Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
B 48
Offentligt
2581699_0001.png
Indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsens
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
B 48 samrådsspørgsmål A (lukket samråd)
12. maj 2022 kl. 10.15-11.15
Indenrigs- og Boligudvalget
Ca. 10 min. [120 ord = ca. 1 min.] (Maksimal
varighed for samrådstaler er 10 minutter)
”Samrådsspørgsmål
A
Vil ministeren være med til at undersøge, om der kan findes no-
gen fælles kriterier, der kan fremme fordele og begrænse ulem-
per i forbindelse med indførelse af bindende kommunale afstem-
ninger, hvor vælgerne er initiativtagere?”
Det talte ord gælder
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0002.png
[Indledning]
Ved førstebehandlingen af beslutningsforslag nr. B 48
om borgeres adgang til at forlange bindende kommu-
nale folkeafstemninger var der i folketingssalen en god
debat om rammerne for vores lokale demokrati.
Debatten vedrørte fordele og ulemper ved at ind-
skrænke det repræsentative demokrati til fordel for et
mere direkte demokrati, hvor et antal borgere i kommu-
nen kan beslutte, at der skal afholdes en bindende fol-
keafstemning om en sag eller et kommunalt anliggende
i kommunen.
Et flertal i folketingssalen støttede op om
målet
bag be-
slutningsforslaget
nemlig ønsket om at inddrage bor-
gerne bedre i lokalpolitik og dermed øge deres politiske
engagement.
Når der alligevel ikke var flertal for beslutningsforsla-
get, skyldtes det, at de fleste partier har en række prin-
cipielle betænkeligheder ved
midlet.
Betænkeligheder
som regeringen deler, og som den daværende indenrigs-
1
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0003.png
og boligminister også gav udtryk for under førstebe-
handlingen.
[Betænkeligheder ved beslutningsforslaget]
Inden jeg kommer til besvarelsen af selve samråds-
spørgsmålet, vil jeg derfor gerne lige benytte lejligheden
til at kridte banen op og gentage et par af grundene til,
at regeringen ikke kan støtte beslutningsforslaget.
Kommunalbestyrelserne har allerede i dag mulighed for
at lægge et spørgsmål, som de ønsker borgernes stilling-
tagen til, ud til en bindende eller vejledende kommunal
folkeafstemning. Det mener jeg er et fint supplement til
det repræsentative demokrati.
Når det er sagt, er jeg derimod betænkelig ved, at et
mindretal af kommunens borgere skal kunne forlange
en bindende kommunal folkeafstemning.
Min betænkelighed er mere principiel og skyldes især,
at et sådant element af direkte demokrati kan få ganske
vidtrækkende konsekvenser for det repræsentative de-
mokrati i Danmark.
2
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0004.png
Borgerdrevne folkeafstemninger vil helt grundlæggende
gribe ind i kommunalbestyrelsernes mulighed for at
træffe langsigtede og nødvendige, men vanskelige poli-
tiske og økonomiske beslutninger og prioriteringer.
Min forgænger nævnte under førstebehandlingen af be-
slutningsforslaget eksemplet med, at kommunalbesty-
relsen beslutter at lukke en skole for at frigive økonomi-
ske ressourcer til ældreplejen, hvorefter ressource-
stærke forældre gennem en folkeafstemning hindrer
kommunalbestyrelsens beslutning på bekostning af
kommunens mere ressourcesvage ældre borgere.
Eksemplet, der formentlig er meget realistisk, illustre-
rer desværre i en nøddeskal, at forslaget kan give anled-
ning til politiske balanceproblemer i forholdet mellem
ressourcestærke og ressourcesvage borgere. Eller sagt
med andre ord: Det kan risikere at udfordre sammen-
hængskraften på tværs af ressourcestærke og ressource-
svage grupper i vores velfærdssamfund.
Det er bare ét eksempel.
3
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0005.png
Jeg mener også, at der er en reel risiko for, at borger-
drevne folkeafstemninger til en vis grad kan bremse en
nødvendig udvikling i kommunerne, fordi kommunal-
bestyrelsen hindres i at træffe nogle af de beslutninger,
som er helt afgørende på den lange bane, men som ikke
nødvendigvis har opbakning på kort sigt.
Endelig mener jeg, at det er vigtigt at huske, at vi har en
meget høj valgdeltagelse i Danmark sammenlignet med
andre lande.
Det skal vi ikke sætte over styr ved at gøre folkeafstem-
ninger til noget dagligdags eller måske ligefrem trivielt.
Vi må ikke risikere, at vælgerne bliver kaldt til stemme-
urnerne så ofte
og for at stemme om mere eller min-
dre betydningsfulde anliggender
at de mister interes-
sen og måske bliver væk fra andre valghandlinger, der i
endnu højere grad betyder noget.
Det er vores demokrati for vigtigt til.
[Forslag om bred analyse af borgerdrevne folkeafstem-
ninger, hvori en afdækning af samrådsspørgsmålet ind-
går]
4
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0006.png
Med det sagt, er mit svar på samrådsspørgsmålet kort
sagt et
”ja”.
Jeg vil gerne være med til at undersøge, om der kan fin-
des nogle fælles kriterier, der kan fremme fordele og be-
grænse ulemper i forbindelse med indførelse af bin-
dende kommunale folkeafstemninger, hvor vælgerne er
initiativtagere.
Mit forslag er, at jeg snarest muligt får sat et analysear-
bejde i gang om borgerdrevne lokale folkeafstemninger.
Med udgangspunkt i de betænkeligheder ved sådanne
folkeafstemninger, som et bredt flertal gav udtryk for
under førstebehandlingen af beslutningsforslaget, fore-
slår jeg, at analysen skal omfatte en afdækning af for-
dele og ulemper ved borgerdrevne lokale folkeafstem-
ninger.
Og så vil det jo være oplagt, at analysen i forlængelse
heraf skal søge at afdække, om der er nogle kriterier,
der kan fremme fordele og begrænse ulemper i forbin-
delse med indførelse af borgerdrevne afstemninger, så-
dan som samrådsspørgsmålet lægger op til.
5
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0007.png
Desuden tilkendegav min forgænger under førstebe-
handlingen af beslutningsforslaget på forslag fra hr.
Alex Ahrendtsen, at han gerne vil være med til at igang-
sætte en analyse af borgerdrevne lokale folkeafstemnin-
ger baseret på udenlandske erfaringer.
Det var der i den efterfølgende debat bred opbakning til
blandt partierne.
Analysen vil derfor også skulle omfatte udenlandske er-
faringer med borgerdrevne lokale folkeafstemninger.
Det vil være oplagt at inddrage erfaringer fra bl.a.
Schweiz og Slesvig-Holsten, som var i fokus under før-
stebehandlingen af beslutningsforslaget.
Også Sverige og Bayern skulle have nogle erfaringer
med lokale folkeafstemninger, som kan være værd at
inddrage.
Og der kan naturligvis også være andre.
Jeg ser også gerne, at analysen beskæftiger sig med
spørgsmålet om, hvad det rent faktisk vil koste at af-
holde sådanne folkeafstemninger.
6
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0008.png
Det er ikke kun af interesse for den enkelte kommune,
men også for hele Danmark.
Det samme gælder spørgsmålet om, hvad brugen af så-
danne lokale folkeafstemninger kan betyde for valgdel-
tagelsen - også i forhold til andre valghandlinger.
Det kan vi forhåbentlig også få belyst
for eksempel
med udgangspunkt i udenlandske erfaringer.
Sidst, men ikke mindst, ser jeg også gerne, at analysen
søger at afdække, om og i hvilken grad der er en efter-
spørgsel efter borgerdrevne lokale folkeafstemninger
ude i kommunerne
det gælder både blandt de folke-
valgte og blandt borgerne.
Jeg er meget optaget af, at vi får udarbejdet en så grun-
dig og brugbar analyse som muligt med fokus på de bor-
gerdrevne folkeafstemninger.
Men jeg er åben over for, at analysen også kan beskæf-
tige sig med borgerforslag på kommunalt niveau, som jo
er beslægtet med de borgerdrevne folkeafstemninger,
og som vi kender her fra Folketinget.
7
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0009.png
[Forslag om at VIVE udarbejder analysen samt videre
proces]
For at få lavet et forskningsbaseret analysearbejde af en
høj faglig kvalitet
og også for at få skabt noget politisk
armslængde til de faglige vurderinger
vil jeg foreslå,
at mit ministerium får VIVE til at udarbejde analysen
om borgerdrevne lokale folkeafstemninger.
VIVE er umiddelbart indstillet på det og har de rigtige
faglige forudsætninger for at lave analysen.
Vi har ikke sådanne forskningsmæssige kompetencer i
ministeriet. Og som sagt kan der også være en pointe i
at sikre noget armslængde.
Hvis der er opbakning til at sætte VIVE til at lave analy-
sen, vil jeg foreslå, at mit ministerium beder VIVE om
at lave et oplæg til en analyse blandt andet med ud-
gangspunkt i de drøftelser, vi har her i dag.
Oplægget vil jeg herefter kunne sende til indenrigsord-
førerne, så I får lejlighed til at komme med bemærknin-
ger hertil.
8
B 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12/5-22 vedr. borgeres adgang til at forlange bindende kommunale folkeafstemninger, til indenrigs- og boligministeren
2581699_0010.png
Jeg håber, at der er opbakning til mit forslag, og jeg ser
frem til jeres bemærkninger og input til analysen.
[Afslutning]
På lidt længere sigt ser jeg frem til at blive klogere på
både erfaringer og fordele og ulemper ved borgerdrevne
lokale folkeafstemninger.
Og når vi så har et godt og solidt fagligt grundlag at stå
på, må vi jo tage den videre politiske diskussion om for-
slaget derfra.
Tak for ordet.
9