Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2516036_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det vil have for Lynette-
holmens tids- og arbejdsplan, såfremt Lynetteholmens starttids-
punkt udskydes et år?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”En udskydelse af anlægsarbejderne på et år vil ud over fordyrelsen
af anlægsprojektet betyde, at der skal findes alternative til oplag-
ringsplads til den jord, der produceres fra københavnske bygge-
pladser. Denne jord deponeres i øjeblikket i Nordhavn, men med
en begrænset restkapacitet, som f.s.v.a. forurenet ikke-rensnings-
egnet jord er opbrugt, hvorfor der mellemdeponeres, ligeledes med
en begrænset restkapacitet, som forventes opbrugt i perioden ul-
timo 2022 – medio 2023.
Kapaciteten til deponering af ren jord forventes at blive opbrugt i
løbet af 2022, hvorfor denne jord også vil skulle mellemdeponeres i
Nordhavn og efterfølgende flyttes til Lynetteholm.
Der henvises her til notatet: ”Retningslinjer for forurenet jord og
overskudsjord” udarbejdet af Københavns Kommunes Økonomi-
forvaltning i forbindelse med Københavns Kommuneplan 2019,
hvor det er beskrevet at overskudsjord så vidt muligt skal håndte-
res lokalt, så kostbar og miljøbelastende flytning undgås, f.eks.
gennem nyttiggørelse i klimasikring.
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for Lynetteholmens tids- og arbejdsplan, såfremt Lynetteholmens starttidspunkt udskydes et år, til transportministeren
2516036_0002.png
Side 2/2
Transporten af jord må derfor som udgangspunkt forventes at fort-
sætte til Nordhavn et år mere, da der ikke kendes andre større de-
poneringsmuligheder i København. Dette forudsætter dog, at der
er tilstrækkelig kapacitet i den midlertidige mellemdeponering.
En række af forudsætningerne for miljøvurderinger og miljøtilla-
delserne til anlæg af Lynetteholm er tidsbegrænsede, hvorfor der
vil skulle søges nye miljøtilladelser eller om projektændringer til
afgravning, klapning m.v. Det er bl.a. et vilkår, at der kun må af-
graves og klappes havbundsmateriale i vinterhalvåret for at be-
grænse miljøpåvirkningerne. Udskydes anlæg af Lynetteholm få
måneder nu, vil det betyde, at anlægsarbejder tidligst kan påbegyn-
des i næste vinterhalvår, dvs. oktober 2022.
Et års udskydelse vil medføre minimum et års forsinkelse med af-
slutningen af anlægget af perimeteren på fase 1 af Lynetteholm.
Fase 2 og dermed hele Lynetteholm, som forventes færdiggjort i
2025, vil forventeligt blive forsinket tilsvarende grundet sammen-
hængen mellem faserne. Lynetteholms bidrag til stormflodssikrin-
gen forsinkes således også et år, men det forventes ikke at ville for-
sinke den samlede stormflodssikring af København, som bl.a. er af-
hængig af etableringen af en dokport i Kronløbet. Københavns
Kommune har endnu ikke besluttet et tidspunkt for etableringen af
en samlet stormflodssikring mod nord, men at Lynetteholm indgår
som del af en samlet ydre sikring.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht