Skatteudvalget 2021-22
B 155
Offentligt
2573352_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 9
Offentligt
25. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7497
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 11. oktober 2021 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
B 155 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren, jf. svar på SAU alm. del - spm. 9, er klar over, at det er en anden model end den foreslåede justering i beslutningsforslaget, og om, hvordan ministeren kan komme frem til, at der næsten er samme provenutab som ved den ekstraordinære ordning under covid-19, til skatteministeren
2573352_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. okotber 2021 fra DRC Danmarks Re-
stauranter og Cafeer om foretræde vedrørende skattefrie gavekort, jf. SAU alm. Del
bi-
lag 12.
Svar
Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC) foreslår at permanentgøre den midlertidige
skattefritagelse i 2021 for arbejdsgiverbetalte gavekort på til og med 1.200 kr. til oplevel-
sesydelser (hotelydelser mv., restaurationsydelser mv. og forlystelsesydelser), som blev
indført som en del af Finansloven for 2021.
DRC nævner i deres henvendelse, at det skattefrie gavekort er blevet taget godt imod af
både branchen og de mange virksomheder, der har benyttet sig af muligheden i løbet af
2021. Skattefritagelsen blev netop indført for at understøtte oplevelsesindustrien, herun-
der restauranter og hoteller mv. på et tidspunkt, hvor COVID-19-pandemien medførte
ekstraordinære udfordringer for mange virksomheder.
Situationen er nu en anden. Der er generelt en stærk økonomisk udvikling i Danmark.
Over sommeren har der været stor aktivitet inden for mange dele af oplevelsesindustrien,
herunder restauranter.
Det skatteretlige udgangspunkt for beskatning af aflønning er at beskatte ens, uanset om
aflønningen sker kontant eller på anden vis, fx i form af personalegoder. Hvis den midler-
tidige skattefritagelse gøres permanent, vil det desuden indebære et statsligt mindrepro-
venu på samme måde som skattefritagelse af kontantløn eller andre personalegoder.
Da den midlertidige skattefritagelse blev indført, blev det skønnet at ville medføre et min-
dreprovenu på ca. 250 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. En permanent skattefritagelse
må forventes at øge udbredelsen og skønnes med stor usikkerhed at medføre et årligt
mindreprovenu i størrelsesordenen 350 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Et sådant
mindreprovenu ville skulle finansieres, fx ved en skatteforhøjelse.
Generelt gælder, at det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning ikke er hensigtsmæssigt
at subsidiere enkelte brancher, fx i form af favorable skatteregler, som medfører øget be-
skæftigelse i den subsidierede branche på bekostning af øvrige brancher, herunder ek-
sporterhvervene. En permanent skattefritagelse for gavekort vil således være forbundet
med et samfundsøkonomisk tab.
Den midlertidige skattefritagelse i 2021 for gavekort på til og med 1.200 kr. til oplevelses-
ydelser blev indført på baggrund af de særlige udfordringer for oplevelsesindustrien i for-
bindelse med COVID-19-pandemien. I betragtning af den nuværende konjunktursitua-
tion og i lyset af, at COVID-19-situationen nu er markant anderledes, vurderes der ikke at
være grundlag for at gøre den midlertidige skattefritagelse permanent og fravige udgangs-
punktet om ens beskatning af aflønning, uanset om den sker kontant eller på anden vis.
Side 2 af 2