Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det vil have for Lynette-
holmens tids- og arbejdsplan, såfremt Lynetteholmens starttids-
punkt udskydes et år?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”En udskydelse af anlægsarbejderne på et år vil ud over fordyrelsen
af anlægsprojektet betyde, at der skal findes alternative til oplag-
ringsplads til den jord, der produceres fra københavnske bygge-
pladser. Denne jord deponeres i øjeblikket i Nordhavn, men med
en begrænset restkapacitet, som f.s.v.a. forurenet ikke-rensnings-
egnet jord er opbrugt, hvorfor der mellemdeponeres, ligeledes med
en begrænset restkapacitet, som forventes opbrugt i perioden ul-
timo 2022 – medio 2023.
Kapaciteten til deponering af ren jord forventes at blive opbrugt i
løbet af 2022, hvorfor denne jord også vil skulle mellemdeponeres i
Nordhavn og efterfølgende flyttes til Lynetteholm.
Der henvises her til notatet: ”Retningslinjer for forurenet jord og
overskudsjord” udarbejdet af Københavns Kommunes Økonomi-
forvaltning i forbindelse med Københavns Kommuneplan 2019,
hvor det er beskrevet at overskudsjord så vidt muligt skal håndte-
res lokalt, så kostbar og miljøbelastende flytning undgås, f.eks.
gennem nyttiggørelse i klimasikring.