Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, hvad de økonomiske konsekvenser vil være,
såfremt Lynetteholmens starttidspunkt udskydes et år?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”By & Havn har indgået kontrakter for etableringen af fase 1 og ad-
gangsvej for jordtransport. Kontraktsummen er over �½ mia. kr.
En udskydelse på et år af anlæggelsen vil betyde, at entreprenø-
rerne vil kunne gøre økonomiske krav gældende over for By &
Havn, og evt. blive løst fra deres kontraktlige forpligtigelser. Om-
fanget af disse økonomiske krav vil afhænge af den konkrete situa-
tion, men det må forventes at By & Havn i givet fald vil skulle be-
tale et betydeligt beløb for ventetid/stilstand og/eller kompensa-
tion til entreprenørerne.
Ved en udskydelse vil fase 1 ikke som planlagt være klar til at mod-
tage overskudsjord i 1. kvartal 2023. Der vil derfor skulle skabes
yderligere plads til mellemoplagring af jord på Nordhavn eller an-
detsteds i kommunen, hvilket vil medføre udgifter til yderligere
miljøgodkendelser, ekstra håndtering og transport af jorden, når
den skal flyttes fra et mellemdeponi til Lynetteholm. Udgiften for
yderligere 2,6 mio. tons jord, som er den årlige produktion af over-
skudsjord i København og omegn, som deponeres i Nordhavn, i et
midlertidigt mellemdeponi, afhænger af hvor et sådant mellemop-
lag kan etableres.