Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2022
2022-2072
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende B 189 – Forslag til folketingsbeslutning om,
at Storebæltsbroen skal være gratis at køre over (borgerforslag),
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 21/4-22 fra Bent
Thodsen vedrørende gratis passage af Storebæltsbroen, jf. B 189 -
bilag 5?
Svar:
For så vidt angår de samfundsøkonomiske effekter af en fjernelse
af brugerbetalingen skal jeg henvise til mit svar af 7. april 2022 på
spørgsmål 4 fra udvalget om B 189.
Som det fremgår af mit svar af 8. april 2022 på spørgsmål 1 fra ud-
valget om B 189, ville det koste staten 19,1 mia. kr. pr. 31. december
2021 at indfri gælden i A/S Storebælt, og der ville være løbende ud-
gifter til drift, vedligehold, reinvesteringer og tilskud til færgefart
på 600-900 mio. kr. om året. Disse beløb skulle i givet fald betales
af statskassen.
For så vidt angår de politisk aftalte udbytter fra A/S Storebælt, be-
ror den konkrete udbytteudlodning på en indstilling fra selskabets
bestyrelse, og det kræver naturligvis, at der er frie midler at ud-
lodde fra selskabet. Der foreligger således ikke en konkret forplig-
telse for de enkelte år i perioden frem til og med regnskabsåret
2029 om udlodning af et givet udbytte.
Der er tale om politisk aftalte mål for udbytteudlodningerne fra
selskabet baseret på forsigtige antagelser om økonomien i A/S Sto-
rebælt. Således havde A/S Storebælt i 2020 et resultat efter skat på
1.507 mio. kr. og i 2021 et resultat efter skat på 1.680 mio. kr. Ud-
gangspunktet for den årlige udbyttebetaling frem til 2030 er 1.200
mio. kr. (2021-priser) om året.