Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2510512_0001.png
NOTAT
10. januar 2022
2021-3821
Opfølgning på besvarelse af TRU B 25 spørgs-
mål 1
Nedenfor er en gennemgang af de enkelte temaer, som STOP Ly-
netteholm har inddelt sit dokument i.
Tema 1 – Klimabelastning i forbindelse med projektet på
Lynetteholm
STOP Lynetteholm anfører bl.a., at
”Den samlede klimabelastning for Danmark er beregnet til 61 milli-
oner tons om året. Som følge af den bredt vedtagne Klimalov, skal
udledningen i 2030 være reduceret til 23 mio. tons om året. Men
det samlede Lynetteholm-projekt kommer til at medføre en vold-
som ekstra CO2 udledning. Selve anlægningen af øen kommer til at
udlede 350.000 tons CO2 – dertil kommer så de tilhørende projek-
ter: havnetunnelen, flytning af rensningsanlægget, etablering af in-
frastruktur (veje, metro, mm.).”
By & Havn bemærker hertil:
Lynetteholm er et stort anlægsprojekt, der til byggeri af ca. 7 km
dæmninger, et modtageanlæg og en adgangsvej involverer drift af
større entreprenørmateriel, lastbiler og skibe. I MKR for Lynette-
holm er det beregnet, at selve anlægsarbejdet on-site vil medføre
direkte CO2-emmissioner i størrelsesordenen 35.000 ton, hvilket
udgør ca. 0,1 pct. af den nationale udledning i 2018. Dertil kan læg-
ges yderligere indirekte emissioner som følge af produktion og
transport af byggematerialer og sten på i alt 40.720 tons CO2.
Ca. 113.292 tons CO2 kommer fra håndtering af jorden på nyttiggø-
relsesanlægget i driftsfasen med gravemaskiner og dumpere og ca.
54.250 tons CO2 kommer fra kørsel med overskudsjord til Lynette-
holm. By & Havn har forpligtet sig til at anvende BAT (Best Availa-
ble Technologies), hvorfor der er en forventning om, at den sam-
lede udledning sænkes fremadrettet, bl.a. som følge af overgang til
eldrevet transport.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0002.png
Side 2/19
Dvs. i alt ca. 70 pct. af udledningen kommer fra driften af Lynette-
holm i en ca. 30 årig periode med modtagelse af overskudsjord fra
byggepladser i København og omegn. Håndtering af overskudsjor-
den og jordtransporten vil under alle omstændigheder skulle fo-
regå, da overskudsjorden skal placeres et sted. Da Lynetteholm lig-
ger centralt i forhold produktionen af overskudsjord, er det sand-
synligt, at CO2-udledningen vil være større, hvis jorden skal køres
andre steder hen.
Den samlede udledning af CO2 fra Lynetteholm i anlægs- og drifts-
fasen er jfr. ovenstående tal opgjort til 242.920 tons CO2, eller ca.
250.000 tons CO2 i afrundede tal. Vurderingen af CO2-udledning
er foretaget i MKR for Lynetteholm samt tilhørende baggrundsrap-
port om luft og klima, begge dateret november 2020.
350.000 tons CO2 er således ikke en korrekt angivelse for den to-
tale udledning, og fremgår ved en fejl i MKR for Lynetteholm i rap-
portens sammenfatninger. Det er selvfølgelig beklageligt og burde
have været rettet.
Tema 2 – Manglende VVM-undersøgelser for hele projek-
tet
I.
STOP Lynetteholm anfører, at såfremt projektet Lynetteholm re-
aliseres (i sin fulde helhed) så vil det bl.a. indeholde disse delele-
menter. Kun punkt 1 og 2 er VVM-vurderet:
1.
2.
3.
4.
5.
Diverse landanlæg etableres, og selve anlægget af øens pe-
rimeter med spunsvægge påbegyndes.
Opfyldning af Kongedybet med delvist forurenet jord.
Opgravning af 2,5 millioner m3 giftigt slam, som skal
”klappes” Køge Bugt.
Opgravning af et tilsvarende antal m3 sand fra Kriegers
Falk nord for Køge Bugt.
Havnetunnel og metroforbindelse til Lynetteholm, og for-
ventelig forlængelse af tunnel ned langs Amager Strand til
Øresundsmotorvejen (”Østlig Ringvej”).
Etablering af 35.000 boliger og 35.000 arbejdspladser.
Rensningsanlægget Lynetten forventes flyttet eller over-
dækket.
6.
7.
By & Havn bemærker hertil:
Det er ikke korrekt. Ud over anlæg af halvøen (1) og jordopfyldet
(2) er opgravning af 2,5 millioner m
3
havbundsmateriale(gytje) og
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0003.png
Side 3/19
klapningen af dette (3) blevet miljøvurderet og udgør miljøkonse-
kvensrapporter, der ligger til grund for anlægsloven. Indvinding af
marint sand fra Kriegers Flak (4) er blevet miljøvurderet i en miljø-
konsekvensrapport, der indgår som bilag til ansøgning, som Miljø-
styrelsen har sendt i høring i perioden 20. september til 20. okto-
ber 2021.
Herudover bemærker Transportministeriet, for så vidt angår punk-
ter 5-7, at disse hverken var eller er en forudsætning for anlægget
af halvøen Lynetteholm. Lov om anlæg af Lynetteholm omhandler
dermed ikke disse punkter.
Der er netop foretaget miljøvurderinger af det konkrete projekt det
er at anlægge Lynetteholm, som skal være et jorddepot til den over-
skudsjord, som der skabes i København og omegn, og som vil indgå
i sikringen af København mod stormflod fra nord.
Det er korrekt, at de udførte miljøvurderinger ikke omfatter en
Østlig Ringvej, metroforbindelse eller byudvikling. Det skyldes, at
disse projekter ikke er nødvendige elementer for projektet om an-
læg af Lynetteholm, og at disse projekter hverken er
eksisterende
eller godkendte.
I øvrigt bemærkes det, at Udvalget for Andragender d. 21. septem-
ber 2021 orienterede sine medlemmer om EU-Kommissionens ud-
talelse på baggrund af udvalgets behandling af to klager over Ly-
netteholm.
Af EU-Kommissionens udtalelse fremgår det, at EU-Kommissio-
nen ikke kan identificere, at der skulle være sket en overtrædelse af
VVM-direktivet på baggrund af de oplysninger, som klager har gi-
vet i forbindelse med sin klage. I den forbindelse bemærker EU-
Kommissionen bl.a., at VVM-direktivet ikke indeholder et krav om,
at en miljøvurdering skal indeholde en samlet vurdering af fremti-
dige projekter, som endnu ikke er nærmere defineret.
II.
Der henvises til en artikel fra Politiken dateret d. 24. november
2021 omhandlende den grønbrogede tudse. STOP Lynetteholm har
indsat følgende citat:
”Den truede og beskyttede padde grønbroget tudse lever og yngler
lige i det område, hvor København Kommune og et flertal i Folke-
tinget vil bygge en kunstig halvø med plads til 35.000 indbyggere.
Det viser et nyt notat, som konsulentfirmaet Amphi Consult har la-
vet for Danmarks Naturfredningsforenings afdeling i København.
Den grønbrogede tudse er gået meget stærkt tilbage de seneste år,
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0004.png
Side 4/19
og flere steder er den helt forsvundet. På Fyn og på Sjælland findes
den nu kun ganske få steder. Og en af de steder er altså det nord-
lige Amager. Den nye rapports konklusion er, at den truede padde
lever i de områder, som vil blive berørt af byggeriet, og den risike-
rer derfor at blive påvirket negativt af byggeriet. Arten er beskyttet
af EU-lovgivning og må derfor ikke fanges eller trues, og man må
ikke ødelægge dens levesteder. Tudsen er også kategoriseret som
"truet" på den danske rødliste”.
Svar:
Der kan henvises til transportministerens besvarelse af TRU alm.
del spørgsmål 86-90.
Tema 3 – Manglende demokrati og fratagelse af klageret-
ten
STOP Lynetteholm anfører bl.a., at transportministeren ikke skal
have tilsynet (jf. §5 i Lov om anlæg af Lynetteholm), så det bliver i
praksis By&Havn, som skal føre tilsyn med sig selv. Og den almin-
delig klageadgang er ophævet for syv love (jf. §6 i samme lov).
Begge dele følger af de to bekendtgørelser som Transportministe-
ren den 12. oktober 2021.
Svar:
Det er ikke korrekt, når STOP Lynetteholm skriver, at By & Havn
skal føre tilsyn med sig selv.
I medfør af anlægslovens § 20, stk. 2, og § 21 er der udstedt be-
kendtgørelse nr. 1974 af 26. oktober 2021 om tilsynet med gen-
nemførelsen af Lynetteholm.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, at bekendtgørelsen finder an-
vendelse i det omfang, at regler er fraveget i medfør af § 5 i lov om
anlæg af Lynetteholm.
Kompetencen til at føre tilsynet er fordelt mellem Trafikstyrelsen,
Miljøstyrelsen, Kystdirektoratet, Slots- og Kulturstyrelsen og Kø-
benhavns Kommune, jf. bekendtgørelsens § 2.
Vedrørende klageadgangen følger det af anlægslovens § 6, at trans-
portministeren for en begrænset periode kan fastsætte regler om,
at kommunalbestyrelsens, regionens eller en statslig myndigheds
afgørelser om gennemførelse af projektet nævnt i § 1, som træffes
efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om vandforsyning
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0005.png
Side 5/19
m.v., lov om miljøbeskyttelse, lov om beskyttelse af havmiljøet, lov
om råstoffer, lov om forurenet jord eller lov om bygningsfredning
og bevaring af bygninger og bymiljøer eller regler udstedt i medfør
af disse love, ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
I forbindelse med udvalgets behandling af anlægsloven blev trans-
portministeren stillet et spørgsmål, hvor ministeren blev anmodet
om at redegøre for, hvad der ligger til grund for, at man med lov-
forslaget vil afskære klageadgange i anlægsfasen. I den forbindelse
kan der henvises til ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 22 til
loven, hvor ministeren svarede følgende:
”Først og fremmest er det ikke ualmindeligt, at administrative kla-
geadgange fraviges i anlægslove til store anlægsprojekter. For tidli-
gere eksempler kan jeg bl.a. henvise til lov om anlæg af en Nord-
havnstunnel, lov om anlæg af en ny jernbane over Vestfyn og lov
om anlæg af et nyt Statens Naturhistoriske Museum.
Baggrunden for at afskære administrative klageadgange er at sikre
projektets fremdrift, da en klage med opsættende virkning i for-
hold til de store anlægsprojekters komplekse tidsplaner indebærer
for høj risiko for såvel forsinkelser som fordyrelser. Hertil kommer
den mere principielle betragtning, at væsentlige spørgsmål vedrø-
rende projekter, der er vedtaget ved lov i Folketinget, bør behand-
les ved domstolene og ikke ved et administrativt klageorgan.
Afskæringen af administrativ klageadgang ændrer således ikke ved,
at der fortsat er mulighed for at gå til domstolene.
I forhold til Lynetteholm skal jeg særligt bemærke, at administra-
tive klageadgange alene vil blive afskåret i anlægsfasen, dvs. den
fase, hvor selve perimeteren m.v. anlægges i omkring 3�½ år. I den
efterfølgende driftsfase, hvor perimeteren fyldes op med over-
skudsjord i omkring 30 år, vil klageadgange være genindført. Der
henvises til lovforslagets § 6 og bemærkninger hertil.”
Med hjemmel i anlægslovens § 6 er udstedt bekendtgørelse nr.
1927 af 12. oktober 2021 om afskæring af klageadgange i forbin-
delse med anlæg af Lynetteholm. Det følger af bekendtgørelsens §
1, at bekendtgørelsen finder anvendelse i forbindelse med anlægs-
fasen af Lynetteholm, jf. § 1 i lov om anlæg af Lynetteholm.
I overensstemmelse med almindelig praksis blev et udkast til be-
kendtgørelse sendt i høring. På baggrund af høringen blev der ud-
arbejdet et høringsnotat.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0006.png
Side 6/19
Vedlagt er en kopi af høringsnotatet.
Tema 4 – Påvirkningen af livet i Øresund
I.
Det anføres:
”Desuden vil en opfyldning af Kongedybet – som er et af de to dy-
beste steder i Øresund - rykke ved saltbalancen i Øresund og der-
ved Østersøen. Øresund er mindst lige så vigtig for salttilførslen,
som Store Bælt og Lille Bælt tilsammen.”
Svar:
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til transportministerens
besvarelse af spørgsmål nr. 12 stillet i forbindelse med behandlin-
gen af anlægsloven for Lynetteholm:
”Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Flere høringssvar har påpeget, at etablering af Lynetteholm ikke
må påvirke vandgennemstrømningen og saltbalancen i Øresund.
By & Havn har i den sammenfattende redegørelse forholdt sig til
disse høringssvar.
I Østersøen tilstrømmer der ferskvand fra de omkringliggende lan-
des floder, og tilførslen med saltvand fra bl.a. Øresund har derfor
betydning for saltbalancen og den marine vegetation og fauna i
Østersøen.
Det er DHI’s vurdering, at Lynetteholms påvirkning på gennem-
strømningen af Øresund på kort sigt ikke vurderes at have nogen
mærkbar effekt for havmiljøet, da den ligger inden for den almin-
delige variation over årene. På længere sigt vil der heller ikke være
en mærkbar påvirkning af havmiljøet.
Dette kan perspektiveres af de forventede havspejlsstigninger. I
miljøkonsekvensrapporten angives, at vandgennemstrømningen af
Øresund blokeres med 0,23-0,25 pct, hvilket vil blive udlignet med
en havvandsstigning på 1,6 cm. For transporten af salt er blokerin-
gen 0,21-0,23%, hvilket udlignes ved en havvandstigning på 2 cm.
De angivne estimater er udelukkende baseret på strømningen i
Øresund. Tages der udgangspunkt i det nuværende estimat for
havspejlsstigninger korrigeret for effekt af landhævning, vil effek-
ten på vandgennemstrømningen udlignes efter 10 år og salttrans-
porten efter 13 år ved en betragtning alene for Øresund.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0007.png
Side 7/19
De klimarelaterede havspejlsstigninger vil også påvirke strømnin-
gen i Storebælt og Lillebælt. Storebælt er af større betydning for
udveksling af vand, salt og ilt mellem Kattegat og Østersøen end
Øresund. Betragter man alle tre danske bælter under et (Lillebælt,
Storebælt og Øresund), vil man finde at blokeringseffekten på ud-
vekslingen med Østersøen reelt set vil blive udlignet ved en mindre
havspejlsstigning end de ovenfor angivne. En udligning af effekten
må derfor forventes opnået hurtigere og formentlig efter blot 5-6
år.
De angivne estimater er med til at tydeliggøre, at effekten af Ly-
netteholm er lille, set i forhold til de klimarelaterede effekter som
indtræder de kommende år. Uddybning af sejlrenden syd for Mid-
delgrunden, ”Svælget”, vil desuden have en lille kompenserende ef-
fekt for den reducerede gennemstrømning som følge af Lynette-
holm.
Det er alt i alt vurderingen, at Lynetteholms påvirkning af vand- og
saltgennemstrømningen i Øresund, ikke forringer overfladevand-
områderne Nordlige Øresund, Køge Bugt og Østersøen 12 sm, da
der ikke er en betydende påvirkning af hverken den økologiske el-
ler kemiske tilstand.”
Jeg kan tilføje, at emnet blev grundigt belyst ved den tekniske gen-
nemgang den 25. maj 2021 af repræsentanter for DHI.”
By & Havn har oplyst, at svaret baserer sig på side 19 af 96 i sam-
menfattende redegørelse fra Trafikstyrelsen.
II.
Det anføres, at støjen om følge af spunsning og anlægget af Ly-
netteholm med jorddeponiet vil være ”meget problematisk” og
”medføre yderligere tilbagegang for torsken”.
By & Havn bemærker:
Det skal indledningsvist gentages, at der ikke skal deponeres ”del-
vist giftig jord” i Kongedybet. Lynetteholm etableres med en peri-
meter, inden for hvilken der kan opfyldes med ren og ikke-rens-
ningsegnet forurenet jord, ligesom det er tilfældet med Nordhavns-
opfyldningen. Det er miljøvurderet, at Lynetteholms opfyldning
med jord i Københavns Havn og det deraf udledte overskudsvand
til Københavns Havn og Øresund kun har en lille eller ubetydelig
påvirkning af vandkvaliteten.
Der henvises endvidere f.s.v.a torsken til svar på spm. nr. 131 i for-
bindelse med behandlingen af L220:
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0008.png
Side 8/19
”Lynetteholm-projektets eventuelle påvirkning af torsken er vurde-
ret i både Miljøkonsekvensrapporten og i Temarapport for klap-
ning og ændringer af sejlrenden ifm. etablering af Lynetteholm.
Ift. Lynetteholm-projektets påvirkning af fisk, og herunder torsk, i
forbindelse med anlæg og drift af Lynetteholm er vurderet i Miljø-
konsekvensrapport for Lynetteholm, kapitel 18. Her konkluderes
det, at miljøpåvirkningen er ubetydelig.
Miljøpåvirkningen af fisk, og herunder torsk, fra klapning af hav-
bundsmateriale i Køge Bugt, er vurderet i Temarapport for klap-
ning og ændringer af sejlrenden ifm. etablering af Lynetteholm, ka-
pitel 8. Heri konkluderes det, at miljøpåvirkningen af torsk i for-
bindelse med klapning i Køge Bugt er lille.”
Der er i den Sammenfattende redegørelse, afsnit.3.10.2 om bilag
IV-arter, side 33 svaret følgende om påvirkningen af marsvin:
”Som beskrevet i baggrundsrapport for Marine pattedyr afsnit 3.4
forventes varigheden af støjende aktiviteter (spunsning) at være
halvandet år.
Støjpåvirkningen af marine pattedyr vurderes at være størst ved
etablering af den nordlige perimeter og den interne væg, der etab-
leres mellem fase 1 og fase 2. I alt forventes der at skulle ske spuns-
ning i halvandet år. Der etableres en midlertidig sand/raldæmning
langs den nordlige del af den østlige perimeter inden den nordlige
perimeter etableres. Denne raldæmning vurderes at skærme støjen
fra den nordlige perimeter. Der er således tale om en midlertidig og
kort påvirkning.”
Som beskrevet i baggrundsrapporten er varigheden af spunsarbej-
der halvandet år og området er vurderet at ikke have nogen særlig
betydning som yngle- eller raste-område eller for sæler og marsvin
generelt. Der er kun sporadiske observationer af sæler og der ikke
tale om et kerneområde for marsvin.”
I miljøkonsekvensrapporten er påvirkningen af marsvin fra anlæg
af Lynetteholm, herunder spunsning, vurderet som ubetydelig.
Tema 5 – Forurenet slam til Køge Bugt?
I.
STOP Lynetteholm anvender i teksten begreber som ”forurenet
bundslam”. Det problematiseres, at der skal klappes materiale øst
for Køge Bugt, herunder angives, at materialet skulle kunne ende
på strandene.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0009.png
Side 9/19
By & Havn bemærker:
Det er ikke korrekt. Klappladserne er placeret ca. 25 km øst for
Køge og spild af havbundsmateriale fra klapningen vil følge hoved-
strømmen der går nord-syd i den dybe del af Østersøen/sydlige del
af Øresund. Modelberegninger viser, at der kun vil spredes meget
små mængder havbundsmateriale til Køge Bugt og ikke til kysten.
B&H henviser til bidraget til ministerens besvarelse af spørgsmål
nr. 113-116 om klapning og sedimentfaner fra MOF af 1. november
2021:
https://www.ft.dk/udvalg/udvalgene/MOF/dokumenter/Alm-
del_spoergsmaal?total-NumberOfRecords=262&pageNumber=6
Der henvises i kompendiet til, at der i beregningerne omkring
spredning af sediment fra klapningen er taget udgangspunkt i, at
op 45% af materialet kan lande ved siden af klappladserne. Som
det ses af nedenstående kort fra MKR om klapning s. 27, vil det i en
worstcase situation kun være i en meget begrænset afstand fra
klappladserne at der aflejres materiale og det i tykkelser på under
10 mm.
B&H henviser desuden til erfaringer fra tidligere klapninger i for-
bindelse med Nordhavnsudvidelsen og fra prøvegravninger i juli
2021, som sandsynliggør at det reelle spild vil være væsentligt min-
dre. Der er i 2011 - 2013 klappet havbundsmateriale fra Nord-
havnsudvidelsen på de to klappladser. Materialet fra Lynetteholm
må forventes at have nogenlunde samme egenskaber som materia-
let ved Nordhavnsudvidelsen. Det er efterfølgende blevet under-
søgt, hvor store mængder af klappet materiale fra Nordhavnsudvi-
delsen, som blev spredt uden for klappladserne - kun 20% spildes
uden for selve klappladserne. Det er væsentligt mindre end den be-
regnede spredning fra Lynetteholm (55 %).
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0010.png
Side 10/19
Forklaringen er, at klapmaterialet vil have heterogene egenskaber,
som bevirker at en større mængde aflejres direkte ned på klapplad-
sen. Prøvegravninger foretaget efter lovens vedtagelse (juni 2021)
viser, at materialet er mere heterogent og klumpet end forudsat i
beregningerne. Der er derfor god grund til at forvente, at den mo-
delberegnede spredning på 55% uden for selve klappladserne er
overvurderet.
II.
STOP Lynetteholm anfører, at opgravning af sand fra Kriegers
Flak skulle ramme Køge Bugt. I den forbindelse anføres det i kom-
pendiet, at Kriegers Flak ligger nord for Køge Bugt.
Svar:
Det er ikke korrekt; Kriegers Flak ligger ca. 45 km sydøst for Køge
Bugts sydlige del, mellem Møn og Bornholm i Østersøen. Der er
ansøgt om tilladelse til indvinding af 4,5 mio. m3 marint fyldsand
fra Kriegers Flak til brug for anlæg af perimeteren på Lynetteholm.
Kriegers Flak er tidligere anvendt til råstofindvinding til anlægs-
projekter. Råstofindvindingen vurderes ikke at kunne påvirke de
Natura 2000 områder, der ligger tættere på Kriegers Flak end Køge
Bugt, jf. MKR miljøkonsekvensrapport for sandindvinding - res-
sourceområde Kriegers Flak Nord fra juni 2021.
III.
STOP Lynetteholm anfører, at materiale fra klapning kan ende
i de svenske Natura 2000 områder.
By & Havn bemærker:
Det er ikke korrekt, at der vil blive ført materiale til de nævnte
svenske områder. Der henvises her til besvarelsen af spørgsmål fra
kommunerne ved Køge Bugt i november 2021 om klapning. Besva-
relsen vedhæftes.
B&H bemærker endvidere, at B&H er i dialog med de svenske
myndigheder, som vil deltage i det kommende overvågningspro-
gram, som skal godkendes af Miljøstyrelsen.
IV.
STOP Lynetteholm anføres, at der vil ske udsivning fra ”giftigt
slam” fra deponeringen i Lynetteholm.
By & Havn bemærker:
By & Havn lægger her til grund, at der menes det eksisterende de-
poni for forurenet havnesediment Lynetten.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0011.png
Side 11/19
Det havbundsmateriale, som overskrider øvre aktionsniveau i klap-
bekendtgørelsen, og som derfor ikke egner sig til klapning, vil blive
deponeret i det eksisterende deponi ved Lynetten, der har en miljø-
tilladelse til at modtage materialet. Miljøstyrelsen fører tilsyn med
anlægget, og der er vilkår om maksimalt indhold af forurenende
stoffer i det materiale depotet må modtage og i det overskudsvand
som lukkes ud.
Tema 6 – Eventuelt flytning af rensningsanlægget Lynet-
ten
STOP Lynetteholm anfører, at renseanlægget Lynetten skal flyttes,
hvis der skal bygges boliger på Refshaleøen og den nye halvø Ly-
netteholmen. Rensningsanlægget ejes af Biofos dvs. af 15 af kom-
munerne i Hovedstadsområdet.
Svar:
Følgende fremgår i principaftalen indgået i oktober 2018 mellem
staten og Københavns Kommune:
”Det skal undersøges, om BIOFOS A/S kan have interesse i en æn-
dret placering af Renseanlæg Lynetten. I så fald kan Lynettehol-
men I/S erhverve arealerne, som i dag anvendes til Renseanlæg Ly-
netten, såfremt dette kan ske på en for alle parter hensigtsmæssig
måde.
Parterne er enige om, at man vil arbejde for, at BIOFOS A/S har et
beslutningsgrundlag for på sigt at flytte Renseanlæg Lynetten. Til
det formål vil staten tilvejebringe det nødvendige lovgrundlag.”
Det er altså ikke en forudsætning i principaftalen, at der skal ske en
flytning af rensningsanlægget.
Lov om anlæg af Lynetteholm regulerer på den baggrund ikke
spørgsmålet en eventuel flytning af rensningsanlægget i fremtiden.
Tema 7 – Lastbilstrafik gennem forstadskommunerne
STOP Lynetteholm anfører, at opfyldningen af halvøen Lynette-
holm vil kræve, at der hældes 2,6 millioner tons jord i Øresund år-
ligt i de kommende år, det kræver i alt 360 lastvognstog om dagen
(og det dobbelt antal kørsler tur/retur). Det er estimeret, at 30 % af
jorden skal hentes uden for Københavns og Frederiksberg Kommu-
ner.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0012.png
Side 12/19
By & Havn bemærker:
Det er korrekt, at det forventes, at ca. 70% af jorden, der skal depo-
neres i Lynetteholm, vil komme fra Københavns og Frederiksberg
kommuner.
En anlæggelse af Holmene vil ikke i sig selv ændre ved denne for-
ventning men kan føre til, at der vil gå længere tid, før anlægget i
Lynetteholm er fyldt op. Lynetteholm er et modtageanlæg for over-
skudsjord, og vil blive fyldt op med den takt som jorden kommer
fra bygge- og anlægsprojekter i København og omegn. Jorden skal
under alle omstændigheder fragtes fra byggepladserne til et deponi
eller nyttiggørelsesanlæg, og når det som Lynetteholm er placeret
tæt på, hvor overskudsjorden produceres, skal lastbilerne transpor-
teres en kortere afstand, end hvis jord-modtagelsen lå placeret
uden for København.
Herudover kan Transportministeriet henvise til ministeriets notat
af 27. maj 2021 med titlen ”Jordmængder og demografisk udvik-
ling i Københavns Kommune”, som blev oversendt til Transportud-
valget i forbindelse med transportministerens besvarelse af spørgs-
mål nr. 167 stillet i forbindelse med udvalgets behandling af an-
lægsloven for Lynetteholm.
Det omtalte notat indeholdt Transportministeriets analyse af sam-
menhængen mellem jordmængder og den fremtidige demografiske
udvikling i Københavns Kommune. Analysen bekræfter størrelses-
ordenen af By & Havns estimat og viser, at estimatet bør betragtes
som værende konservativt. I hele hovedstadsområdet og Sjælland
ventes ligeledes væsentlig mere overskudsjord, end hvad der er be-
hov for i Lynetteholm, bl.a. på baggrund af boligudbygning i om-
egnskommunerne, der forventes at øges de kommende år.
Tema 8 – Prioritering af København i forhold til storm-
flodssikring
Det foreslås i kompendiet, at den jord, der produceres i København
anvendes til at bygge diger som kystsikring rundt om hovedstaden.
B&H bemærker:
Det er myndighederne, der beslutter, hvordan den øvrige kystsik-
ring af hovedstadsområdet skal ske. I det omfang, der skal bygges
diger i regionen, vil overskudsjord efter behørig myndighedsgod-
kendelse i forhold til overskudsjordens beskaffenhed kunne anven-
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0013.png
Side 13/19
des. Anlægget af Lynetteholm udgør en del af kystsikringen af Kø-
benhavn og understøtter således den videre kystsikring. Det skal
endvidere bemærkes, at Lynetteholm som modtageanlæg drives på
markedsvilkår, og at der er frit valg for jordproducenterne, at vælge
et andet godkendt nyttiggørelses- eller deponeringsanlæg. Endvi-
dere er det fortrinsvist kun den rene jord, der anvendes til diger og
lignende, da den forurenede ikke-rensningsegnede jord kun må
placeres i et miljøgodkendt anlæg til jordmodtagelse, hvor der er
dokumentation og kontrol med miljøpåvirkningen.
Tema 9 – Jordtransport gennem København
STOP Lynetteholm anfører betragtninger om sliddet fra en lastbil
overfor fra en personbil og antallet af lastbiltransporter gennem
København.
By & Havn bemærker:
Det er korrekt, at der forventes ca. 350 lastbiler med jordtransport
gennem København, sådan som det også sker i dag. Det er også
korrekt at ruterne vil ændre sig, når Nordhavn er fyldt op og Ly-
netteholm begynder at modtage jord. B&H har ikke oplysninger
om sliddet på asfalten fra en lastbil sammenlignet med en person-
bil.
Der henvises endvidere til besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål
nr. 496
:
”Generelt vil trafikken i København være upåvirket af flytningen af
jordtransporternes endemål. De eksisterende jordtransporter, der
kører til Nordhavn i dag, vil flyttes til Lynetteholm, så på det over-
ordnede vejnet et stykke væk fra Lynetteholm vil trafikbilledet
være det samme i dag.
Der er i det trafikale beregninger arbejdet med et influensvejnet
som rækker væsentligt ud over det nordøstlige Amager. Det frem-
går bl.a. af Miljøkonsekvensvurderingens figur 23-8, 23-9 og 23-
10.
Af en detailbeskrivelse af netto-trafikændringer for jordtransporter
udarbejdet af Rambøll i forbindelse med Miljøkonsekvensvurde-
ringen viser beregninger, at der på Knippelsbro kører 162 lastbiler
dagligt med jord til Nordhavn (2018-2019), mens der vil køre 184
lastbiler til Lynetteholm (fra 2023). På Knippelsbro viser trafiktæl-
linger fra 2019, at årsdøgntrafikken er 22.900 køretøjer, hvoraf
1.200 er tung trafik (lastbiler og busser).
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0014.png
Side 14/19
På Langebro viser beregningerne, at der kører 14 lastbiler dagligt
med jord til Nordhavn (2018-2019), mens der vil køre 314 lastbiler
til Lynetteholm (fra 2023). Til sammenligning viser trafiktællinger
fra 2019, at årsdøgntrafikken på Langebro er 50.600 køretøjer,
hvoraf 1.800 er tung trafik (lastbiler og busser).
Lastbiler med jord til Lynetteholm udgør således en lille del af den
samlede trafik på de to broer. ”
Tema 10 – Støj fra etablering af halvøen og byggeriet på
Lynetteholm
STOP Lynetteholm anfører i kompendiet forskellige antagelser om
støj fra anlægsvirksomhed, der på efter anlægget af Lynetteholm
kan foregå i området, f.eks. ved byudvikling.
By & Havn bemærker:
B&H bemærker, at der ikke i MKR’en er taget stilling til en even-
tuel fremtidig byudvikling og opførelsen af bebyggelse, da det ikke
er en del af anlægsloven.
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 147 i forbindelse med be-
handlingen af L220:
”Det følger af lovforslagets § 19, at Københavns Kommune fører til-
syn med overholdelsen af regler i lov om miljøbeskyttelse om støj,
vibrationer, støv og lugtgener i forbindelse med anlægget af Ly-
netteholm perimeter på søterritoriet.
I de specielle bemærkninger til lovforslagets § 19, står der bl.a., at:
”Det foreslås i § 19, at Københavns Kommune fører tilsyn med
overholdelsen af miljøbeskyttelseslovens regler for støj, vibratio-
ner, støv og lugtgener i forbindelse med anlægget af Lynetteholms
perimeter på søterritoriet. Anlæg af halvøen Lynetteholm vil utvivl-
som medføre bl.a. støjgener, som ikke er der i dag. Herunder vil en
del af arbejdet blive udført på søterritoriet i Københavns Havn i
forbindelse med etableringen af perimeteren. Men herudover vil
der bl.a. også være anlæg af modtageanlægget på Refshaleøen og
etablering af adgangsvejen fra Prøvestenen via Kraftværkshalv-
øen.
For at sikre klarhed over hvem der er tilsynsmyndighed for støj, vi-
brationer, støv og lugtgener i forbindelse med anlægget af perime-
teren på søterritoriet er det vurderet mest hensigtsmæssigt, at det
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0015.png
Side 15/19
skrives ind i anlægsloven, at Københavns Kommune vil være til-
synsmyndighed for støj, vibrationer, støv og lugtgener i forbindelse
med anlægget af perimeteren på søterritoriet.
Lovforslaget indeholder ikke nogen fravigelser af miljøbeskyttel-
seslovens regler for støj, vibrationer, støv og lugtgener i anlægsfa-
sen, hvorfor anlægsfasen af Lynetteholm skal overholde de almin-
delige regler i miljøbeskyttelsesloven. I forhold til støj vil det være
op til Københavns Kommune at vurdere om, og i så fald i hvilket
omfang, at anlægsdelen af projektet vil være omfattet af kommu-
nens lokale støjforskrift. Er det ikke tilfældet, vil støj skulle regule-
res i overensstemmelse med reglerne i miljøbeskyttelseslovens §
42.”
Om støjen fra det påtænke projekt har jeg indhentet en udtalelse
fra By & Havn, som bl.a. oplyser, at: ”Miljøkonsekvensrapporten
viser, at støjen fra anlægsaktiviteterne, med undtagelse af ramning
af spuns, vil ligge under 55 dB i de nærmeste omgivelser. Grænse-
værdien for anlægsstøj er 70 dB i henhold til kommunens for-
skrift. Der vil ikke blive nedbragt spuns og pæle i aften- og natperi-
oden. Nedbringning ved hjælp af ramning er den aktivitet der stø-
jer mest, og der er i støjberegningerne regnet på denne aktivitet
som worst case. Nedbringning af spunsprofiler foretages typisk ved
den mere støjsvage vibrering, hvorefter der efterfølgende kan skif-
tes til egentlig ramning for det nederste stykke, hvis jordmodstan-
den bliver for stor til vibrering. Lydniveauet for nedramning af
spuns kan sammenlignes med støjen fra andre byggepladser i Kø-
benhavn. Modsat dem, vil det støjende arbejde på Lynetteholm fo-
regå længere væk fra boliger. Hovedparten af nedramningen af
spuns vil ske i Kronløbet, hvor afstanden til beboelse på Margre-
theholm er 2,5 km og 1,5 km. til Sundmolen i Nordhavn. Arbejdet
vil foregå over en periode på ca. syv måneder.”
Af implementeringsredegørelsen fremgår det som en afværgefor-
anstaltning, at anlægsarbejdet vil blive gennemført med støjsvagt
materiel med udgangspunkt i BAT materiel (Best Available Tech-
niques). Ved opstart af anlægsarbejderne udarbejdes en støjhånd-
teringsplan, hvor der for de anvendte entreprenørmaskiner foreta-
ges beregning af støjpåvirkningen af naboer, ligesom der løbende
foretages støjmålinger som del af kontrolprogrammet.
Endelig skal det bemærkes, at med lovforslagets § 9 bemyndiges
transportministeren til at fastsætte regler om kompensation til be-
boere for gener og ulemper forbundet med gennemførelsen af pro-
jektet under særlige forhold, i lighed med den ordning der gælder
for metrobyggeri.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0016.png
Side 16/19
Tema 10A – Besejlingsforholdene i Kronløbet
STOP Lynetteholm anfører en risiko for sværere sejladsforhold for
lystsejlads som følge af, at al trafik skal foregå gennem Kronløbet
og ude i Øresund øst for Kongedybet mellem Lynetteholm og Mid-
delgrunden.
By & Havn bemærker:
Ændrede strømforhold som følge af Lynetteholm fremgår bl.a. af
MKR for Lynetteholm afsnit 10.4.1 samt i By & Havns kommenta-
rer om ændrede strømforhold TRU nr. 24, vedr. borgerhenven-
delse fra Bent Andersen. Det fremgår heraf, at perioderne med me-
get stærk strøm typisk optræder i vinterhalvåret, hvor fritidssejlads
er mere begrænset. Varigheder med kraftig strøm er som forventet
forøget i området øst for Lynetteholm hvor strømningen fra Kon-
gedybet tvinges øst om Lynetteholm. Men ændringerne i overflade-
strømmen vurderes som beskedne i forhold til det strømnings-
klima fritidssejlere allerede i dag møder længere sydpå. I Kronløbet
vil strømmen blive mindsket i den ydre del af den tragtformet ind-
sejling, mens der vil ske svar øgning af strømmen i den indre del.
Fra besvarelsen af spørgsmål nr. 23 ved Folketingets behandling af
L 220: ”By & Havn har kommenteret muligheden for rekreativ sej-
lads mellem Lynetteholm og vindmøllerne og i Kongedybet i den
sammenfattende redegørelse dateret 14. maj 2021, afsnit 3.2.5.”.
I den sammenfattende redegørelse af 14. maj 2021 bemærkede By
& Havn under afsnit 3.2.5 følgende:
”Det er ikke en del af miljøkonsekvensrapporten at undersøge al-
ternativer til det areal, som Dansk Sejlunion påpeger, bliver an-
vendt til kapsejlads og andre rekreative aktiviteter for sejlerne. Det
er aftalt mellem By & Havn og Dansk Sejlunion, at parterne sam-
men ser på alternative placeringer for et sådan areal.
I forhold til rekreativ sejlads i Kongedybet, efter Lynetteholm er
etableret, er det By & Havns vurdering, at denne passage stadigvæk
vil være tilstrækkelig dyb for rekreativ sejlads, og at den er mere
sikker end før, fordi de store erhvervsskibe, der stikker dybere, skal
sejle øst om Middelgrunden via Hollænderdybet.”
Tema 11 – Trafikken i København
efter
en evt. etablering
af Lynetteholm
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0017.png
Side 17/19
STOP Lynetteholm anfører, at fem af de ti gader og veje i Danmark,
hvor trafikken er langsomst i myldretiden, befinder sig i Køben-
havn. Endvidere anføres det, at det ikke vil blive bedre med en Øst-
lig Ringvej. I den forbindelse henvises der til en kronik fra Ingeniø-
ren d. 13. oktober 2021 med titlen ”Lynetteholm og Østlig Ringvej
bliver en trafikal katastrofe” samt et høringssvar fra NOAH.
Svar:
Lov om anlæg af Lynetteholm hjemler ikke etableringen af en Øst-
lig Ringvej.
I forbindelse med de miljøkonsekvensvurderinger der skal foreta-
ges i forbindelse med Østlig Ringvej, vil påvirkningen af trafikken
blive et vigtigt tema. Der vil her blive lejlighed til at have drøftelser
herom på et oplyst grundlag.
Tema 12 – Den mangelfulde stormflodssikring af Køben-
havn
efter
en evt. etablering af Lynetteholm
STOP Lynetteholm anfører bl.a., at et af argumenterne for at an-
lægge Lynetteholm er, at den kunstige halvø skal klimasikre Kø-
benhavn, så byen ikke bliver oversvømmet af en stormflod. Men
Lynetteholm vil i sig selv ikke sikre København. Dels fordi halvøen
formentligt ikke bliver høj nok, dels fordi en stormflodssikring vil
kræve en yderligere tilbygning i form af enten en sluse eller en dok-
port på tværs af den nordlige indsejling til Københavns Havn. Den
port vil givetvis koste omkring en milliard kroner, og indtil videre
indgår den slet ikke i beregningerne. Og dertil kommer, at projek-
tet på Lynetteholm ikke vil yde den tilstrækkelige klimasikring syd-
fra.
By & Havn bemærker:
Det er korrekt, at Lynetteholm udgør en del af stormflodssikringen
af København. Som der i kompendiet henvises til Københavns
Kommunes stormflodsplan, skal der sikres både mod nord og mod
syd. Og Lynetteholm udgør kun en del af stormflodssikring mod
nord. En stormflodssikring mod nord kræver, som det også korrekt
anføres, at der anlægges en dokport i Kronløbet m.v.
Et af formålene med Lynetteholm er, at den skal indgå som en del
af fremtidens stormflodssikring af København og sikre mod havs-
pejlsstigninger. Da der er store usikkerheder på hvor meget hav-
vandspejlet stiger efter år 2100, er Lynetteholm projekteret sådan,
at det er muligt senere at forhøje perimeteren.
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0018.png
Side 18/19
Som det fremgår af Københavns Kommunes klimasikringsplan fra
2017, skal der sikres både mod nord og mod syd. Lynetteholm ud-
gør en del af stormflodssikring mod nord. Denne stormflodssikring
mod nord kræver, at der anlægges en dokport i Kronløbet og andre
tiltag langs Øresundskysten, som det fremgår af DHIs tekniske
baggrundsrapport om hydrauliske undersøgelser til VVM’en for
Lynetteholm i november 2020: ”En dokport eller sluse bliver nød-
vendig, når effekter af havspejlsstigning er slået så meget igennem
at risikoen af oversvømmelser i København ved stormflod, bliver
for stor. På baggrund af den forventede udvikling i middelvand-
standen (havspejlsstigning korrigeret for landhævning) kan det
blive relevant med en dokportløsning omkring år 2050”.
Som det fremgår af Miljøkonsekvensrapporten og af baggrunds-
rapport om hydrologi vil Lynetteholm bidrage til en mindre op-
stuvning af vand ved visse former for stormflod i havneløbet på op
til 2 cm, mens der langs Lynetteholms østlige perimeter vil ske en
svag sænkning af den maksimale vandstand. Det ville i nogle til-
fælde kunne have betydet en forskel i 2013, hvor der blev målt op
til 168 cm højvande. Men det afhænger af mange forhold herunder
bølgepåvirkning m.v., som ville have udfoldet sig anderledes med
en etablering af Lynetteholm.
Lynetteholm etableres, før det er vurderet nødvendigt i forhold til
klimasikring, som vurderet i kommunens risikostyringsplan vedta-
get af Borgerrepræsentationen den 14. oktober 2021. Det sker bl.a.
for at komme af kunne deponere overskudsjord fra byens byggerier
af boliger, infrastruktur, herunder skybrudsledninger m.v. Det har
sammen med fornyede klimaberegninger ført til, at kommunen i
sin risikostyrings-plan fra 2021 vil genberegne tidspunktet for
stormflodssikring mod nord som følge af en forventet bedre øko-
nomi i stormflodssikringen mod nord.
Som det anføres i risikostyringsplanen side 28 om Målsætning 2:
”At der igangsættes en konkretisering af sikring mod stormfloder
fra nord. Stormflodsplan for København anbefaler, at sikring mod
stormfloder fra syd etableres nu, hvorimod sikringer mod storm-
floder fra nord, set ud fra et samfundsøkonomisk udgangspunkt,
kan vente et par årtier endnu. Efter vedtagelsen af anlægslov for
Lynetteholm, der trådte i kraft den 1. juli 2021, kan anlæggelsen af
Københavns nye bydel ændre på de samfundsøkonomiske bereg-
ninger, som ligger til grund for fastsættelse af optimalt anlægstids-
punkt for en sikring i nord. Årsagen er, at Lynetteholm kommer til
at udgøre en del af den samlede sikring mod stormfloder fra nord,
og derfor vil en stormflodssikring mod stormfloder fra nord poten-
B 25 - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra STOP Lynetteholm vedr. Lynetteholmprojektet, til transportministeren
2510512_0019.png
Side 19/19
tielt blive billigere end hidtil antaget. Det betyder, at anlæg af Ly-
netteholm potentielt kan bevirke en fremrykning af det anbefalede
anlægstidspunkt for en sikring i nord. Det kan derfor være aktuelt
på nuværende tidspunkt at igangsætte en konkretisering af sikring
mod stormfloder fra nord.”
Lynetteholm bidrager til stormflodssikring så snart de ydre dæm-
ninger er etableret d.v.s. i 2025.
Tema 13 – Hvem skal betale ekstraregningen for det sam-
lede projekt på Lynetteholm?
STOP Lynetteholm anfører, at da det samlede projekt med Lynette-
holm, Havnetunnel og metro blev lanceret, blev det oplyst, at det
kunne hvile i sig selv økonomisk bl.a. ved grundsalg, når halvøen
står færdig om cirka 30 år. Da det er anslået, at det vil koste mere
end 80 (og nogle siger 100) milliarder, så er der meget som tyder
på, at det slet ikke kan lade sig gøre inden for den anslåede ramme.
Svar:
Lov om anlæg af Lynetteholm omhandler anlægget af selve halvøen
Lynetteholm, hvilket er et projekt, som finansieres via betalingen
for aflevering af overskudsjord.
Loven omhandler altså ikke anlægget af en Østlig Ringvej, metro
eller byudvikling. Projekter der på nuværende tidspunkt ikke er
truffet nogen beslutninger om, hvorvidt de skal gennemføres eller
ej.