Sundhedsudvalget 2021-22
B 34
Offentligt
2547277_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 23-03-2022
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2119233
Dok. nr.: 2135945
Folketingets Sundhedsudvalg har den 3. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 6
(B 34) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 1. februar 2022 fra Kræftens Bekæm-
pelse og De Samvirkende Købmænd.”
Svar:
Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at sætte ind over for vores børn og unges drukkultur
samt deres forbrug af tobaks- og nikotinprodukter. I sundhedsreformen lægger vi
derfor op til at indføre en ensartet 18 års aldersgrænse for salg af al alkohol, ligesom
regeringen har en vision om en 100 procent nikotinfri fremtid. Regeringen vil også se
nærmere på at styrke håndhævelsen af reglerne på området.
Aldersverificering var også et emne, der indgik i drøftelserne om den nationale hand-
leplan mod børn og unges rygning i 2019.
For så vidt angår alderskontrol på internettet fremgår følgende af aftaleteksten:
Der er i dag krav om, at sælgere af tobak og e-cigaretter på internettet driver et al-
derskontrolsystem, men der er ikke nærmere krav til dette system. Aftalepartierne er
enige om, at der skal stilles krav til forhandlerne om at sikre et system, der effektivt
verificerer køberens alder
fx via Nem ID. Aftalepartierne er enige om, at det skal sik-
res, at forhandlerne har tilgængelige løsninger, før kravet sættes i kraft.
For så vidt angår alderskontrol i fysiske butikker fremgår følgende af aftaleteksten:
Aftalepartierne bakker op om alle initiativer, der kan være med til at sikre en effektiv
håndhævelse af gældende aldersgrænse for salg af tobaksvarer og e-cigaretter m.v.
Derfor er aftalepartierne også enige om at opfordre detailhandlen evt. i samarbejde
med andre til at afsøge mulighederne for ibrugtagen af nye metoder, herunder digi-
tale, til at understøtte alderskontrollen i butikkerne. Aftalepartierne indskærper sam-
tidig butikkernes ansvar for at sikre, at der ikke sælges til mindreårige. Butikkerne skal
tjekke ID, hvis der er den mindste tvivl om, hvorvidt kunden er over 18 år. Og vil man
købe tobak m.v., må man være indstillet på at vise ID
også længe efter sin 18 års
fødselsdag. Aftalepartierne er enige om at holde øje med udviklingen og følge op på,
om der er behov for yderligere tiltag for at sikre, at børn og unge under 18 år ikke har
adgang til at købe tobaksvarer m.v.
Jeg lægger til grund, at citatet, der fremhæves i henvendelsen, er et udklip fra mit
svar på SUU L 61 spm. 26, hvor passagen henviser til kravet om et effektivt alderskon-
trolsystem ved køb over internettet.
B 34 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/2-22 fra Kræftens Bekæmpelse og De Samvirkende Købmænd, jf. B 34 - bilag 1, til sundhedsministeren
Som det følger af aftaleteksten fra handleplanen samt Sundhedsreformen er jeg enig
i, at det er afgørende at sikre en effektiv håndhævelse af aldersgrænserne. Jeg værd-
sætter derfor også, at detailhandlen byder ind med forslag til løsninger.
./.
I forhold til den elektroniske aldersverificering, som foreslås i beslutningsforslaget, er
der imidlertid en række forhold som gør, at den formentlig ikke får den tilsigtede ef-
fekt. Jeg kan i den forbindelse henvise til de omgåelsesmuligheder, som nævnes i mit
svar på SUU B 34 spm. 3.
Jeg kan i øvrigt orientere om, at mit ministerium vil invitere relevante aktører på om-
rådet til et møde med henblik på at drøfte mulige modeller for alderskontrol.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen
Side 2