Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 23:
Er ministeren enig i den konklusion, som den socialdemokratiske
ordfører fremførte under 1. behandlingen af forslaget, nemlig:
”Hvad ville der ske, hvis vi udsætter det her et år? Jamen så vil det
betyde, at København nordfra bliver kyst og klimasikret et år se-
nere”?
Svar:
Lynetteholm bidrager til at klimasikre København fra nord. Og så
skaber Lynetteholm plads til håndtering af overskudsjord fra
bygge- og anlægsaktiviteter i København og omegn, som der er et
akut behov for at løse, idet Nordhavnsdepotet er fyldt op.
Jeg mener grundlæggende, at det mest ansvarlige er at gå i gang
med at undersøge, planlægge og anlægge den nødvendige klimasik-
ring af København nu. Og det gør vi med anlæg af Lynetteholm.
Spørgsmålet om, hvornår store stormflodshændelser sker, er ikke
til at forudse. En slem stormflod kan ramme om en måned, et år el-
ler om 20 år. Jo længere vi venter, desto større er risikoen på
grund af klimaforandringerne.
I den seneste delrapport fra FNs Klimapanel (IPCC) fremhæves
bl.a., at hyppigheden af ekstreme vandstandshændelser vil stige i
det 21. århundrede, så en stormflod, der i dag statistisk forekom-
mer hvert 100. år, vil kunne forventes hvert år i slutningen af dette
århundrede.
Selvom IPCCs seneste fremskrivning endnu ikke er konkret vurde-
res i forhold til danske forhold, ser jeg ser ingen grund til at ud-
sætte Lynetteholm og klimasikringen af København med et år.
Jeg vil i øvrigt henvise til svar på spørgsmål 5 til B 25.