Social- og Ældreudvalget 2021-22
B 125
Offentligt
2582898_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1236
Doknr.
573420
Dato
25-05-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 4. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (B 125) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstider og antal
sagsbehandlere på højkonfliktsager i familieretshuset siden reformen i 2019,
samt årsagerne til problemerne og udsigterne til at få dem løst?”
Svar:
Jeg henviser til, at jeg løbende – og i overensstemmelse med aftalen om
nedbringelse af ventetiderne i Familieretshuset – har sendt partierne bag
aftalen kvartalsvise statusrapporter over ventetider og pukkelafvikling i
Familieretshuset. Senest har ordførerne i forbindelse med statusmøde om
Familieretshuset i marts i år modtaget vedhæftede statusrapport for 4. kvartal
2021.
Som det er bekendt, blev den familieretlige reform født voldsomt
underfinansieret, hvilket desværre har medført lange ventetider for familierne.
Som det fremgår af statusrapporten for 4. kvartal 2021, er ventetiderne nu –
efter denne regerings økonomiske prioritering af Familieretshusets
sagsbehandling med finanslovene for 2020 og 2021 – nedbragt.
Familieretshuset kunne derfor på statusmødet i marts orientere om, at man nu
kan tilbyde familierne det serviceniveau, som var tiltænkt med reformen.
Om antallet af sagsbehandlere har Familieretshuset oplyst, at der inden for
området ”Børn og forældreansvar”, hvor blandt andet højkonfliktsager om
forældreansvar håndteres, på nuværende tidspunkt er ansat ca. 500
medarbejdere. Videre oplyser Familieretshuset, at der siden 2019 er blevet
tilført 338 flere medarbejdere i ”Børn og forældreansvar” blandt andet som
følge af den merbevilling, der, som nævnt, blev tildelt Familieretshuset i 2020
og 2021. I overensstemmelse med den politiske aftale om nedbringelse af
ventetider falder merbevillingen i 2022 og frem. Det indebærer, at antallet af
medarbejdere tilsvarende vil skulle nedbringes, efter at Familieretshuset er
kommet i mål med at nedbringe de sagspukler og alt for lange ventetider, der
fulgte af den oprindelige underfinansiering af det nye familieretlige system.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1
B 125 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstider og antal sagsbehandlere på højkonfliktsager i Familieretshuset siden reformen i 2019, til social- og ældreministeren
2582898_0002.png
Bilag:
4. statusrapport fra Familieretshuset
2