Ligestillingsudvalget 2021-22
B 72 Bilag 3
Offentligt
2576757_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 72
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 00. maj 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at anerkende medfaderskab i
regnbuefamilier
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Thomas Danielsen (V), Peter Skaarup (DF), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA),
Sikandar Siddique (FG), Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD), Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Lars Løkke Rasmussen (UFG)]
1. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF)
indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutningsforsla-
get til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling. ]
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, SF, Radikale Venstre, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance
Socialdemokratiets, Venstres, SF’s, Radikale Venstres,
Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af udval-
get er enige i beslutningsforslagets intention om at anerken-
de medfaderskab og dermed give både barnet og medfade-
ren en række rettigheder og pligter. Der er også enighed
om, at hensigten er at ligestille familier med to fædre med
familier med en far og en mor eller en mor og en medmor.
S, V, SF, RV, NB og LA anerkender, at der er flere måder
at være familie på, og at lovgivningen så vidt muligt skal
kunne rumme denne mangfoldighed. Begrebet »medfar«
findes i dag ikke i børneloven, da der højst kan være to
retlige forældre, og den fødende kvinde altid vil være den
ene af de to retlige forældre. Da et mandligt par, som ønsker
et barn, vil have brug for en kvinde til at føde barnet (sur-
rogatmor), kan farens partner ikke blive juridisk anerkendt
som »medfar« til barnet i forbindelse med fødslen. Retlig
anerkendelse af medfaderskab nødvendiggør således en stil-
lingtagen til anerkendelse af surrogataftaler.
S, V, SF, RV, NB og LA er enige i, at regeringen vil gøre
det muligt at registrere forældreskabet i forbindelse med
barnets fødsel ved en altruistisk surrogataftale. Den tiltænkte
forælder får herved mulighed for at blive registreret som
barnets forælder i forbindelse med barnets fødsel, herunder
som »medfar«, hvis der er tale om et mandligt par.
S, V, SF, RV, NB og LA er enige i, at regeringen nedsæt-
ter en ekspertgruppe, der skal opstille mulige modeller for,
hvordan og i hvilket omfang man kan anerkende forældre-
skab ved kommercielle surrogataftaler, der giver fædre ret
til at blive medfædre, men samtidig sikrer beskyttelse af
kvinder samt af børns rettigheder. Dette med henblik på en
politisk stillingtagen hertil. Ekspertgruppen skal afslutte sit
arbejde med en afrapportering til regeringen ved årsskiftet
2022/23. Regeringen forpligtes til at inddrage partierne i
sammensætningen af ekspertgruppen.
I lyset af ovenstående er S, V, SF, RV, NB og LA enige i
forslagets intention, og forslaget støttes på den baggrund.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
er enige i beslutningsforslagets intention om at anerkende
medfaderskab og dermed give både barnet og medfaderen
DokumentId
Journalnummer
B 72 - 2021-22 - Bilag 3: 1. udkast til betænkning
2576757_0002.png
2
flere rettigheder og pligter, end de har i dag. KF er også
enige i, at hensigten er at ligestille familier med to fædre
med familier med en far og en mor eller en mor og en
medmor.
KF anerkender, at der er flere måder at være familie
på, og at lovgivningen så vidt muligt skal kunne rumme
denne mangfoldighed. Begrebet »medfar« findes i dag ikke i
børneloven, da der højst kan være to retlige forældre, og den
fødende kvinde altid vil være den ene af de to retlige foræl-
dre. Da et mandligt par bestående af to biologiske mænd,
som ønsker et barn, vil have brug for en kvinde til at føde
barnet, kan farens partner ikke blive juridisk anerkendt som
»medfar« til barnet i forbindelse med fødslen. Retlig aner-
kendelse af medfaderskab rejser således en række juridiske
og etiske problemstillinger, da man ændrer lovgivningen, så
den fødende ikke automatisk registreres som retlig forælder
til barnet. KF er i den forbindelse meget opmærksom på, at
det fortsat bør gælde, at der kan være to retlige forældre til
et barn.
KF noterer sig, at regeringen vil nedsætte en ekspertgrup-
pe på området. KF finder det afgørende, at ekspertgruppen
dykker ned i de etiske og juridiske komplikationer, der føl-
ger af, at man giver fædre ret til at blive medfædre, men
samtidig sikrer beskyttelse af kvinder. Dette med henblik på
en politisk stillingtagen hertil. KF mener, at ekspertgruppen
skal afslutte sit arbejde med en afrapportering inden udgan-
gen af indeværende år. KF mener yderligere, at regeringen
bør inddrage partierne i sammensætningen af ekspertgrup-
pen.
I lyset af ovenstående er KF enige i forslagets intention
og kan på den baggrund støtte forslaget.
Karina Adsbøl (UFG) og Liselott Blixt (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) og Liselott Blixt (UFG) støtter
borgerforslagets intention om, at fædre skal have samme
rettigheder som mødre, og at et barn skal have samme mu-
ligheder og rettigheder, uanset hvordan det er kommet til
verden, og hvilken type familie barnet er født ind i.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at vi ser adskillige
etiske problemer i brugen af rugemødre, og vi er derfor
ikke for en udbredelse af brugen af rugemødre, men idet
borgerforslaget forsøger at ligestille fædre med mødre og
sikre barnets tarv, kan vi bakke op om borgerforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget konstaterer, at
borgerforslaget handler om at give to mænd mulighed for
at være far og medfar og få juridiske rettigheder som to
forældre. DF kan ikke se bort fra, at et barn kræver en mor
og en far. Det kræver stadig et æg fra en kvinde og en
sædcelle fra en mand, så når barnet fødes, vil det altså have
en biologisk far og en biologisk mor. DF tror, at alle børn,
som har biologiske forældre, der ikke har opfostret dem,
på et tidspunkt i deres liv vil søge efter deres biologiske op-
hav. Med den her type lovgivning handles der med børn. De
gøres til genstande, der lovgives rundt om. Det diskuteres,
hvem der skal have rettigheder over barnet, hvem der ejer
barnet. Er det virkelig i barnets tarv?
Der er mange former for familier. DF tvivler ikke på, at
homoseksuelle par præcis som heteroseksuelle har ønsker
om børn og vil kunne elske et barn lige så højt. Men der er
stadig kun et sæt biologiske forældre. Og det vækker hos DF
bekymring, når der i debatten bliver talt om, at der kan være
tre, der kan være fire, der kan måske være flere juridiske
forældre. Det kan for DF at se aldrig være barnets tarv. Det
giver ikke nogen mening. Derfor giver det heller ikke nogen
mening for DF med lovgivning, som giver medmor juridiske
rettigheder som forælder. For selvfølgelig vil der være en
ligestillingsparallel, så der ikke er forskel på, om det er to
mænd eller to kvinder. I DF var vi også imod, da reglerne
om mor og medmor blev vedtaget. Allerede der går man ud
ad en tangent, som ikke giver mening. Derfor giver dette
borgerforslag om at kunne være juridisk medfar selvfølgelig
heller ikke mening.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25. januar 2022 og
var til 1. behandling den 31. marts 2022. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Ligestil-
lingsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <antal> bilag på
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 30 spørgsmål
til ministeren for ligestilling til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
nfmd.
Lars Aslan Rasmussen (S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF)
Christina Thorholm (RV) Samira Nawa (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG)
Heidi Bank (V)
fmd.
Fatma Øktem (V) Maja Torp (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V)
B 72 - 2021-22 - Bilag 3: 1. udkast til betænkning
2576757_0003.png
3
Liselott Blixt (UFG) Karina Adsbøl (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10