Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2516055_0001.png
Pia Lindgren
Fra:
Emne:
TMFKP Sekretariat
Svar på spørgsmål stillet af MB Gorm Gunnarsen (Ø) om lastbilkørsel til projektet Lynetteholm
den 24. november 2021, eDoc nr. 2021-0378475
Høj
Prioritet:
Fra: TMFKP PARC Rådhuspost 
Sendt: 9. december 2021 15:57 
Til: Gorm Gunnarsen (Borgerrepræsentationen) 
Emne: Svar på spørgsmål stillet af MB Gorm Gunnarsen (Ø) om lastbilkørsel til projektet Lynetteholm den 24. 
november 2021, eDoc nr. 2021‐0378475 
Prioritet: Høj 
 
Kære Gorm Gunnarsen, MB 
 
På vegne af vicedirektør Karsten Biering Nielsen, Plan, Analyse, Ressourcer og CO2‐reduktion, fremsendes svar på 
dine spørgsmål af 24 november 2021 vedrørende lastbilkørsel til projektet Lynetteholm. 
 
Med venlig hilsen
Erik Schunck
Fuldmægtig
PARC Sekretariat
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Plan, Analyse, Ressourcer og CO2-reduktion
1
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om der i Lynetteholmens beregningsgrundlag er indregnet øget slid på vejnettet i København grundet den øgede transport i forbindelse med lastbilkørsel af jord m.m. ved opførslen af Lynetteholmen, til transportministeren
2516055_0002.png
Teknik- og Miljøforvaltningen
TMF Klima (3195)
Svar vedrørende lastbilkørsel til projektet Lynetteholm
Gorm Anker Gunnarsen (Ø) har den 24. november 2021 stillet følgende
spørgsmål til Teknik- og Miljøforvaltningen.
Spørgsmål
1. Hvor meget forventes det, at de lastbiler, som skal køre jord til
projektet på Lynetteholm, vil slide på de københavnske veje? Herunder
hvor meget lastbilerne
inkl. vejstøv fra slid på asfalt, på dæk og på
vejstriber
vil forurene både til atmosfæren - herunder i form af CO2 -
og potentielt i Københavns Havn og i Øresund?
2. Hvad vil meget dette ekstra slid på vejene koste de københavnske
skatteydere årligt over de næste cirka 30 år?
3. Hvordan stemmer den øgede forurening fra lastbilerne overens med
de målsætninger for hhv. luft og vandet i havnen, som Københavns
Kommune har?
4. Og sidst men ikke mindst vil jeg meget gerne vide, om der er lavet
beregninger på
og i givet fald hvor meget
disse lastbilkørsler vil
bidrage til de luftvejslidelser og den overdødelighed, der i forvejen er
blandt københavnerne? I opgørelsen bør også indgå belastning fra støj.
Spørgsmålene er suppleret med følgende:
”Henvendelsen
er baseret på en kritik af mangler ved miljø-
undersøgelser og inddrager ekspert-udsagn, som jeg ønsker inddraget
i besvarelsen”.
Svar
Kære Gorm Anker Gunnarsen
Jeg vil gerne starte med at beklage forsinkelsen af besvarelsen.
Besvarelsen på de fire spørgsmål kommer her:
1)
Inden vedtagelsen af anlægsloven for anlæg af Lynetteholm
gennemførte Trafikstyrelsen en Miljøkonsekvensvurdering af anlæg af
Lynetteholm. Her blev det vurderet, at da antallet af jordtransporter
forventes at være uændret i forhold til i dag:
De beregnede stigninger i
tung trafik omkring Lynetteholm udgør den samme trafik, som i dag
kører til Nordhavn. Flytning af destinationen fra Nordhavn til
Plan, Analyse, Ressourcer og CO2-
reduktion
Njalsgade 13
2300 København S
EAN-nummer
5798009809452
09-12-2021
Sagsnummer i F2
2021 - 8924
Dokumentnummer i F2
664585
Sagsnummer i eDoc
2021-0378475
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om der i Lynetteholmens beregningsgrundlag er indregnet øget slid på vejnettet i København grundet den øgede transport i forbindelse med lastbilkørsel af jord m.m. ved opførslen af Lynetteholmen, til transportministeren
Lynetteholm vil derfor give en aflastning af flere vejstrækninger
omkring Nordhavn, af samme størrelsesorden, som merbelastningen
ved Lynetteholm.”
Da omfanget af trafik forventes at være uændret, må det antages, at der
helt overordnet set ikke vil ske væsentlige ændringer i sliddet på
vejnettet, inkl. vejstøv fra slid på asfalt, dæk og vejstriber.
I baggrundsrapport
”Lynetteholm, Luft og klima”
til Miljøkonsekvens
rapporten for anlæg af Lynetteholm fremgår s. 34-35, at CO2-
udledningen for jordtilkørsel ligger i intervallet mellem 1.625 tons/år og
1.768 tons/år, afhængig af kørselsscenarie. Med det generelt skærpede
fokus på at mindske CO2 udledningen samt ny lovgivning i EU, hvad
angår krav til maksimal udledning af CO2 fra nye lastbiler, forventes
fremtidens lastbiler at blive ændrede, med henblik på at mindske
udledningen af CO2.
Lokalt set vil den øgede mængde lastbiler medføre en større belastning
med NOx. Vejdirektoratet gennemførte i 2015 undersøgelser af
luftkvaliteten langs statsveje, der viste, at der var enkelte steder langs
statsvejene, hvor grænseværdien for NO2 var overskredet, blandt andet
langs Motorring 3 omkring København. Undersøgelsen viste også, at
der kun var meget små ændringer af luftkvaliteten ved afstande over 50
meter og der var ingen overskridelser af partikelkoncentrationen ved
boliger langs statsvejene. Der kører i størrelsesordenen 100.000 biler i
alt (let og tung trafik) pr. døgn på Motorring 3. Beregninger for en
motorvej med lidt lavere trafikniveau end Motorring 3 (ca. 30.000 biler i
alt/døgn) viser koncentration af NO2, der svarer til mellem ca. 1/4 - 1/3
af grænseværdien. På baggrund af disse undersøgelser og prognosen
for jordtransporter samt de gode muligheder for effektiv fortynding af
udledningerne i det relativt åbne område, er det vurderet (s. 35-36) i
baggrundsrapport
”Lynetteholm, Luft og klima”
til
Miljøkonsekvensrapporten for anlæg af Lynetteholm, at den forøgede
påvirkning af den lokale luftkvalitet i driftsfasen generelt vil være lille.
Forvaltningen har i dag ikke en præcis viden om hvilken forurening af
overfladevand, herunder havnen og Øresund, der stammer fra
lastbilkørsel og jordtransporter. Dog vil vejvandet på langt de fleste dele
af det eksisterende vejnet blive ført til fælleskloak og derfor blive renset
på renseanlæggene. Da jordtransporterne primært kører på de større
veje, vil langt det meste vejvand blive ført til renseanlæg. Helt ude på
Nordhavn kører lastbilerne på veje, som leder ud i havnen via By &
Havns gamle regnvandsledninger, men forureningsniveauet er ikke
undersøgt. Alle belægninger på det kommende modtageområde, og
eventuelt karteringsområde og på vaskepladsen, vil blive forsynet med
tæt belægning og opsamling af overfladevand. Derudover skal den
kommende nye adgangsvej langs Prøvestenen have en
udledningstilladelse, hvor man forholder sig til målsætningerne for
vandmiljøet.
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om der i Lynetteholmens beregningsgrundlag er indregnet øget slid på vejnettet i København grundet den øgede transport i forbindelse med lastbilkørsel af jord m.m. ved opførslen af Lynetteholmen, til transportministeren
Jorden, der forventes at blive håndteret på Lynetteholm, er jord der skal
bortskaffes fra bygge- og anlægsprojekter. Nordhavn er blevet fyldt op
på samme måde. I hovedstadsområdet er der gennem en del år
produceret 2-3 mio. tons ren og ikke rensningsegnet forurenet jord
årligt i forbindelse med anlægsarbejder. Københavns Kommune har
pligt til at anvise en bortskaffelsesmulighed for jord, der opgraves i
kommunen. Kapaciteten for modtagelse af jord i Nordhavn er opbrugt.
Miljøstyrelsen har givet en godkendelse til midlertidig opfyld i af jord
Nordhavn indtil nyttiggørelsesanlægget Lynetteholmen kan tages i
brug.
Langt det meste af den deponerede jord i Nordhavn kommer fra
Frederiksberg og Københavns Kommune, og hvis denne jord ikke skal
afleveres på Lynetteholm fremover, vil den skulle transporteres gennem
og ud af byen til et egnet deponi. Det vil betyde øget kørsel med
lastbiler og dermed yderligere slid på veje samt en øget udledning af
CO
2
. Det vil fremover være andre dele af vejnettet i Københavns
Kommune, der bliver belastet, men samlet set forventer Teknik- og
Miljøforvaltningen ikke at luftforureningen og sliddet på vejene ændres
i forhold til i dag. Jordtransporterne forventes derfor heller ikke at
medføre en ændret påvirkning af vandet i Københavns Havn eller
Øresund.
2)
Da antallet af lastbiler forventes at være det samme som i dag, vurderer
Teknik- og Miljøforvaltningen, at sliddet på vejene principielt vil svare til
det slid, der er i dag, men sliddet vil ske på andre dele af vejnettet.
Lastbilkørsel slider meget på vejene, så det vil kræve større vedligehold
på den del af vejnettet, der fremover bliver belastet. Sliddet på vejene
på Nordøstamager vil øges, mens sliddet på veje på Østerbro og
Nordhavn vil mindskes og her vil udgifterne også mindskes.
3)
Som omtalt i svar på spørgsmål 1 og 2 forventes der ikke at være tale om
en øget forurening. Forureningen fra jordtransporterne vil fortsætte
som i dag, men de vil belaste andre dele af byen. Forurenet vejvand fra
lastbiltransport langs den nye adgangsvej bliver håndteret i de
udledningstilladelser, kommunen skal meddele, hvor man forholder sig
til målsætningerne for vandmiljøet.
I Københavns Kommunes Kommuneplan 2019 fremgår det, at
håndteringen af overskudsjord i et projekt så vidt muligt skal ske i en
helhedsorienteret og bæredygtig proces. Overskudsjord skal så vidt
muligt håndteres lokalt, så kostbar og miljøbelastende flytning undgås,
fx gennem nyttiggørelse i klimasikring, støjafskærmning, erstatning for
råstoffer, rekreative landskaber mv.
4)
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om der i Lynetteholmens beregningsgrundlag er indregnet øget slid på vejnettet i København grundet den øgede transport i forbindelse med lastbilkørsel af jord m.m. ved opførslen af Lynetteholmen, til transportministeren
Jf. svaret på spørgsmål 1 vurderes det i Miljøkonsekvensrapporten for
anlæg af Lynetteholm, at omfanget af jordtransporterne vil være
nogenlunde uændret og udledningen af NOx og partikler vurderes at
ligge under grænseværdierne. Der er ikke lavet beregninger på, om
jordtransporterne vil bidrage til luftvejslidelser og en øget dødelighed
blandt københavnere.
.
I principaftalen mellem kommunen og staten Lynetteholmen fra 2018
indgår også en aftale om at etablere en østlig ringvej, der vil lede en del
af biltrafikken
især den gennemkørende trafik, udenom centrum og
hermed formodentligt nedsætte luftforureningen i Indre By mv.
Svaret er offentligt tilgængeligt på kk.dk/artikel/spørgsmål-til-teknik-
og-miljøudvalget.
Karsten Bierring Nielsen
vicedirektør