræt af hunde.
Folketinget opfordrer endvidere regeringen til øget information og styrket kommunikation til
potentielle hundekøbere om anskaffelse af hund.«
[Arbejde for indførelse af fælles EU-regler og øge informationen til forbrugerne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget, hvormed titlen ændres, er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2, så den er
beskrivende i forhold til det foreslåede indhold af teksten med ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget affattes teksten i forslaget således, at regeringen pålægges at arbejde aktivt for
fælles EU-regler for erhvervsmæssigt hold og opdræt af hunde. Med ændringsforslaget opfordres
regeringen endvidere til at øge informationen og styrke kommunikationen til potentielle hundekøbere
om anskaffelse af hund.
Der findes på nuværende tidspunkt ikke fælles EU-regler for hold af hunde i erhvervsmæssig
sammenhæng. Det indebærer, at der kan være stor forskel på, hvordan hunde i de forskellige EU-lande
holdes, f.eks. i forbindelse med opdræt eller på internater. Det betyder også, at det er svært for
potentielle købere at gennemskue de forhold, som hundene er opdrættet og holdt under, selvom
opdrætsforholdene har stor betydning for hundenes sundhedstilstand og for deres velfærd.
I Danmark er man underlagt specifikke regler, hvis man erhvervsmæssigt holder hunde, f.eks.
opdrættere (kenneler), pensioner og internater. Reglerne indeholder bl.a. bestemmelser om indretning
af faciliteter, socialisering, hygiejne, uddannelseskrav til personer, der er ansvarlige for hundeholdet, og
krav om tilsyn fra en til virksomheden tilknyttet dyrlæge. Reglerne er med til at sikre dyrevelfærden for
hunde, som holdes i forbindelse med erhvervsmæssige formål.
Der bør arbejdes aktivt for indførelse af fælles EU-regler for erhvervsmæssigt hold og opdræt af hunde,
som kan sikre en bedre dyrevelfærd for erhvervsmæssige hundehold i hele EU og samtidig sikre en bedre
2
B 59 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som løser de iboende problemer i forslaget, som gør, at regeringen er nødt til at afvise forslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
forbrugerbeskyttelse, da det vil blive nemmere for potentielle køberne at sikre sig mod køb af hunde, der
er opdrættet under forhold, der ikke lever op til de fastsatte minimumstandarder.
Herudover bør der sikres mere og bedre informationen til potentielle hundekøbere om køb af hund,
herunder særlige opmærksomhedspunkter, og hvordan man bedst muligt sikrer sig mod utilsigtet køb
af hund fra bl.a. såkaldte hvalpefabrikker. Der bør desuden sikres bedre information om, hvor man kan
henvende sig, hvis man ønsker at købe en racehund, eller hvis man ønsker at købe en hund fra internat.
Fødevarestyrelsen gør allerede meget for at oplyse potentielle hundekøbere om forsvarligt køb af hund,
herunder gode råd om hvalpekøb. Kommunikation til potentielle hundekøbere kan dog styrkes
yderligere. Dette kan bl.a. ske via hjemmesiden klartilhund.dk og på relevante sociale medier mv.,
ligesom der løbende kan gennemføres målrettede kampagneindsatser. Samtidig er det vigtigt, at
hjemmesiden klartilhund.dk løbende holdes opdateret.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
3