Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2511592_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 37:
Vil ministeren oplyse, hvilken form for samarbejde der har været
mellem danske og svenske myndigheder som grundlag for den vur-
dering af modelberegninger, som et hollandsk firma skal gennem-
føre, har de svenske myndigheder sagt god for denne vurderings-
proces, og hvad er der aftalt med svenske myndigheder vedrørende
opfølgning på denne vurdering?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, som jeg kan
henholde mig til:
”Frem mod vedtagelsen af loven udtrykte svenske myndigheder be-
kymring for Lynetteholms påvirkning af vandgennemstrømningen
i Øresund.
Det blev på baggrund af de svenske myndigheders bekymringer af-
talt, at der skulle laves en 3. parts granskning af DHI’s beregninger
om vandgennemstrømningen i Øresund.
Efter vedtagelse af lov nr. 1157 af 11. juni 2021 om anlæg af Ly-
netteholm blev opgavebeskrivelsen vedrørende 3. parts gransknin-
gen konkretiseret, og den blev drøftet på et møde d. 9. september
2021 ml. By & Havn, Trafikstyrelsen og Havs- och Vattenmyn-
digheten, som de svenske myndigheders primære repræsentant i
spørgsmålet. På mødet tilsluttede Havs- och Vattenmyndigheten
sig den foreslåede tredjepartsgranskning af DHI’s opdaterede Øre-
sundsmodel.
Desuden blev opgavebeskrivelsen for 3. parts granskningen (notat
vedr. tredjepartsgranskning af DHI’s opdateret Øresundsmodel i
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvilken form for samarbejde der har været mellem danske og svenske myndigheder som grundlag for den vurdering af modelberegninger, som et hollandsk firma skal gennemføre, til transportministeren
2511592_0002.png
Side 2/2
forbindelse med Lynetteholm projektet)
fremlagt for Naturvårds-
verket, Statens Geotekniske Institut, SMHI, Länsstyrelsen i Skåne,
Vattenenheten samt Havs och Vattenmyndigheten på et samråds-
møde senere samme dag (9. september). Det fremgår af referatet
herfra, at der fra svensk side var opbakning til, at der arbejdes vi-
dere på baggrund af notatet. Endvidere blev det aftalt, at Havs- och
Vattenmyndigheten skulle modtage kopi af materialet til 3. part.
Havs- och Vattenmyndigheten modtog den 29. oktober 2021 det
baggrundsmateriale (Construction
of Lynetteholm, EIA – Techni-
cal Background Report No 1, Hydraulic Surveys
og
DKBS2, Hy-
drodynamic Model Setup and Validation),
som var sendt til Delta-
res i Holland til granskning.
I forhold til hvilken form for samarbejde der har været mellem
danske og svenske myndigheder, kan Trafikstyrelsen oplyse, at der
har været et løbende samarbejde ml. danske og svenske myndighe-
der ifm. udarbejdelse af opgavebeskrivelsen for 3. parts gransknin-
gen af DHI’s opdateret Øresundsmodel i forbindelse med Lynette-
holm projektet. Det fremgår af referaterne fra møderne den 9. sep-
tember 2021, at de svenske myndigheder udtrykte, at opgavebe-
skrivelsen til 3. parts granskningen så ’vældig bra ut’ samt opbak-
ning til at gå videre.
Af mail fra By & Havn den 30. november 2021 fremgår det, at den
endelige rapport tidligst forventes medio-ultimo januar. Det er af-
talt, at så snart Trafikstyrelsen modtager rapporten, vil den blive
fremsendt til den svenske Havs- och Vattenmyndighet, og der vil
om nødvendigt blive etableret et møde til drøftelse af resultaterne.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht