Beskæftigelsesudvalget 2021-22
B 40
Offentligt
2499001_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 10660
10. december 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (B 40), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra beskæfti-
gelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren oplyse, hvad den samlede økonomi i borgerforslaget er for stat,
virksomheder og borgere?”
Svar:
Der spørges til den samlede økonomi i borgerforslaget om øremærket orlov. I bor-
gerforslaget foreslås det, at
”EU-direktivet
implementeres på en sådan måde, at
barnets tid med sine primære omsorgs personer ikke afkortes, såfremt barnets
far/medmor ikke gør brug af retten til den ekstra orlov”.
Rettighederne til antallet af uger med ret til barselsdagpenge kan ikke gøres betin-
get af, hvorvidt fædrene gør brug af de 9 ugers øremærkede orlov eller ej. Det anta-
ges derfor, at alle familier med dagpengeret får ret til 9 ugers
ekstra
orlov med bar-
selsdagpenge. Det betyder, at en andel af familierne formentlig vil afvikle det
samme antal orlovsuger med barselsdagpenge, som de gør i dag, mens en andel af
familierne vil afvikle op til 9 ugers ekstra orlov med barselsdagpenge end de gør i
dag.
Det er vanskeligt at skønne over hvor stor en andel af familierne der vil gøre brug
af de 9 ugers ekstra orlov, men med udgangspunkt i de nordiske erfaringer, er der
en forventning om, at rigtig mange fædre vil holde de orlovsuger, der bliver øre-
mærket dem.
Der er derfor taget udgangspunkt i et scenarie, hvor alle familier med dagpengeret
får ret til og afvikler 9 ugers ekstra orlov med barselsdagpenge. Der er derfor tale
om et makismalt skøn over forslagets økonomiske konsekvenser.
I 2018 blev der født cirka 61.200 børn. I cirka 51.800 af familierne havde mini-
mum én forælder dagpengeret.
B 40 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad den samlede økonomi i borgerforslaget er for stat, virksomheder og borgere, til beskæftigelsesministeren
Hvis
alle
de 51.800 familier afvikler 9 ugers
ekstra
orlov med barselsdag-
penge, vil det medføre offentlige merudgifter på op til ca. 2,6 mia. kr. årligt va-
rigt. Det dækker dels over merudgifter til barselsdagpenge på 2,2 mia. og la-
vere indtægt fra skat og tilbageløb på 360 mio. kr.
Hvis de 9 ugers ekstra orlov fordeles 50/50 mellem mødre og fædre vil forsla-
get reducere arbejdsudbuddet med 8.600 fuldtidspersoner årligt.
I Aftale om implementering af EU’s orlovsdirektiv og ligestilling af orlovsrettighe-
der mellem forældre og øremærket forældreorlov af 26 oktober 2021 er det forud-
sat, at øremærkningen medfører betydelige merudgifter for virksomhederne. Det
skyldes, at fædrene typisk vil afholde orloven sidst i barnets orlovsperiode. I denne
periode vil langt størstedelen af kvinderne ikke har lønret, mens langt størstedelen
af fædrene har lønret. Forskydningen af 9 ugers orlov fra mødre til fædre medfører
derfor gennemsnitlige øgede lønudgifter for arbejdsgiverne. Desuden medfører øre-
mærkningen
i gennemsnit - en øget hustandsindkomst for familierne.
For langt de fleste virksomheder vil borgerforslaget om
forlængelse
af den samlede
orlovsperiode med 9 uger ekstra ikke medføre yderligere merudgifter end beskrevet
ovenfor. Det skyldes, at der ikke forventes at være lønret, men alene barselsdag-
pengeret forbundet med disse uger. For familierne vil forlængelse af den samlede
orlovsperiode med 9 uger derfor også betyde en gennemsnitlig lavere hustandind-
komst, fordi familierne i gennemsnit vil afvikle op til 9 ugers ekstra orlov med bar-
selsdagpenge uden løn fra arbejdsgiver.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende beskæftigelsesminister og minister for ligestilling
2