Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2516048_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren oplyse, om opførslen af Lynetteholmen vil være til
gene for dyreliv og vandmiljø for andre områder eksempelvis Køge
Bugt i forbindelse med afskaffelse af slam og lignende restmateri-
ale?
Svar:
Jeg skal indledningsvist bemærke, at der er gennemført en særde-
les grundig miljøkonsekvensvurdering (VVM) for anlægget at Ly-
netteholm, som netop har til formål at kortlægge anlæggets betyd-
ning for dyreliv, vandmiljø m.v.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”By & Havn har bidraget til besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 29. no-
vember 2021 fra TRU til ministeren i forbindelse med B25 og skal
hermed citere fra besvarelsen:
’Der henvises endvidere f.s.v.a torsken til svar på spm. nr. 131 i
forbindelse med behandlingen af L220:
Lynetteholm-projektets eventuelle påvirkning af torsken er vurde-
ret i både Miljøkonsekvensrapporten og i Temarapport for klap-
ning og ændringer af sejlrenden ifm. etablering af Lynetteholm.
Ift. Lynetteholm-projektets påvirkning af fisk, og herunder torsk, i
forbindelse med anlæg og drift af Lynetteholm er vurderet i Miljø-
konsekvensrapport for Lynetteholm, kapitel 18. Her konkluderes
det, at miljøpåvirkningen er ubetydelig.
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om opførslen af Lynetteholmen vil være til gene for dyreliv og vandmiljø for andre områder, eksempelvis Køge Bugt, i forbindelse med afskaffelse af slam og lignende restmateriale, til transportministeren
2516048_0002.png
Side 2/2
Miljøpåvirkningen af fisk, og herunder torsk, fra klapning af hav-
bundsmateriale i Køge Bugt, er vurderet i Temarapport for klap-
ning og ændringer af sejlrenden ifm. etablering af Lynetteholm,
kapitel 8. Heri konkluderes det, at miljøpåvirkningen af torsk i
forbindelse med klapning i Køge Bugt er lille.’
Der er i den Sammenfattende redegørelse, afsnit 3.10.2 om bilag
IV-arter, side 33 svaret følgende om påvirkningen af marsvin:
’Som beskrevet i baggrundsrapport for Marine pattedyr afsnit 3.4
forventes varigheden af støjende aktiviteter (spunsning) at være
halvandet år. Støjpåvirkningen af marine pattedyr vurderes at
være størst ved etablering af den nordlige perimeter og den in-
terne væg, der etableres mellem fase 1 og fase 2. I alt forventes
der at skulle ske spunsning i halvandet år. Der etableres en mid-
lertidig sand/raldæmning langs den nordlige del af den østlige
perimeter inden den nordlige perimeter etableres. Denne raldæm-
ning vurderes at skærme støjen fra den nordlige perimeter. Der er
således tale om en midlertidig og kort påvirkning. Som beskrevet i
baggrundsrapporten er varigheden af spunsarbejder halvandet
år og området er vurderet at ikke have nogen særlig betydning
som yngle- eller rasteområde eller for sæler og marsvin generelt.
Der er kun sporadiske observationer af sæler og der ikke tale om
et kerneområde for marsvin.’
I miljøkonsekvensrapporten er påvirkningen af marsvin fra anlæg
af Lynetteholm, herunder spunsning, vurderet som ubetydelig.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht