Til beslutningsforslag nr.
B 45
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 22. marts 2022
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om stop for tilbagesendelse af syriske
flygtninge til farlige og usikre forhold (borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV),
Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG), Torsten Gejl (ALT),
Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV, EL og FG) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker op om myndig-
hedernes anbefalinger, når de vurderer, at områder og lande
er sikre nok at sende flygtninge tilbage til. På denne bag-
grund stemmer Venstre imod forslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
Flygtningenævnet siden december 2019 har vurderet, at den
syriske hovedstad, Damaskus, og siden den omkransende
provins, Rif Damaskus, har været sikker nok til, at flygtnin-
ge kan vende tilbage, hvis man ikke er personligt forfulgt.
Det er vigtigt at forstå, at midlertidigt ophold i Danmark
betyder midlertidighed. Forhaling af processen skal ikke
medføre varigt ophold i Danmark. For nylig var det frem-
me, at Flygtningenævnet omstøder 43 pct. af de afgørelser,
hvor en syrer har mistet sit asylgrundlag i Danmark. 57
pct. af syrerne får altså ikke omstødt deres sager. I april
2021 kunne Avisendanmark.dk oplyse, at 140.000 syriske
flygtninge i nærområderne er rejst hjem ad frivillighedens
vej. Det er altså også muligt for syriske flygtninge i Dan-
mark at vende hjem, hvis man ikke er personligt forfulgt,
jf. udlændingelovens § 7, stk. 3, og det er mange flygtninge
med midlertidig opholdstilladelse ikke. Sagerne afgøres af
Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
Danmark yder rundhåndet støtte til repatriering til de
flygtninge, der frivilligt ønsker at rejse hjem. I marts 2021
kunne Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyse, at 137
syrere i 2020 vendte hjem frivilligt med økonomisk støt-
te via repatrieringsordningen. Året før var tallet 100. Man-
ge flere syriske flygtninge burde søge den hjælp og rejse
hjem. Det er grundlaget for dansk udlændingepolitik, at
flygtninge kun tilbydes beskyttelse, så længe de har brug for
beskyttelse. Flygtninge skal rejse hjem, når de ikke længere
har krav på beskyttelse. Det gælder også syriske flygtninge.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17. november 2021
og var til 1. behandling den 17. december 2021. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
AX027549