Skatteudvalget 2021-22
B 193
Offentligt
2571246_0001.png
6. maj 2022
J.nr. 2022 - 2942
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 193 - Forslag til folketingsbeslutning om at fjerne alle afgifter på benzin og
diesel (borgerforslag).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 19. april 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
B 193 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor stor en del af regningen for at tanke en typisk bil i Danmark der går til staten i form af diverse afgifter og moms, til skatteministeren
2571246_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stor en del af regningen for at tanke en typisk bil i Dan-
mark, der går til staten i form af diverse afgifter og moms? Det ønskes desuden oplyst,
hvad den sammensatte marginalskat for en typisk lønmodtager er, når hun tanker bil?
Svar
Af tabel 1 fremgår forbrugerpris, afgifter og moms pr. liter benzin og diesel. Det fremgår,
at moms og afgifter udgør ca. 50 pct. af den samlede forbrugerpris for benzin og ca. 42
pct. for diesel.
Tabel 1. Forbrugerpris, afgifter og moms pr. liter benzin og diesel
Kr. pr. liter
Afgifter
Moms
Forbrugerpris inkl. moms og afgifter
Andel moms og afgifter, pct.
Benzin (E10)
4,68
3,11
15,55
50,1
Diesel (B7)
3,26
2,92
14,59
42,3
Anm.: Gennemsnitlige forbrugerpriser i 2022 frem til 20. april 2022.
Kilde: Drivkraft Danmarks opgørelse over forbrugerpriser for E10-benzin (9,8 pct. biobrændstoffer) og B7-diesel (6,8 pct.
biobrændstoffer) samt egne beregninger.
Det lægges til grund, at der spørges til, hvor meget indkomstskatter, afgifter og moms ud-
gør, når den marginale lønindkomst (den sidst tjente krone) anvendes til at købe benzin
og diesel. I 2022 er marginalskatten for en typisk lønmodtager
1
i gennemsnit ca. 39,4 pct.
(ekskl. kirkeskat). Af tabel 2 fremgår den såkaldte
effektive marginalskat,
dvs. andelen af
skatter, moms og afgifter, når den marginale lønindkomst forudsættes anvendt til at købe
enten benzin eller diesel.
Tabel 2. Skat, afgifter og moms i pct. af samlet beløb, når der købes hhv. benzin og diesel for margi-
nal lønindkomst for en typisk lønmodtager i en gennemsnitskommune
Pct.
Effektiv marginalskat
Benzin (E10)
69,7
Diesel (B7)
65,0
Anm.: Opgørelsen af skat, afgifter og moms i pct. af lønindkomst anvendt til hhv. benzin og diesel bygger på følgende be-
regning: 1-(1-andelen af moms og afgifter af den samlede forbrugerpris på benzin/diesel)*(1- marginalskatten på lønind-
komst).
Kilde: Egne beregninger.
Til baggrund kan nævnes, at den gennemsnitlige effektive marginalskat
dvs. marginal-
skatten på arbejdsindkomst inkl. forbrugsskatter, hvor der tages hensyn til befolkningens
faktiske forbrugssammensætning
udgør lige godt 50 pct. for befolkningen som helhed,
jf. afsnit 3.4 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
1
Som ikke betaler topskat og forudsættes endnu ikke at have optjent det fulde beskæftigelsesfradrag.
Side 2 af 3
B 193 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor stor en del af regningen for at tanke en typisk bil i Danmark der går til staten i form af diverse afgifter og moms, til skatteministeren
2571246_0003.png
Det bemærkes derudover, at gennemsnitsskatten er væsentligt lavere end marginalskatten,
idet skattesystemet er progressivt, og fordi en række fradrag, fx rentefradraget, reducerer
skattebetalingen, mens fradragene typisk ikke påvirker marginalskatten. Den
effektive gen-
nemsnitskat
dvs. gennemsnitsskatten på arbejdsindkomst inkl. forbrugsskatter
er derfor
også lavere end den effektive marginalskat og udgør knap 41 pct. for befolkningen som
helhed,
jf. afsnit 3.4 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Side 3 af 3