Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren kommentere på den faglige kritik, der er blevet
fremført i dagspressen via BT, hvor flere fremtrædende specialister
påpeger, at der efter deres vurdering vil være en stigende risiko for
stormflod i København, såfremt Lynetteholmen gennemføres som
planlagt?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”Som det fremgår af Københavns Kommunes Stormflodsplan 2017,
skal København stormflodssikres både mod nord og syd. Med
stormflodsplanen har Københavns Kommune valgt en ydre sikring
af København, der kan beskytte havnen og de ydre kyster med
dæmninger, diger og porte på tværs af havnen ved Trekroner i det
nordlige indløb til København og lige syd for motorvejsbroen ved
Kalveboderne. Ligeledes vil lignende løsninger skulle etableres ved
Nordhavn, Svanemøllen samt på Amager.
Lynetteholm udgør ved færdig etablering af perimeteren i 2025 et
delelement af stormflodssikringen mod nord, idet man med halv-
øen undgår at skulle anlægge et højt dige fra Refshaleøen til Kron-
løbet, som Københavns Kommune anslår ville have kostet omkring
800 mio. kr. Da det ikke er muligt at anlægge hele den ydre sikring
på samme tid, vil der være tidsmæssige forskydninger ift., hvornår
de enkelte delementer er etableret. Frem til, at den samlede ydre
løsning er etableret, kan de enkelte delelementer i vandområdet
have individuelle påvirkninger af en eventuel stormflodssituation
Som det fremgår af miljøkonsekvensrapporten og af baggrundsrap-
port om hydrologi s. 150, vil Lynetteholm bidrage til en marginal