Social- og Ældreudvalget 2021-22
B 6 Bilag 3
Offentligt
2542294_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 6
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 3. marts 2022
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om korrekt beregning af afregningspriser til
ikkekommunale plejevirksomheder
[af Mette Abildgaard (KF), Jane Heitmann (V), Karina Adsbøl (DF), Mette Thiesen (NB), Henrik Dahl (LA) og Jens Rohde
(KD)]
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Karina Adsbøl (UFG), Liselott
Blixt (UFG) og Marie Krarup (UFG)
Et flertal i udvalget bestående af Venstre, Radikale Venst-
re, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Al-
liance, Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt (UFG) og Marie
Krarup (UFG) bakker op om de ældres ret til frit valg af ple-
jehjem og leverandører af hjemmepleje. Korrekt fastsættelse
af priser til ikkekommunale leverandører af ældrepleje er en
forudsætning for, at private virksomheder kan få økonomien
til at hænge sammen og levere en ordentlig ydelse til de
ældre.
Flertallet anerkender, at der er et problem med fastsættel-
se af korrekte takster til ikkekommunale leverandører af æl-
drepleje, som i sidste ende kan betyde, at de ældre ikke får
de samme valgmuligheder, fordi private leverandører ikke
får grundlag for at levere ydelserne til de ældre.
Flertallet noterer sig, at der på nuværende tidspunkt ikke
er opbakning til beslutningsforslaget. Der henvises til, at der
er igangsat et arbejde i KL, der bl.a. skal munde ud i en
skabelon og vejledning til kommunerne til at beregne deres
afregningspriser.
Flertallet afventer resultatet af KL’s arbejde, med henblik
på om initiativerne er tilstrækkelige i forhold til at sikre en
fair og gennemsigtig beregning af afregningstaksterne. Fler-
tallet vil forpligte regeringen på at følge op på problemstil-
lingen og genbesøge beslutningsforslaget, hvis det viser sig,
at der fortsat kan identificeres ukorrekte afregningspriser til
ikkekommunale leverandører af ældrepleje i kommunerne.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
Et mindretal i udvalget bestående af S og SF er meget
opmærksomme på de problematikker, der i den seneste tid er
kommet frem vedrørende kommunernes afregningspriser til
private leverandører i ældreplejen.
S og SF noterer sig derfor også med tilfredshed, at der
allerede er igangsat et arbejde for at finde løsninger på ud-
fordringerne, idet der i regi af KL er igangsat et arbejde,
der skal hjælpe kommunerne med en korrekt og ensartet
beregning af deres afregningspriser. KL inddrager blandt
andet Dansk Industri, Dansk Erhverv og Selveje Danmark
i arbejdet, der skal munde ud i en skabelon og vejledning
til kommunerne til at beregne deres afregningspriser. Med
skabelonen er målet, at der skal ske en reel og mærkbar
forøgelse af gennemsigtigheden i afregningspriserne til de
private leverandører af hjemmehjælp og friplejeboliger. KL
har oplyst, at de forventer at kunne pilotteste deres produkt i
begyndelsen af 2022.
S og SF noterer sig desuden, at Social- og Ældreministe-
riet har igangsat en evaluering af afregningsmodellen for fri-
plejeboliger, som bliver gennemført af VIVE. Evalueringen
vil se på, hvordan kommunerne afregner priserne for friple-
jeboligleverandørerne, og se nærmere på beregningsgrundla-
get. Da afregningsmodellen i 2015 blev ændret, skete det,
bl.a. fordi hverken friplejeboligleverandørerne eller kommu-
nerne var tilfredse med den tidligere model. Evalueringen
vil give et bud på, om den nye afregningsmodel har levet
op til intentionen. Evalueringen forventes at være færdig i
2022.
S og SF bakker op om det frie valg, men mener ikke, at
det bør medføre yderligere bureaukrati, og der bør ikke gi-
ves flere penge til administration og øget bureaukrati. Mid-
ler til ældreområdet bør i stedet bruges på omsorg og nær-
AX027496
B 6 - 2021-22 - Bilag 3: Beretning afgivet den 3. marts 2022
2542294_0002.png
2
vær for borgerne. Velfærd skabes i mødet mellem borger og
medarbejder, ikke af regler og kontrol.
S og SF bemærker endvidere, at de økonomiske udgif-
ter, som må formodes at være forbundet med beslutnings-
forslaget, ikke vurderes at stå mål med de forventede ef-
fekter. Med beslutningsforslaget pålægges kommunerne et
ekstra administrationsarbejde, og modellen vil derfor blive
dyrere end de anslåede 5 mio. kr. til etablering af kontrol-
enheden og de yderligere 3 mio. kr. til den årlige drift af
kontrolenheden. Hvor meget ekstra administrationsarbejde
der er tale om, er vanskeligt at vurdere, men modellen må
forventes at blive dyrere end angivet i beslutningsforslaget.
S og SF kan på den baggrund ikke støtte beslutningsfor-
slaget.
Dansk Folkeparti, Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðar-
flokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12. oktober 2021
og var til 1. behandling den 7. december 2021. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut-
ningsforslaget.
P.u.v.
Kirsten Normann Andersen
formand