Sundhedsudvalget 2021-22
B 35
Offentligt
2552625_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-03-2022
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 2117709
Dok. nr.: 2177671
Folketingets Sundhedsudvalg har den 10. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 2
om B 35 til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren sammenholde journalbekendtgørelsens § 12, stk. 3, og logningsbe-
kendtgørelsens § 3 fsva. bestemmelsernes ordlyd og nærmere indhold og herunder
redegøre for forskelle på bestemmelserne, og hvormed sådanne forskelle begrun-
des.”
Svar:
I det følgende sammenholdes bestemmelserne i journalføringsbekendtgørelsens §
12, stk. 3, og logningsbekendtgørelsen § 3 i forhold til dels muligheden for at anvende
anden entydig identifikation, dels pligt for behandlingsstedet til at udlevere navnet
på personen bag den entydige identifikation.
Muligheden for at anvende anden entydig identifikation i de to bekendtgørelser
Det følger af
journalføringsbekendtgørelsens
§ 12, stk. 3, 1. pkt., at patientjournalen
for hver patientkontakt skal indeholde oplysninger om, hvem der har haft patientkon-
takten (navn eller anden entydig identifikation, titelbetegnelse og om nødvendigt ar-
bejdssted), og hvornår (dato og om nødvendigt klokkeslæt).
Denne mulighed for at anvende anden entydig identifikation i forbindelse med jour-
nalføring blev indført den 1. juli 2021 på baggrund af et ønske om en administrativ
forenkling af sundhedspersonernes journalføring og på baggrund af et beskyttelses-
hensyn til sundhedspersonalet i konkrete tilfælde.
Det følger af § 2 i
bekendtgørelse nr. 200 af 7. februar 2022 om pligt til at registrere
logoplysninger og indsigt i logoplysninger (logningsbekendtgørelsen),
at regionsrådet
er forpligtet til senest den 1. marts 2024 at sikre, at en patient, der er fyldt 15 år, i en
periode på to år fra opslagstidspunktet får adgang til en overskuelig og letforståelig
oversigt over oplysninger om fornavn, efternavn og titel på den, der har foretaget op-
slag i patientens elektroniske patientjournal, behandlingssted, hvorfra opslaget er fo-
retaget, og tidspunkt for opslaget, jf. dog § 3.
Det følger af § 3, stk. 1, i logningsbekendtgørelsen, at regionsrådet i særlige tilfælde
kan beslutte, at patienten i stedet for oplysningerne om fornavn og efternavn får ad-
gang til oplysninger om anden entydig identifikation på den person, der har foretaget
et opslag.
Journalføringsbekendtgørelsens § 12, stk. 3, giver således mulighed for, at behand-
lingsstedet kan vælge mellem at anvende anden entydig identifikation og navn på
B 35 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om sammenholdning af journalbekendtgørelsens § 12, stk. 3, og logningsbekendtgørelsens § 3, for så vidt angår bestemmelsernes ordlyd og nærmere indhold, til sundhedsministeren
sundhedspersonen, hvor det af logningsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, fremgår, at regi-
onsrådet i særlige tilfælde kan beslutte, at patienten i stedet for fornavn og efternavn
får adgang til oplysninger om anden entydig identifikation på den person, der har fo-
retaget et opslag.
”Særlige tilfælde” kan eksempelvis være tilfælde, hvor regionsrådet finder, at der er
et særligt behov for at beskytte de sundhedsansatte. Regionsrådet vil inden for ram-
merne af logningsbekendtgørelsen f.eks. kunne beslutte at anvende anden entydig
identifikation i situationer, hvor en eller flere sundhedspersoner har været udsat for
trusler. Regionsrådet vil også inden for rammerne af logningsbekendtgørelsen kunne
beslutte, at f.eks. alle medarbejdere på en psykiatrisk afdeling skal anvende anden
entydig identifikation. Det er således vigtigt at understrege, at det ikke en betingelse i
logningsbekendtgørelsen for at anvende anden entydig identifikation, at sundheds-
personer konkret har været udsat for trusler.
Det forhold, at regionsrådet i henhold til logningsbekendtgørelsen alene
i særlige til-
fælde
kan anvende anden entydig identifikation, skyldes ønsket om finde den rette
balance mellem på den ene side hensynet til sundhedspersoners sikkerhed, og på den
anden side patientens ret til at se, hvem der har slået op i journalen. Vores patient-
journaler rummer nogle af de mest følsomme oplysninger om os som patienter, og
derfor er det en væsentlig patientrettighed, at vi kan få adgang til logoplysninger og
dermed se, hvem der kigger i vores patientjournaler. Samtidig er det vigtigt at sikre,
at sundhedspersonalet trygt skal kunne udføre deres arbejde.
./.
Som jeg orienterede Sundhedsudvalget om den 8. februar 2022 har ministeriet
forud for udstedelse af logningsbekendtgørelsen
afholdt dialogmøde med flere hø-
ringsparter, herunder også Danske Regioner.
Danske Regioner har supplerende til brug for svar på dette spørgsmål oplyst, at Dan-
ske Regioners bestyrelse den 10. februar 2022 har nedsat en tværregional arbejds-
gruppe, der skal afdække mulige løsninger for at begrænse patienters adgang til med-
arbejdernes navne i journaler mv., herunder de tekniske og økonomiske aspekter, og
at udgangspunktet er, at en teknisk tilpasning skal ske i forhold til de borgerrettede
portaler/visninger, så der internt på sygehusene fortsat vil være adgang til at se
navne på kollegaer og medarbejdere. Danske Regioner har oplyst, at det indebærer,
at enkelte medarbejdere kan registreres med for eksempel ID-nummer over for alle
patienter, som den pågældende medarbejder behandler. Den tværregionale arbejds-
gruppe får ligeledes til opgave at kigge på snitflader til logningsbekendtgørelsen. Dan-
ske Regioner har desuden oplyst, at der forud for nedsættelse af denne arbejds-
gruppe har været drøftelser, der havde til formål at afdække balancen mellem hensy-
net til åbenhed for patienten og medarbejdernes tryghed.
Det er samlet set Sundhedsministeriets opfattelse, at regionerne inden for rammerne
af journalføringsbekendtgørelsen og logningsbekendtgørelsen
uanset enkelte for-
skelle i ordlyd - vil kunne beslutte de samme retningslinjer for anvendelse af anden
entydig identifikation både i forhold til journalføring og i forhold til logning i de situa-
tioner, som regionerne finder er nødvendige. Det bemærkes i den forbindelse, at der
som det fremgår ovenfor
også i regionerne er fokus på at afdække balancen mel-
lem hensynet til åbenhed for patienten og medarbejdernes tryghed.
./.
Sundhedsministeriet kan i øvrigt til orientering oplyse, at Sundhedsministeriet i for-
bindelse med orientering af Danske Regioner om, at logningsbekendtgørelsen blev
Side 2
B 35 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om sammenholdning af journalbekendtgørelsens § 12, stk. 3, og logningsbekendtgørelsens § 3, for så vidt angår bestemmelsernes ordlyd og nærmere indhold, til sundhedsministeren
udstedt, ved brev af 8. februar 2022 samtidig har tilkendegivet over for regionerne, at
ministeriet vil se med velvilje på et evt. behov for små justeringer af bekendtgørelsen,
hvis der under udarbejdelse af de tekniske løsninger viser sig at være begrundet.
Pligt til at udlevere navn på den sundhedsperson, der er bag den entydige identifika-
tion i de to bekendtgørelser
Det følger af journalføringsbekendtgørelsens § 30, stk. 2, nr. 3, at ledelsen på behand-
lingsstedet skal sikre, at det til enhver tid inden for opbevaringsperioden er muligt at
identificere personale, som, jf. § 12, stk. 3, bruger anden entydig identifikation end
navn i patientjournalen.
Beslutter behandlingsstedet at anvende anden entydig identifikation i stedet for
navn, vil det således være en pligt for ledelsen på behandlingsstedet at sikre, at det til
enhver tid inden for opbevaringsperioden er muligt at identificere personale, som har
identificeret sig på anden vis i patientjournalen end med navn. Dette kan fx være på
en liste, i et skema på papir, register eller lign.
Denne liste eller lign. vil som udgangspunkt ikke blive anset for at være en del af pati-
entjournalen, og dermed heller ikke omfattet af sundhedslovens regler om aktindsigt.
I en situation, hvor der i patientjournalen er anvendt anden identifikation end navn
på den sundhedsperson, der har haft patienten i behandling, vil patienten kunne kon-
takte behandlingsstedet og anmode om at få oplyst navnet på sundhedspersonen, og
patienten vil herefter som altovervejende hovedregel - på baggrund af behandlings-
stedets/sundhedspersonens vejledningspligt ved patientens behov for hjælp til at for-
stå oplysninger i en patientjournal - kunne få oplyst det fulde navn, som initialerne
dækker over.
Hvis et offentligt behandlingssted i den situation ønsker at undtage sundhedsperso-
nens navn fra aktindsigt, vil det ved aktindsigt efter offentlighedslovens regler kræve,
at der foreligger ”private eller offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter for-
holdets særlige karakter er påkrævet”, jf. offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Det vil f.eks.
kunne være tilfældet, hvor en sundhedsperson har modtaget trusler på livet.
Hvis regionsrådet har besluttet at anvende anden entydig identifikation end navn ef-
ter
logningsbekendtgørelsen,
og patienten anmoder behandlingsstedet om at få op-
lyst navnet på personen bag denne anden entydige identifikation, vil behandlingsste-
det efter logningsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, som udgangspunkt være forpligtet til
at udlevere oplysninger om identiteten på personen bag den anden entydige identifi-
kation, medmindre der foreligger
afgørende hensyn til andres privates interesser.
Baggrunden for, at der i logningsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, er fastsat særlige regler
om udlevering af navnet på personen bag den anden entydige identifikation, er, at
oplysninger om maskinel registrering af opslag i elektroniske patientjournaler (log-op-
lysninger) ikke er omfattet af retten til aktindsigt efter offentlighedsloven.
Opsummerende kan det oplyses, at de to regelsæt (journalføringsbekendtgørelsen
sammenholdt med offentlighedsloven på den ene side og logningsbekendtgørelsen
på den anden side) indebærer, at et regionalt behandlingssted
i sidste ende
vil
have mulighed for at tilbageholde navnet over for patienten, hvis det er afgørende
Side 3
B 35 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om sammenholdning af journalbekendtgørelsens § 12, stk. 3, og logningsbekendtgørelsens § 3, for så vidt angår bestemmelsernes ordlyd og nærmere indhold, til sundhedsministeren
nødvendigt af hensyn til sundhedspersonens interesser. Det vil i begge tilfælde efter
en konkret vurdering f.eks. kunne være situationer, hvor en sundhedsperson har
modtaget trusler på livet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Annette Baun Knudsen
Side 4