Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
B 47
Offentligt
2550771_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. marts 2022
J nr.
2022-32
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 2 til beslutningsforslag B47, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for, hvordan en potentiel CO
2
-afgiftsmodel, som anbefalet i
ekspertgruppens første delrapport til en grøn skattereform, påvirker udfasning af
kul på Nordjyllandsværket? Ministeren bedes herunder redegøre for, hvornår Nord-
jyllandsværket vil kunne forventes at udfase kullet under den anbefalede CO
2
-af-
giftsmodel, hvor meget CO
2
denne CO
2
-afgiftsmodel forventes at reducere udled-
ningen fra Nordjyllandsværket med i 2025, og hvilke omkostninger det forventes at
have for forbrugerne og værket ved implementering af CO
2
-afgiftsmodellen.
Svar
Ekspertgruppen for en grøn skattereform anbefaler, at der lægges CO
2
-afgift på
fossile brændsler til elproduktion, og at der samtidig sker en delvis omlægning af
energiafgiften på rumvarme til CO
2
-afgift. En omlægning af energiafgiften på rum-
varme mod CO
2
-afgift vil øge afgiften på kul, idet kul giver et større CO
2
-udslip pr.
energienhed sammenlignet med andre fossile brændsler, fx naturgas. Dermed vil
en omlægning balanceret efter CO
2
-indhold alt andet lige reducere tilskyndelsen til
at anvende kul på kraftvarmeværkerne. Ekspertgruppens anbefalinger vil dermed
alt andet lige øge omkostningerne ved såvel varme- som elproduktion på Nordjyl-
landsværket.
Øgede omkostninger til varmeproduktion forbundet med en delvis omlægning af
energiafgiften på rumvarmeafgiften til CO
2
-afgift vurderes umiddelbart at kunne
overvæltes på varmeforbrugerne. De øgede omkostninger til elproduktion forventes
ikke direkte at kunne overvæltes i prisen, da elprisen fastlægges på et internationalt
marked. Det er usikkert, i hvilket omfang de ændrede forbrugerpriser og øgede om-
kostninger vil påvirke den samlede produktion på Nordjyllandsværket.
Det er ligeledes usikkert, om de øgede omkostninger til el- og varmeproduktion, der
følger af afgiftsmodellerne, samlet set er tilstrækkeligt til, at kuludfasningen på
Nordjyllandsværket fremrykkes i forhold til den allerede planlagte nedlukning i
2028. Det skyldes, at der er andre forhold end omkostningen forbundet med at an-
vende kul til el- og varmeproduktion, der påvirker beslutningen om fremrykning,
herunder bl.a. muligheder for indtjening på systemydelser til elsystemet og omkost-
ningerne forbundet med at fremrykke etableringen af varmeproduktionsanlæg, der
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
B 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorvidt en CO2-afgift vil betyde, at kuludfasningen på Nordjyllandsværket vil blive fremrykket i forhold til den allerede planlagte nedlukning i 2028, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2550771_0002.png
skal erstatte kul i varmeproduktionen på Nordjyllandsværket, i forhold til den plan-
lagte nedlukning i 2028.
Det er således vanskeligt på det foreliggende grundlag at vurdere effekten af af-
giftsmodellerne på såvel den generelle drift på Nordjyllandsværket som implikatio-
ner for udfasningen af kul på værket, herunder også omkostninger for forbrugerne.
En beslutning om en fremrykning af kul-udfasningen på Nordjyllandsværket afgøres
i sidste ende af værkets ejer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2