Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
B 59 Bilag 5
Offentligt
2541304_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Rødovre, 10. marts 2022
Kære MOF,
Jeg tillader mig at knytte et par kommentarer til Fødevareministerens svar på spørgsmål
nr.1 til B59, ”Vil
ministeren kommentere forslagsstillerne bag borgerforslagets
præsentation fra foretrædet for udvalget den 2/2.2022,
jf. B59, bilag 2?”
Først og fremmest er jeg meget taknemmelig for, at ministeren er enig i, at der er behov
for indsats på hvalpesalgsområdet.
Vedr. de allerede igangsatte initiativer:
1) Arbejde for fælles EU-regler for erhvervsmæssigt opdræt og handel med hunde.
Kommentarer:
a. Er bekymret for tidslinjen her
b. Er bekymret for dyrevelfærd, da mange lande har lavere standarder for
hundehold end Danmark
c. Er bekymret for håndhævelse af en sådan lov langt ude på landet i fattige EU-
lande.
2) Igangværende kommunikationsindsats; klartilhund.dk
Kommentar:
a. Oplysning rammer altid kun dem, der søger viden, dvs begrænset effekt
b. Kampagner lægger ansvaret på køber og ej på sælger,
hvor ”produktets
kvalitet” rettelig
hører hjemme.
3) Indsats for at gøre det lettere for hundekøbere at finde korrekt information omkring
eksempelvis racehunde.
Kommentar:
a. Rigtig god ide, men igen oplysningskampagner har begrænsninger.
4) Overvejelse af nuværende sanktionsniveau og muligheder for skærpelser på området.
Kommentar:
a. Meget velkomment.
i. Uformel samtale med politiets dyrevelfærdsenheder vidner om, at der pt.
er for få ressourcer til ordentlig efterforskning og for lav strammeramme
til at have afskrækkende effekt.
b. Freyas lov kunne give løft her: Regler giver mulighed for sanktioner.
Dyreværnet · Islevdalvej 85 · 2610 Rødovre · tlf. 44 94 66 95 · [email protected] ·
www.dyreværnet.dk
CVR 33 31 73 28 · Arbejdernes Landsbank reg. nr. 5329 konto nr. 0241961
B 59 - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 10/3-22 fra Rikke Lee, Dyreværnet
2541304_0002.png
Vedr. udfordringer knyttet til Freyas lov:
1) EU-regler for samhandel med hunde. Allerede gældende: Krav om rabies,
sundhedscertifikat inden afrejse samt attest vedr. transportegnethed.
Kommentarer:
a. Disse krav følges sjældent, da hvalpene som oftest smugles ind.
b. Mange af hundene udgør en sygdomsrisiko for danskere og lider evt. selv.
c. Manglende ressourcer til grænsekontrol, optrevling af hvalpesælgere mv.
2) Borgerforslaget kan hindre salg mellem private og er dermed ikke
dyrevelfærdsmæssigt optimalt.
Kommentarer:
a. Intentionen er udelukkende at stoppe
kommerciel
handel med hvalpe uden
hundemor.
b. Enkelt salg kan indskrives som undtagelse i loven (op til 2 om året?) så
private, der ikke kan have deres hvalp selv, kan videreformidle enkelt
individer.
3) Freyas lov vil være svær at kontrollere i praksis.
Kommentar:
a. Sælger bærer ansvar for at opfylde Freyas lov. Storsælgere kan let
identificeres pga. mange annoncer.
b. Købere vil let kunne identificere en lovovertrædelse (ingen mor)
c. Dyreværnsforeninger vil have synlig lovovertrædelse at anmelde sælgere på
d. Politi vil let kunne af- eller bekræfte lovovertrædelse (er der en mor eller ej?)
e. Der vil
ikke
være behov for at kontrollere 60-70.000 købere, som svaret fra
Fødevareministeren lægger op til.
Så er der spørgsmålet om folkesundhed og zoonoser:
Jeg er meget glad for, at der er indhentet svar fra FVST vedrørende folkesundheden. Alle
er enige om, at rabies er en risiko. Giardia er rigtignok efterhånden endemisk her i
Danmark, men det er vigtigt at have i baghovedet, at med flere tusinde hvalpe årligt, der
indføres under radaren fra ukendte lokationer, kan der indføres nye sygdomme.
Jeg vil gerne atter en gang fastslå, at intentionen med
Freyas lov er at undgå
kommerciel masseimport af hvalpe fra dårlige kår.
De venligste hilsener,
Rikke Lee, direktør og dyrlæge
På vegne af Dyreværnet