Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 18:
Vil ministeren udarbejde en sammenligning af procesforløbet for
anlægslov for Lynetteholm med henholdsvis anlægsloven for Store-
bæltsbroen og for Øresundsbroen, med fokus på kommissorium
for, tidsplan for, antal årsværk og samlet økonomi anvendt på be-
regning af mulige konsekvenser for Østersøen samt omfang og pro-
ces for inddragelse af de øvrige Østersølande? Og vil ministeren be-
lyse, hvilke danske myndigheder der har været inddraget i hver af
de tre projekter forud for de respektive anlægslove og i hvilket om-
fang angivet i anslåede årsværk?
Svar:
Der efterspørges en sammenligning af procesforløbet for Lynette-
holm med henholdsvis Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Lov om anlæg af fast forbindelse over Storebælt er fra 1987 (lov nr.
380 af 10. juni 1987). Lov om anlæg af fast forbindelse over Øre-
sund er fra 1991 (lov nr. 590 af 19. august 1991). Der er altså ønske
om en sammenligning med projekter, hvor det seneste – Øre-
sundsforbindelsen – blev vedtaget for over 30 år siden.
Det er Transportministeriets vurdering, at det vil kræve betydelige
ressourcer at skulle indhente materiale i Rigsarkivet med henblik
på at kunne identificere relevante oplysninger. Selv med en meget
betydelig ressourceindsats er det ministeriets vurdering, at en stor
del af spørgsmålene ikke vil kunne besvares, da de relevante data
enten ikke findes eller ikke kan fremfindes.
Da der samtidig er sket mange regelændringer inden for miljøom-
rådet over de seneste 30 år, er det også Transportministeriets op-
fattelse, at det ikke er sammenlignelige situationer. Der kan f.eks.
påpeges følgende: