Ligestillingsudvalget 2021-22
B 72
Offentligt
2569761_0001.png
Ministeren for ligestilling
Ligestillingsudvalget
Folketinget
5. maj 2022
2022–1075
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Ligestillingsudvalget har i brev af 27. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 29 (B 72), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 29:
”Under 1. behandlingen af borgerforslaget om juridisk anerken-
delse af medfaderskab den 31. marts 2022 forholdte ministeren sig
udelukkende til problemstillingen vedr. kommercielt surrogati.
Imidlertid nævner borgerforslaget ikke kommercielt surrogati, som
ministeren også anerkendte som blot én ud af mange afledte dis-
kussioner om medfaderskab. Hvilke andre tiltag vil ministeren
iværksætte for at imødekomme regnbuefamiliers rettigheder og
muligheder for at stifte familie, hvad angår eksempelvis insemina-
tion i det offentlige ved altruistisk surrogati og juridisk flerforæl-
dreskab?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra sundhedsmini-
steren, der har ressortansvaret for sundhedslovgivningen.
Sundhedsministeriet har oplyst følgende:
”Det følger af § 13 i lov om assisteret reproduktion i forbindelse
med behandling, diagnostik og forskning m.v., at assisteret repro-
duktion ikke må finde sted, når der foreligger en aftale mellem den
kvinde, hvor graviditet søges etableret, og en anden om, at kvinden
skal føde et barn til denne (surrogatmoderskab). Forbuddet gælder
både altruistiske og kommercielle surrogataftaler.
En anerkendelse af forældreskab ifbm. fødslen ved altruistiske sur-
rogataftaler fører helt naturligt til en overvejelse om, hvorvidt der
også skal ses på det forbud, der findes i dag, mod at udføre fertili-
tetsbehandling ifbm. sådanne aftaler. Regeringen har ikke for nu-
værende planer om at ændre på forbuddet mod fertilitetsbehand-
ling i forbindelse med altruistiske surrogataftaler, men hvis flertal-
let ønsker det, og partierne sammen finder finansiering hertil, er
regeringen naturligvis indstillet på at se på reglerne.”
B 72 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om initiativer til at imødekomme regnbuefamiliers rettigheder og muligheder for at stifte familie, til ministeren for ligestilling
2569761_0002.png
Side 2/3
Jeg har desuden indhentet et bidrag fra social- og ældreministeren,
der har ressortansvaret for den familieretlige lovgivning. Social- og
Ældreministeriet har oplyst følgende:
”Det er et grundlæggende princip i børneloven, at et barn ikke kan
have flere end to retlige forældre. Et retligt forældreskab fastsættes
i forbindelse med barnets fødsel efter reglerne i børneloven. Det
retlige forældreskab kan efterfølgende ændres ved adoption efter
reglerne i adoptionsloven.
Reglerne for fastsættelse af det retlige forældreskab balancerer en
række forskellige hensyn. De mange hensyn dækker blandt andet
over den retlige relation til et genetisk barn, barnets ret til foræl-
dre, herunder retten til at kende sit genetiske ophav, hensynet til li-
gestilling mellem forældrene, mellem gifte og ugifte, mellem par af
samme køn og par af forskelligt køn og mellem par og enlige.
Forældremyndigheden over et barn under 18 år følger det samme
princip som det retlige forældreskab om, at kun to voksne kan have
del i forældremyndigheden over et barn. Det vil i udgangspunktet
være de retlige forældre, der deler forældremyndigheden, men for-
ældreansvarsloven giver mulighed for, at forældremyndigheden
også kan deles mellem én forælder (retlig forælder) og dennes æg-
tefælle eller samlever (social forælder). Forældremyndigheden kan
i tilfælde af dødsfald også tillægges andre end de retlige forældre.
Retlige forældre har en række rettigheder og pligter i forhold til de-
res barn. Derudover skal forældre, der har fælles forældremyndig-
hed, i en række tilfælde være enige, når der skal træffes beslutnin-
ger i relation til barnet.
Den delte beslutningsbeføjelse i forhold til barnet kan være udfor-
drende i situationer, hvor forældrene ikke er enige, særligt i brudte
familier. Hensynet til barnet skal altid være det overordnede prin-
cip i reguleringen af familieretlige forhold vedrørende børn. Da det
allerede i dag kan være svært for to uenige forældre at enes ved et
samlivsbrud, er der ikke planer om en ændring af princippet om, at
et barn højest kan have to retlige forældre.”
Jeg kan endvidere oplyse, at regeringen i forbindelse med en kom-
mende handlingsplan på LGBT+ området forventer at se på udfor-
dringer ift. LGBT+ familiedannelse i øvrigt.
B 72 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om initiativer til at imødekomme regnbuefamiliers rettigheder og muligheder for at stifte familie, til ministeren for ligestilling
2569761_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen