Tusind tak for det. Det beslutningsforslag, vi skal behandle i dag, er jo fremsat af vores gode kolleger i Det Konservative Folkeparti, og jeg vil starte med at sige helt klart, at vi som regering er helt enige i hensigten med beslutningsforslaget: Det må aldrig kunne betale sig at bryde loven, og derfor vil vi også være med til at sikre, at vi slår hårdt ned på de virksomheder, der groft vildleder forbrugerne til at indgå en aftale. Men vi kan desværre ikke se os enige i beslutningsforslaget sådan i sin helhed.
Beslutningsforslaget handler om at mindske svindel og vildledning af forbrugerne ved leverandørskifte hos elselskaber, og i beslutningsforslaget ønsker Det Konservative Folkeparti så at pålægge regeringen at fremsætte et egentligt lovforslag, der går målrettet efter de her vildledende og underlødige elsælgere, så de på den måde bliver forhindret i at gennemføre et leverandørskifte uden forbrugerens viden og forbrugerens vilje til det skifte. Som sagt vil jeg gerne understrege, at vi fra regeringens side er helt enige i intentionen, i selve hensigten, med lovforslaget: Det må aldrig kunne betale sig at bryde loven. Og derfor vil vi også sikre, at vi slår hårdt ned på de virksomheder, der groft vildleder forbrugerne til at indgå en aftale, så vi ikke ser flere af de helt uacceptable sager som dem, Forbrugerombudsmanden har behandlet på det her område. Det er også derfor, at vi allerede i efteråret 2021 har lavet en række tiltag, som skal komme svindelen til livs.
I markedsføringsloven har vi indsat en ny bødemodel, sådan at de grove og systematiske overtrædelser nu bliver straffet langt hårdere, og det er en ændring, som er trådt i kraft her den 1. januar i år. Derudover fik vi ved den lovændring også indsat en henvisning til straffelovens § 279, som handler om bedrageri. På den måde står det klart, at lovovertrædelsen skal straffes efter bedrageribestemmelsen, hvis overtrædelsen af markedsføringsloven samtidig udgør en overtrædelse af § 279 i straffeloven. Ud over det har vi jo med finansloven for 2022 tilført Forbrugerombudsmanden 7 mio. kr. årligt, som bl.a. skal gå til bekæmpelse af greenwashing og til en generel styrkelse af tilsynet, og det er f.eks. en håndhævelse af den nye bødemodel, som jeg lige omtalte før. For jeg tror faktisk ikke, jeg kan gentage det nok, heller ikke her i dag: Det må ikke kunne betale sig at bryde loven.
Så er spørgsmålet, om de tiltag, der nu er gennemført, er tilstrækkelige, og om vi gør nok. Lige nu ser det ud til, at vi må kigge endnu bredere på problemstillingen, og det synes jeg faktisk også at vi skylder forbrugerne at gøre, og derfor har jeg bedt om, at Erhvervsministeriet går i gang med at undersøge, om vi kan indføre fængselsstraf for grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser, og der bliver i de her måneder arbejdet på den sag sammen med Justitsministeriet. Og for at sikre, at alle muligheder bliver afsøgt, vil vi fra Erhvervsministeriets side sammen med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet også undersøge, hvordan man kan styrke forbrugerbeskyttelsen i reguleringen på selve elmarkedet, og det er et arbejde, vi nu sætter i gang. Jeg skal nok vende tilbage til kollegerne her i Folketinget, når vi har konklusionerne fra det arbejde på plads. Forbrugerombudsmanden har allerede gennem længere tid haft et stort fokus på det her område, og jeg vil egentlig gerne fremhæve den store indsats, som hun yder i forbindelse med håndhævelse af reglerne, og det gælder ikke mindst i forhold til de mange sager, som findes på energiområdet.
Så vi er altså i fuld gang med forskellige tiltag, forskellige undersøgelser, og derfor er det også vores vurdering som regering, at beslutningsforslaget set i sin helhed ikke er noget, som vi kan støtte, og vi anbefaler, at det bliver afvist. For selv om intentionen bag forslaget er den helt rigtige – og der vil jeg gerne kvittere over for den konservative ordfører, Mona Juul, som er forslagsstiller – og selv om regeringen er meget enig i, at vi bør komme svindelen til livs, så er problemet bare, at forslaget her ikke løser problemet.
For den del af forslaget, der vedrører hele Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets ressortområde, kan jeg for sagens behandling oplyse, at en elhandelsvirksomhed skal være registreret som bruger af DataHub for at kunne varetage sine opgaver i medfør af elforsyningsloven. En udelukkelse fra adgangen til DataHub indebærer, at elhandelsvirksomheden ikke kan fortsætte sit virke og derfor heller ikke har mulighed for at betjene sine kunder. Elhandelsvirksomhedens eksisterende kunder vil i så fald blive overflyttet til andre elhandelsvirksomheder.
Det betyder jo egentlig, at forslaget vil medføre, at det enkelte elselskab vil blive tvangslukket bare ved anklage om svindel, og det vil være et brud på retssikkerheden for den enkelte virksomhed, for som bekendt er det jo sådan i Danmark, at man ikke er skyldig, før man er dømt, og en tvangslukning, der sker alene ved anklagen, er ganske enkelt at skyde gråspurve med kanoner. Dertil skal jeg også hilse fra justitsministeren, som understreger, og nu gengiver jeg meddelelsen derfra:
Der gælder i dag et forbud mod, at erhvervsdrivende retter telefonisk henvendelse til forbrugere, hvis forbrugeren ikke har anmodet herom. Hertil er nogle undtagelser, men elselskaber er ikke omfattet af disse undtagelser. Hvis forbrugeren afgiver et løfte i løbet af en samtale omfattet af forbuddet, vil løftet altså ikke være bindende for forbrugeren. Overtrædelsen af forbuddet kan desuden straffes med bøde.
Så for kort at opsummere alt det her: Den første del af beslutningsforslaget vender altså både op og ned på et helt grundlæggende retsstatsprincip, og det skal vi af naturlige årsager være meget, meget opmærksomme på, og forslagets anden del lægger op til at ulovliggøre ting, der allerede er ulovlige. Det er den korte udlægning af de to gengivelser, jeg lige har taget med her. Så derfor mener vi fra regeringens side i stedet, at vejen frem er langt større bøder, at det er et styrket tilsyn fra Forbrugerombudsmandens side, og så eventuelt, som jeg siger, og det er vi ved at undersøge nu, fængselsstraf, når folk rent faktisk er blevet dømt. Og for at sikre, at vi kommer bredt rundt om den her problemstilling, vil vi fra Erhvervsministeriets side derudover i samarbejde med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet undersøge, hvordan man kan styrke forbrugerbeskyttelsen i den regulering, der ligger på elmarkedet, og det er som sagt et arbejde, der sættes i gang nu.
Så vi er enige i intentionen, og vi skal passe på forbrugerne, men vi skal gøre det på en anden måde end den, der er lagt op til i beslutningsforslaget, og derfor kan vi fra regeringens side ikke støtte beslutningsforslaget. Men vi vil hilse velkommen at tage en debat om sagen i udvalget med henblik på at forene vores intentioner og vores hensigter, så vi ikke skyder gråspurve med kanoner, men skyder dem med det våben, der skal skydes med. Tak.