Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2022
2022-2072
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende B 189 – Forslag til folketingsbeslutning om,
at Storebæltsbroen skal være gratis at køre over (borgerforslag),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, hvilken finansiering det vil kræve fra
statens side at gøre kørsel over Storebæltsbroen gratis, jf. Lov om
anlæg af fast forbindelse over Storebælt?
Svar:
Jeg er oplyst om, at hvis det skulle blive besluttet at fjerne bruger-
betalingen på Storebæltsforbindelsen pr. 1. juli 2022, jf. B 189, vil
det umiddelbart få følgende økonomiske konsekvenser for staten:
Indfrielse af gælden, der udgjorde 19,1 mia. kr. pr. 31. decem-
ber 2021.
Løbende omkostninger og reinvesteringer på Storebæltsfor-
bindelsen på i omegnen af 315-515 mio. kr. årligt i 2022-pri-
ser.
Det nuværende årlige driftstilskud fra A/S Storebælt på knap
35 mio. kr. til besejlingen af ruten Spodsbjerg-Tårs samt yder-
ligere tilskud til drift af en færgerute mellem Sjælland og Jyl-
land samt til driften af overfarten Spodsbjerg-Tårs på 250-350
mio. kr. i 2022-priser.
Udbytteforpligtigelser til staten baseret på udbytte fra A/S
Storebælt for i alt 9,8 mia. kr. til medfinansiering af politiske
aftaler, heraf 8,0 mia. kr. i 2022-priser til at medfinansiere
’Aftale om Infrastrukturplan 2035’ fra 2021.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af udvalgets spørgsmål 2 til
B 189.