Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2511590_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 36:
Hvad kan ministeren oplyse om den vurdering af de udarbejdede
modelberegninger, som et hollandsk firma skal gennemføre, her-
under hvilken opgavebeskrivelse der foreligger for dette arbejde og
tidsplan herfor?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, som jeg kan
henholde mig til:
”Granskningen af DHI’s beregninger i forbindelse med Lynette-
holm vil især tage udgangspunkt i følgende elementer af opsætnin-
gen og afviklingen af den hydrauliske model:
Typen af modellen (software, 3D beskrivelsen, baroklin be-
skrivelse mv.)
Beregningsnettet (batymetri, placering af modellens nord
og syd rande, opløsning af beregningsnet, konsistens i op-
sætningerne med henblik på at eliminere effekten af nume-
risk støj mv.)
De drivende kræfter (randbetingelser for salt, temperatur,
vandstand og strøm, bølger, vind mv.) herunder også om
usikkerheden i modellens randdata vurderes i den endelige
konklusion om miljøpåvirkninger
Om den valgte tidsperiode er repræsentativ og tilstrækkelig
for at imødekomme langsigtede forandringer i strømforhol-
dene
Kvaliteten af kalibrering og validering af modellen i Øre-
sund (strøm, vandstand, salt, temperatur mv.)
Om der er usikkerheder i modelmetoden af tilstrækkelig
stor betydning til at kunne ændre nævneværdigt på den
estimerede blokering og dragne konklusioner.
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om den vurdering af de udarbejdede modelberegninger, som et hollandsk firma skal gennemføre, herunder hvilken opgavebeskrivelse der foreligger for dette arbejde og tidsplan herfor, til transportministeren
2511590_0002.png
Side 2/2
Granskningen vil også omfatte modelresultater herunder en verifi-
kation af de numeriske studiers hovedkonklusioner baseret på kon-
sekvenser, som alene skyldes påvirkningen af Lynetteholm. Delta-
res vil særskilt skulle forholde sig til om modellen giver tilstrække-
ligt belæg for konklusionen om, at anlæg af Lynetteholm påvirker
saltudvekslingen i Østersøen med mindre end 0,25%.
Såfremt granskningen medfører afvigelser fra DHIs hovedkonklu-
sioner, vil omfanget af forandringerne på miljøpåvirkningen også
skulle bedømmes.
Mht. tidsplanen, har By & Havn i oktober oversendt relevant mate-
riale fra DHI til Deltares. Af mail fra By & Havn den 30. november
2021 fremgår det, at den endelige rapport tidligst forventes medio-
ultimo januar.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht