NOTAT
10. januar 2022
2021-3821
Opfølgning på besvarelse af TRU B 25 spørgs-
mål 1
Nedenfor er en gennemgang af de enkelte temaer, som STOP Ly-
netteholm har inddelt sit dokument i.
Tema 1 – Klimabelastning i forbindelse med projektet på
Lynetteholm
STOP Lynetteholm anfører bl.a., at
”Den samlede klimabelastning for Danmark er beregnet til 61 milli-
oner tons om året. Som følge af den bredt vedtagne Klimalov, skal
udledningen i 2030 være reduceret til 23 mio. tons om året. Men
det samlede Lynetteholm-projekt kommer til at medføre en vold-
som ekstra CO2 udledning. Selve anlægningen af øen kommer til at
udlede 350.000 tons CO2 – dertil kommer så de tilhørende projek-
ter: havnetunnelen, flytning af rensningsanlægget, etablering af in-
frastruktur (veje, metro, mm.).”
By & Havn bemærker hertil:
Lynetteholm er et stort anlægsprojekt, der til byggeri af ca. 7 km
dæmninger, et modtageanlæg og en adgangsvej involverer drift af
større entreprenørmateriel, lastbiler og skibe. I MKR for Lynette-
holm er det beregnet, at selve anlægsarbejdet on-site vil medføre
direkte CO2-emmissioner i størrelsesordenen 35.000 ton, hvilket
udgør ca. 0,1 pct. af den nationale udledning i 2018. Dertil kan læg-
ges yderligere indirekte emissioner som følge af produktion og
transport af byggematerialer og sten på i alt 40.720 tons CO2.
Ca. 113.292 tons CO2 kommer fra håndtering af jorden på nyttiggø-
relsesanlægget i driftsfasen med gravemaskiner og dumpere og ca.
54.250 tons CO2 kommer fra kørsel med overskudsjord til Lynette-
holm. By & Havn har forpligtet sig til at anvende BAT (Best Availa-
ble Technologies), hvorfor der er en forventning om, at den sam-
lede udledning sænkes fremadrettet, bl.a. som følge af overgang til
eldrevet transport.