Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2510513_0001.png
NOTAT
13. oktober 2021
2021-1108
Høringsnotat til udkast til bekendtgørelse om
afskæring af klageadgange i forbindelse med
anlæg af Lynetteholm
Transportministeriet sendte d. 8. september 2021 et udkast til be-
kendtgørelse om afskæring af klageadgange i forbindelse med an-
læg af Lynetteholm i offentlig høring. Fristen for høringssvar var d.
29. september 2021.
Nedenfor gennemgås de væsentligste bemærkninger til bekendtgø-
relsen. Der er ikke tale om en komplet gennemgang af samtlige til-
kendegivelser i de modtagne høringssvar, hvorfor der for det fulde
overblik henvises til selve høringssvarene.
I forbindelse med høringen har Transportministeriet modtaget hø-
ringssvar fra bl.a. følgende:
Dansk Arbejdsgiverforening, DMI, Forbrugerrådet Tænk,
Erhvervsministeriet, FDM, Indenrigs- og Boligministe-
riet, Københavns Politi og Rigsrevisionen
har ikke haft be-
mærkninger til høringen.
Københavns Kommune
bemærker bl.a., at det vil være hen-
sigtsmæssigt, hvis der er en angivelse af, at bekendtgørelsen gælder
for en begrænset periode. Herudover spørger kommunen ind til,
hvad der skal forstås med henholdsvis anlægsfasen og driftsfasen.
S/K Lynetten
stiller ligeledes spørgsmålstegn ved bekendtgørel-
sens tidsmæssige rækkevidde.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at anlægslovens § 6 si-
ger, at transportministeren for en begrænset periode kan fast-
sætte regler, som afskærer klageadgangene inden for de love, som
er oplistet i bestemmelsen.
I forarbejderne til § 6 står der bl.a. følgende til bestemmelsen:
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0002.png
Side 2/14
”Selve projektet er opdelt i en anlægsfase og en driftsfase. I den
forbindelse omfatter anlægsfasen konstruktionen af halvøens af-
grænsning (perimeter) med ny adgangsvej og modtageanlæg for
nyttiggørelse af overskudsjord. Anlægsfasen forventes færdig-
gjort 2025. Driftsfasen omfatter modtagelse af ren og forurenet
jord og opfyldning i Lynetteholm. Driftsfasen forventes at have en
varighed på ca. 30 år.
Afskæringen af klageadgange i medfør af den foreslåede § 6 ved-
rører alene afgørelser, som skal træffes vedrørende arbejder m.v.
til brug for selve projektet. Når projektet er afsluttet, vil den be-
kendtgørelse, hvorefter transportministeren har afskåret klage-
adgange blive ophævet igen. Det er hensigten, at klageadgangene
efter de nævnte love vil blive afskåret frem til den samlede peri-
meter til Lynetteholmen, dvs. både fase 1 og 2-etableringerne,
samt anlæg af adgangsveje, dæmninger m.v., er færdige. Det be-
tyder på de foreliggende forudsætninger og tidsplaner, at klage-
adgangene genetableres ultimo 2024, evt. primo 2025. Forsinkes
projektet, forlænges afskæringen af klageadgangene tilsvarende.”
Transportministeriet vurderer ikke, at det er nødvendigt at skrive
direkte ind i bekendtgørelsen, at den gælder for en begrænset pe-
riode, da det netop fremgår af § 1, at bekendtgørelsen finder an-
vendelse i forbindelse med anlægsfasen af Lynetteholm, som
netop er en begrænset periode, som forventeligt ophører ultimo
2024 eller primo 2025.
Københavns Kommune
spørger ind til, om bekendtgørelsen
skal forstås sådan, at afgørelser truffet i driftsperioden kan påkla-
ges.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det følger af be-
kendtgørelsens § 1, at bekendtgørelsen finder anvendelse i an-
lægsfasen med anlæg af Lynetteholm. Herefter ophæves bekendt-
gørelsen. Afgørelser der måtte blive truffet i driftsfasen af projek-
tet vil derfor ikke være omfattet af afskæringen af klageadgange,
og vil derfor skulle følge de almindelige klageregler.
WWF Verdensnaturfonden, Danmarks Naturfrednings-
forening i København, Klimabevægelsen og Hans Schjær-
Jacobsen
sætter alle spørgsmålstegn ved, om bekendtgørelsen er i
overensstemmelse med Århus-konventionen, herunder bemærkes
det bl.a., at det er problematisk, hvis afskæringen af klageadgangen
etablerer en ressourcemæssig barriere for borgerne i relation til en
retlig prøvelse. Der henvises i den forbindelse til Århus-konventio-
nens artikel 9, stk. 4, hvoraf det følger, at der er en pligt til at stille
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0003.png
Side 3/14
tilstrækkelige og effektive retsmidler til rådighed, inklusive forelø-
bige retsmidler, hvor dette findes passende, der skal være rimelige
og retfærdige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.
Transportministeriet bemærker, at det følger af Århus-konventio-
nens artikel 9, stk. 2, at:
”Hver part sikrer, inden for rammerne af dens nationale lovgiv-
ning, at medlemmer af den berørte offentlighed
a) som har tilstrækkelig interesse, eller, alternativt,
b) hvis en parts administrative regler stiller krav herom, som
hævder, at en rettighed er krænket,
har adgang til ved en domstol og/eller et andet ved lov etableret
uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den materielle og pro-
cessuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse
(19), der er omfattet af bestemmelserne i artikel 6 og, hvor der er
hjemmel i national ret og, med forbehold for stk. 3 nedenfor, af
andre relevante bestemmelser i denne konvention.
Hvad der udgør tilstrækkelig interesse eller en krænkelse af en
rettighed fastsættes i overensstemmelse med kravene i national
ret og i overensstemmelse med det mål at give den berørte offent-
lighed vid adgang til klage og domstolsprøvelse inden for ram-
merne af denne konvention. Med henblik herpå skal den interesse,
som en hvilken som helst ikke-statslig organisation, der opfylder
de krav, der er fastsat i artikel 2, stk. 5, måtte have, anses for at
være tilstrækkelig i relation til formålet med litra a) ovenfor. Så-
danne organisationer skal også anses for at have rettigheder, der
kan krænkes med henblik på formålet med litra b) ovenfor.
Bestemmelserne i dette stk. 2 udelukker ikke muligheden for fore-
løbig prøvelse ved en administrativ myndighed og påvirker ikke
krav om udtømning af administrative klagemuligheder forinden
sagen påklages eller indbringes for domstolen, hvor et sådant
krav måtte eksistere efter national ret.”
Endvidere følger det af Århus-konventionens artikel 9, stk. 4, at:
”I tillæg til og med forbehold for stk. 1, skal procedurerne, der er
fastsat i stk. 1, 2 og 3 ovenfor stille tilstrækkelige og effektive rets-
midler til rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette fin-
des passende, der skal være rimelige og retfærdige, betimelige og
ikke uoverkommeligt dyre. Afgørelser efter denne artikel skal
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0004.png
Side 4/14
være skriftlige eller registreres på skrift. Domstolsafgørelser, og
når det er muligt, andre organers afgørelser, skal være offentligt
tilgængelige.”
Transportministeriet skal hertil bemærke, at bekendtgørelsen ef-
ter transportministeriet vurdering er i overensstemmelse med År-
hus-konventionen.
Det følger altså af Århus-konventionens artikel 9, stk. 2, at der
skal være adgang til ved en domstol og/eller ved et uafhængigt
organ at få prøves en sag. Bekendtgørelsen vil medføre, at adgan-
gen til at påklage afgørelser administrativt inden for visse lovgiv-
ninger vil blive afskåret i en periode. Det ændrer imidlertid ikke
ved, at der fortsat vil være mulighed for at prøve afgørelser ved
domstolene, og dermed også er i overensstemmelse med konventi-
onen.
Af mere principielle betragtninger vurderer Transportministeriet
derfor også, at Århus-konventionen ikke forbyder lovgivers mu-
lighed for i en anlægslov at vedtage, at prøvelser af lovens lov-
medholdelighed skal prøves af den dømmende magt og ikke ved et
administrativt klageorgan.
Endvidere indeholder anlægsloven i § 24, stk. 2, en hjemmel til, at
retten ved søgsmål om miljøforhold, der er omfattet af loven, skal
påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt dyre
for de berørte parter.
WWF Verdensnaturfonden
bemærker bl.a., at begrænsningen
af klageadgange i forbindelse med større anlægsprojekter ikke bør
finde sted, medmindre der er tvingende samfundsmæssige årsager
til det. WWF Verdensnaturfonden finder det ikke godtgjort, at der
skulle være nogen særlig tvingende grund.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet forstår
på WWF Verdensnaturfonden, at der skal være skal være tvin-
gende samfundsmæssige årsager for at afskæringen af klagead-
gange kan legitimeres.
Transportministeriet er ikke enig i den præmis. Således ændrer
bekendtgørelsen ikke ved, at der fortsat vil være mulighed for at
prøve afgørelser ved domstolene, hvilket ministeriet vurderer er i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelse til at
overholde Århus-konventionen. En konvention som ikke ses at
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0005.png
Side 5/14
forbyde lovgivers mulighed for i en anlægslov at vedtage, at prø-
velser af lovens lovmedholdelighed skal prøves af den dømmende
magt og ikke ved et administrativt klageorgan.
Det følger af forarbejderne til anlægslovens § 6, som giver trans-
portministeren hjemmel til at afskære klageadgangene, at:
”En afskæring af klageadgangen skal bl.a. sikre fremdriften i pro-
jektet, da klagesager kan indebære betydelige risici og usikkerhe-
der for projektet i form af forsinkelse og fordyrelse. Afgørelserne
kan imidlertid fortsat indbringes for domstolene efter de alminde-
lige regler herom, dog inden for seks måneder, jf. lovforslagets §
24.”
Hertil bemærker Transportministeriet, at Lynetteholm skal være
med til at løse det aktuelle problem, der er i København med at
udpege et sted, hvor overskudsjord kan placeres. En forsinkelse af
projektet på grund af en klage med opsættende virkning vil såle-
des have betydelige konsekvenser, da der ikke er et alternativ i kø-
benhavnsområdet, hvor overskudsjorden kan placeres. I så fald
vil alternativet hertil formentlig være, at jorden vil skulle køres
længere for at komme af med den med de afledte konsekvenser,
som længere kørsel med lastbil resulterer i forhold til udledning af
CO2. Herudover er det også vigtigt at holde sig for øje, at Lynette-
holm skal være med til at indgå i klimasikringen af København
mod stormflod fra nord.
Danmarks Naturfredningsforening i København
bemærker
bl.a., at afskæring af klageadgang er uhensigtsmæssig, da Lynette-
holm som projekt langt fra har fundet sin endelige udformning.
Man må derfor forudse en række større og mindre justeringer,
hvoraf nogle ikke vil være omfattet af de allerede foretagne miljø-
vurderinger. Der vil derfor være behov for at inddrage offentlighe-
den aktivt i beslutning om disse justeringer for at sikre projektet
den bedst mulige kvalitet og demokratiske legitimitet.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det følger af anlægs-
lovens § 3, at projektet nævnt i § 1 skal gennemføres inden for
rammerne af de udførte vurderinger af projektets indvirkning er
på miljøet samt implementeringsredegørelsen, jf. dog § 4.
Af § 4, stk. 1, følger det, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal
anmelde ændringer eller udvidelser af projektet, som kan være til
skade for miljøet, til Trafikstyrelsen. Ændringer eller udvidelser
af projektet, som kan være til skade for miljøet, kræver en tilla-
delse fra Trafikstyrelsen, jf. stk. 2.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0006.png
Side 6/14
I medfør af § 4, stk. 3, afgør Trafikstyrelsen på grundlag af an-
meldelsen og efter høring af relevante myndigheder, om der skal
udarbejdes en supplerende miljøvurdering.
Den foreslåede bekendtgørelse ændrer ikke reglerne i anlægslo-
ven om projektændringer.
Christianshavns Lokaludvalg
bemærker bl.a., at det er lokal-
udvalgets forståelse, at formålet med bekendtgørelsen er at afskære
muligheden for klager, hvad angår eventuelle andre supplerende
tilladelser, der ikke er omfattet af loven, og som måtte blive nød-
vendige i anlægsfasen af arbejdet med Lynetteholm. Herudover til-
kendegiver lokaludvalget, at uanset den foreslåede bekendtgørelse
kun vil omfatte supplerende og måske få forhold, der ligger uden
for lovens rammer, ønsker udvalget at tage klart afstand fra udste-
delsen af bekendtgørelsen.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at Transportministe-
riet kan bekræfte, at bekendtgørelsen vil finde anvendelse i det
omfang, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S vil skulle indhente
en tilladelse eller dispensation efter lovene oplistet i bekendtgørel-
sen, vil afgørelser truffet af myndigheden ikke kunne påklages til
anden administrativ myndighed.
Transportministeriet tager Christianshavns Lokaludvalgs mod-
stand af bekendtgørelsen til efterretning.
Gentofte Kommune
bemærker bl.a., at kommunen endnu en
gang skal gøre indsigelse imod tilsidesættelsen af vigtige retssik-
kerhedsgarantier og imod statens ensidige fokus på at sikre frem-
drift af projektet. Kommunen gør gældende, at det svækker offent-
lighedens tillid til de offentlige myndigheder, at de statslige myn-
digheder og Folketinget i praksis fjerner muligheden for at føre
kontrol med de trufne afgørelser i forbindelse med et projekt af så
stor samfundsmæssig betydning.
Klimabevægelsen
bemærker bl.a., at bekendtgørelsen eksempel-
vis vil medføre, at viser det sig, at projektet retsstridigt skader
Østersøens havvegetation, så kan bemærkningerne til loven og be-
kendtgørelserne vanskeligt forstås anderledes, end at fremdriften
desuagtet skal søges sikret via afskæringen af klageadgangen. Sig-
tet fremstår således at være en af-effektivisering af de almindelige
retsmidler til sikring af overholdelsen af miljølovgivningen, som el-
lers normalt er til rådighed for borgerne.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0007.png
Side 7/14
Endvidere bemærkes det, at det må sikres, at Civilstyrelsens be-
handling af sager om fri proces i relation til Lynetteholm skal prio-
riteres.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at Klimabevægelsens
læsning af bekendtgørelsen ikke er korrekt. Klimabevægelsens ek-
sempel vedrørende skader af Østersøens havvegetation afspejler
ikke bekendtgørelsens indhold.
Det er først og fremmest vigtigt at holde sig for øje, at bekendtgø-
relsen vil finde anvendelse i det omfang, at Udviklingsselskabet
By & Havn I/S vil skulle indhente en tilladelse eller dispensation
efter lovene oplistet i bekendtgørelsen, vil afgørelser truffet af
myndigheden ikke kunne påklages til anden administrativ myn-
dighed.
Forud for vedtagelsen af anlægsloven havde Udviklingsselskabet
By & Havn I/S foretaget miljøvurderinger af projektets påvirk-
ninger. Endvidere er der udarbejdet en implementeringsredegø-
relse, som også indeholder diverse vilkår, som By & Havn vil
skulle overholde i forbindelse med gennemførelsen af projektet.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det følger af anlægs-
lovens § 3, at projektet nævnt i § 1 skal gennemføres inden for
rammerne af de udførte vurderinger af projektets indvirkning er
på miljøet samt implementeringsredegørelsen, jf. dog § 4. Det be-
tyder altså, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S i forbindelse
med projektets gennemførelse skal sikre, at det sker i overens-
stemmelse med bl.a. de udførte miljøvurderinger.
For så vidt angår spørgsmålet om Civilstyrelsens behandling af
sager om fri proces, bemærkes det for en god ordens skyld, at Ci-
vilstyrelsen ikke hører til under Transportministeriets ressort.
Anlægsloven for Lynetteholm indeholder ikke hjemmel til at regu-
lere Civilstyrelsens behandling af ansøgninger om fri proces.
KKR Sjælland
bemærker bl.a., at kommunerne i KKR Sjælland
finder det problematisk, at den administrative klageadgang er af-
skåret i anlægsfasen. Det giver en særdeles lukket og centralt styret
proces, hvor borgere, interesseorganisationer og nabokommuner
kan afskæres for indflydelse på projektets gennemførsel. Kommu-
nerne opfordrer kraftigt til, at den administrative prøvelsesadgang
genindsættes, så projektet bliver underlagt en grundigere prøvelse.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0008.png
Side 8/14
Transportministeriet skal hertil bemærke, at bekendtgørelsen vil
medføre, at afgørelser truffet efter byggeloven, lov om naturbe-
skyttelse, lov om vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse, lov
om beskyttelse af havmiljøet, lov om råstoffer, lov om forurenet
jord eller lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer eller regler udstedt i medfør af disse love ikke kan på-
klages til anden administrativ myndighed.
Det er selve afgørelsen, som ikke vil kunne påklages. Der ændres
ikke ved, at de almindelige sagsbehandlingsregler stadigvæk vil
skulle følges i forbindelse med behandlingen af en sag, herunder
eksempelvis forvaltningslovens regler om partshøring. Der vil så-
ledes fortsat være mulighed for at give en udtalelse til en sag i det
omfang, at man er omfattet af reglerne om partshøring.
Endelig bemærker Transportministeriet, at der fortsat vil være
mulighed for at prøve en afgørelse ved domstolene. Dog følger det
af anlægslovens § 24, stk. 1, at søgsmål til prøvelse af afgørelse
skal være anlagt inden seks måneder efter, at afgørelsen er med-
delt adressaten eller offentligheden.
Foreningen Bevar naturen i Solrød
bemærker bl.a., at det
ikke er rimeligt, at et projekt som Lynetteholm ikke kan tåle forsin-
kelser. Hensynet til natur, miljø og de almindelige klageadgange
må vægtes højere end en eventuel forsinkelse af et projekt, der alli-
gevel tager adskillige årtier.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at projektet er opdelt i
en anlægsfase og en driftsfase. I den forbindelse omfatter anlægs-
fasen konstruktionen af halvøens afgrænsning (perimeter) med
ny adgangsvej og modtageanlæg for nyttiggørelse af overskuds-
jord. Anlægsfasen forventes færdiggjort 2025. Driftsfasen omfat-
ter modtagelse af ren og forurenet jord og opfyldning i Lynette-
holm. Driftsfasen forventes at have en varighed på ca. 30 år.
Bekendtgørelsen vil kun gælde i anlægsfasen, som forventeligt er
overstået omkring 2025. Herefter vil bekendtgørelsen blive ophæ-
vet.
S/K Lynetten
bemærker bl.a., at klageadgangen bortfalder fordi
tidsmæssige interesser eksempelvis forsinkelser er medtaget. Det
betyder, at det er et økonomisk incitament, som stopper klagead-
gangen. I anden lovgivning ses en praksis, som omhandler, at der
ikke må tages økonomiske incitamenter ind i behandlingen af en
sag. Bekendtgørelsen tilsidesætter dette og en væsentlig præcedens
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0009.png
Side 9/14
i dansk retspraksis. Der kan således være tale om en udvidet for-
tolkning af gældende praksis på området omkring lovgivning, be-
kendtgørelser mv. i en negativ bemærkning. Yderligere udstedes
bekendtgørelsen som en ramme til et lokalt privat firma, hvorfor
der ikke er tale om store statslige forhold, som vedrører generel in-
frastruktur.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at bekendtgørelsen har
hjemmel i anlægslovens § 6, som giver transportministeren hjem-
mel til at afskære klageadgangene for de oplistede love. Det er
altså med hjemmel i den af Folketinget vedtagne lov, at bekendt-
gørelsen foreslås.
Der er tidligere praksis for, at klageadgangen er afskåret i an-
lægslove på Transportministeriets område. Der kan i den forbin-
delse henvises til lov om anlæg af en Nordhavnstunnel, lov om an-
læg af en ny jernbane over Vestfyn og lov om anlæg af et nyt Sta-
tens Naturhistoriske Museum.
Endelig bemærkes det i forhold kommentaren om, at bekendtgø-
relsen rammer et lokalt privat firma, hvorfor der ikke er tale om
store statslige forhold, som vedrører generel infrastruktur, at
Transportministeriet formoder, at der menes Udviklingsselskabet
By & Havn I/S.
Det bemærkes hertil, at selskabet er oprettet i medfør af lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, hvor
ejerfordelingen er, at Københavns Kommune ejer 95 procent og
staten 5 procent. Det er korrekt, at selskabet skal drives på forret-
ningsmæssigt grundlag, jf. § 15, stk. 4, men samtidig følger det
også af § 22, at offentlighedsloven, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for Udviklingsselskabet By &
Havn I/S. Så selvom det er oprettet som et selskab, er det fortsat
underlagt de samme grundlæggende regler som en offentlig myn-
dighed og kan derfor ikke siges blot at være et lokalt privat firma.
Selskabet udfører netop med hjemmel i anlægsloven en opgave,
som har statslig interesse, som det er at etablere Lynetteholm,
som bl.a. vil skulle være med til at stormflodssikre København fra
nord.
Østerbro Havnekomité
bemærker bl.a., at de ikke ser nogen be-
grundelse for, at Transportministeriet udnytter den meget vidtgå-
ende bemyndigelse i loven til at afskære klageadgangen.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0010.png
Side 10/14
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det følger af forar-
bejderne til anlægslovens § 6, som giver transportministeren
hjemmel til at afskære klageadgangene, at:
”En afskæring af klageadgangen skal bl.a. sikre fremdriften i pro-
jektet, da klagesager kan indebære betydelige risici og usikkerhe-
der for projektet i form af forsinkelse og fordyrelse. Afgørelserne
kan imidlertid fortsat indbringes for domstolene efter de alminde-
lige regler herom, dog inden for seks måneder, jf. lovforslagets §
24.”
Bevar Margretheholms Havn
bemærker bl.a., at bekendtgørel-
sen vil medføre, at den ekspropriationsbeslutning som projektet
medfører ikke vil kunne påklages administrativt.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at anlægslovens § 14,
stk. 1, hjemler, at der ved ekspropriation kan erhvervs de arealer
og rettigheder, der er nødvendige for gennemførelse og drift af
projektet. Af stk. 2 fremgår det, at ekspropriation sker efter reg-
lerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
Det er på den baggrund ikke er korrekt, at bekendtgørelsen vil
medføre, at der afskæres en administrative klageadgang i forbin-
delse med udførelsen af ekspropriationer i medfør af udførelsen af
projektet.
Baggrunden herfor er, at det følger af § 2 i udkastet til bekendtgø-
relsen, at det er afgørelser truffet efter byggeloven, lov om natur-
beskyttelse, lov om vandforsyning m.v., lov om miljøbeskyttelse,
lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om råstoffer, lov om forure-
net jord eller lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger
og bymiljøer eller regler udstedt i medfør af disse love, som ikke
kan påklages.
Ekspropriationerne på baggrund af anlæg af Lynetteholm sker
med hjemmel i anlægslovens § 14.
Københavns Motorbådsklub
bemærker bl.a., at bekendtgørel-
sen betyder, at bygherre kan 1) ændre projektet til, således at det
fremstår væsentligt ændret i forhold til det allerede offentligt pub-
licerede projekt, og som vedtagelsen af anlægsloven i Folketinget er
baseret på, så projektet har væsentlig permanent negativ irreversi-
bel indflydelse på omgivelserne, 2) forurene uhindret og 3) gøre
permanent skade på områder og infrastruktur i direkte modstrid
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0011.png
Side 11/14
med almenvellet alene for at gennemføre en vilkårlig del af projek-
tet.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det ikke er korrekt,
at bekendtgørelsen giver mulighed for at projektet ændres i for-
hold til det projekt, som Folketinget vedtog. Bekendtgørelsen gi-
ver heller ikke hjemmel til, at der uhindret kan forurene eller gøre
permanent skade. Således følger det af anlægslovens § 3, at pro-
jektet nævnt i § 1 skal gennemføres inden for rammerne af de ud-
førte vurderinger af projektets indvirkning er på miljøet samt im-
plementeringsredegørelsen, jf. dog § 4.
Af § 4, stk. 1, følger det, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal
anmelde ændringer eller udvidelser af projektet, som kan være til
skade for miljøet, til Trafikstyrelsen. Ændringer eller udvidelser
af projektet, som kan være til skade for miljøet, kræver en tilla-
delse fra Trafikstyrelsen, jf. stk. 2.
I medfør af § 4, stk. 3, afgør Trafikstyrelsen på grundlag af an-
meldelsen og efter høring af relevante myndigheder, om der skal
udarbejdes en supplerende miljøvurdering.
Den foreslåede bekendtgørelse regulerer ikke reglerne i anlægslo-
ven om projektændringer.
Foreningen Stop Lynetteholm
bemærker bl.a., at der med be-
kendtgørelsen sker en utidig mørklægning af beslutninger og kon-
centration af magt hos myndighederne og hos By & Havn, som er
ude af trit med de danske traditioner for demokratisk kontrol og
åbenhed i forvaltningen. Det foreslås, at involverede myndigheder
og By & Havn pålægges en øget forpligtelse til løbende at informere
offentligheden og henviser til miljøoplysningslovens § 5, stk. 2.
Endvidere foreslås det, at det skrives ind i bekendtgørelsen, at det
er en rettighed at få fri proces, hvis borgergrupper ønsker at rejse
en sag.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at bekendtgørelsen ikke
omhandler reglerne om aktindsigt i medfør af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger.
Forslagene om at pålægge involverede myndigheder og By &
Havn en øget forpligtelse til løbende at informere offentligheden i
medfør af miljøoplysningslovens § 5, stk. 2, samt retten til fri pro-
ces, ligger ud over, hvad Folketinget har bemyndiget transport-
ministeren i anlægsloven til Lynetteholm. Det er der dermed ikke
hjemmel til, og kan derfor ikke imødekommes.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0012.png
Side 12/14
Marianne lunddal Nielsen, Karina Bache, Morten Mae-
gaard Nielsen, Ellen Eichhorn, Frank Stigborg, Lonni
Schneider, Liv Groth Rasmussen, Anette Waaben, Emil
Ankerstjerne, Henriette Wolstrup Andersen, Frank Stig-
borg, Mikkel Larsen, Christian Ketelsen, Katrine Kjers-
gaard, Charlotte Winkler, Søs Brink, Johnny Studsgaard,
Finn Ankerstjerne, Liv Groth Rasmussen, Sofie Posselt,
Tanya Rydell, Michael Hansen, Morten Kraul, Thomas
Bech Madsen, Esse, Tomastyv, Esben Hansen, Karina Ba-
che, Frederik Bundgaard, Bo Sprehn, Lena Olsen, Karina
Bush, Jes Aare Jensen, Finn Larsen, Astrid Munch, Ellen
Odsbjerg, Eva Larsen, Charlotte Green, Jørgen Hilm,
Maiken Hallingskov, Lene Pia Hansen, Martin Kjær
Lange, Julie Christensen, Mikkel Willum, Michael Lunøe,
Jonas Petersen, Peter Ausum, Simon Shan Man Ng,
Tessa Kvist Hansen, Christina Juhlin, Agnete Braad, Hen-
rik Rosenkilde, Glenn Vandkrog, Per Olsen, Dorte
Sparre, Henning Nielsen, Susanne Munch, Ulrikke Ba-
stian, Henrik Rosenkilde, Camilla Isberg, Olga Bastian,
Hans Kurt Pedersen, Kim Kær Nielsen, Philip Barfred,
Rikke Steenberg, Maria Holm, Morgan Bancroft, Kaj
Bruun Mortensen, Vibe Stenholt Andersson, Enel og
Sebbe Selvig, Freia Cecilie Krog, Line Borring, Susanne
Korsholm, Ester Fröhlich, Nikolaj Kristensen, Hartvig
Andersen, Katja Lassen, Lis Brandtberg, Cæcilie Æren-
lund, Lea Hartig, Anja Wybrandt, Ghita Friis, Nina
Højsteen, Durita Nattestad, Heine Grønbæk, Mette Sat-
trup, Grethe Pedersen
bemærker bl.a., at der siden forslaget
om projektet i 2017 har været en mangel på borgerinddragelse, og
kræver inddragelse i beslutningsprocessen, samt processen har væ-
ret udemokratisk. Det bemærkes endvidere, at det er problema-
tisk, at høringer angående projektet har ligget mellem to kommu-
nalvalg, hvilket har medført, at borgerne ikke har haft en chance til
at vise sin utilfredshed med projektet.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at bemærkningerne sy-
nes at vedrøre den bagvedliggende proces forud for vedtagelsen
af anlægsloven for Lynetteholm. Det ligger derfor også uden for
høringen over bekendtgørelsen. Imidlertid finder Transportmini-
steriet anledning til at gå i rette med påstandene.
Således er Transportministeriet ikke er enig i præmissen om, at
projektet har lidt af en mangel på borgerinddragelse. Først og
fremmest bemærkes det, at der har været kendskab til den over-
ordnede vision om Lynetteholm siden den daværende regering
indgik en aftale med Københavns Kommune tilbage i oktober
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0013.png
Side 13/14
2018. I overensstemmelse med reglerne for miljøkonsekvensvur-
deringer havde Miljøstyrelsen i perioden d. 11. oktober – 8. no-
vember 2019 første offentlighedsfase – den såkaldte idéfase –
over projektet i offentlig høring. I den forbindelse modtog Miljø-
styrelsen 195 høringssvar fra borgere, foreninger, virksomheder
og myndigheder.
Miljøkonsekvensvurderingerne har endvidere ultimo 2020 til
primo 2021 vært i offentlig høring i 8 uger, hvilket resulterede i
ca. 870 høringssvar.
Under den offentlige høring afholdt Udviklingsselskabet By &
Havn I/S d. 5. januar 2021 et virtuelt borgermøde over miljøkon-
sekvensvurderingerne, hvor udviklingsselskabet orienterede om
rapporten samt besvarede spørgsmål fra deltagere på mødet.
Transportministeriet sendte et udkast til forslag til lov om anlæg
af Lynetteholm i offentlig høring i perioden 15. januar – 14. fe-
bruar 2021.
Der har på den baggrund været flere lejligheder til at få informa-
tion og gøre sin stemme gældende.
Søren Kelstrup
bemærker, at bemærker, at afskæringen af klage-
adgange er problematisk, fordi man som borger kan frygte, at lang-
sigtede klimahensyn tilsidesættes for at give plads til at opnå politi-
ske målsætninger.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det er vigtigt at
holde sig for øje, at Lynetteholm skal være med til at indgå i kli-
masikringen af København mod stormflod fra nord, og dermed
være et aktiv i sikringen af København imod klimaforandrin-
gerne.
Herudover bemærkes det, at der forud for vedtagelsen af anlægs-
loven for Lynetteholm er foretaget miljøkonsekvensvurderinger af
projektets påvirkninger.
Bekendtgørelsen ændrer ikke ved, at det fortsat følger af anlægs-
lovens § 3, at projektet skal gennemføres inden for rammerne af
de udførte vurderinger af projektets indvirkning er på miljøet
samt implementeringsredegørelsen.
Simon Elkjær Petersen
bemærker, at det er vigtigt at tage i be-
tragtning, at mange ikke har kendskab til Lynetteholm, og dermed
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510513_0014.png
Side 14/14
heller ikke er klar over konsekvenserne deraf på nuværende tids-
punkt. De oplever først generne senere i processen, netop derfor er
det vigtigt at bibeholde klageadgangen.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at bekendtgørelsen ud-
stedes med hjemmel i anlægsloven for Lynetteholm. En anlægslov
hvor der også forud er blevet foretaget miljøvurderinger af på-
virkningerne af projektet. Fælles for miljøvurderingerne og an-
lægsloven er, at der har været en offentlig høring af begge. Der er
derfor åbenhed omkring projektet.
Marianne Stigborg
bemærker bl.a., at det er et problem, at bor-
gerne henvises til den langt dyrere domstolsprøvelse.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at følger dog af den
bagvedliggende anlægslovs § 24, stk. 2, at der ved søgsmål om
miljøforhold, der er omfattet af loven, skal retten påse, at omkost-
ningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte
parter.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre overholdelse af kravet i År-
hus-konventionen om, at de tilgængelige retsmidler ikke må være
uoverkommeligt dyre.