Til beslutningsforslag nr.
B 35
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Sundhedsudvalget den 17. maj 2022
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sikre, at offentligt ansatte i
sundhedsvæsenet får mulighed for at kunne blive identificeret med en anden
entydig identifikation end det fulde navn, for at sikre dem bedre mod
repressalier
[af Anne Honoré Østergaard (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Frie Grønne,
Karina Adsbøl (UFG) og Liselotte Blixt (UFG)
Et flertal i udvalget (S, V, RV, DF, KF, FG, Karina Ad-
sbøl (UFG) og Liselott Blixt (UFG)) konstaterer, at sund-
hedspersonale er blevet opsøgt på deres hjemmeadresse, og
at de selv eller deres familier er blevet truet på sociale
medier. I 2019 blev en læge opsøgt i sit hjem af en tidligere
patient og slået ihjel. Det er under retssagen kommet frem,
at manden, der er kendt skyldig i drabet, havde printet sin
patientjournal ud og havde streget den pågældende læges
navn under.
Flertallet mener, at offentligt ansatte skal kunne gå trygt
på arbejde, og at det skal tages alvorligt, når de fortæller, at
de føler sig utrygge. Flertallet er derfor enige om, at det skal
være muligt, at sundhedspersonale kan stå med en anden
entydig identifikation end det fulde navn i elektroniske jour-
naler, når det er nødvendigt, og også før skaden er sket.
Flertallet er enige om, at det er vigtigt, at vi finder den
rette balance mellem på den ene side hensynet til patientens
ret til at få adgang til at se, hvem der har kigget ned i patie-
ntjournaler og på den anden side hensynet til sundhedsper-
soners sikkerhed. Det er vigtigt, at den enkelte patient ved,
hvem vedkommende er blevet behandlet af, og i langt de
fleste tilfælde vil det heller ikke være noget problem. Men
det er også vigtigt, når sundhedspersonalet hejser et rødt flag
og siger, at de føler sig truet eller utrygge, at vi tager disse
sager alvorligt og lytter til sundhedspersonalet.
Flertallet anerkender, at den 1. juli 2021 blev journalfø-
ringsbekendtgørelsen opdateret således, at sundhedspersona-
le kan identificeres med navn eller anden entydig identifika-
tion (§ 12, stk. 3, journalføringsbekendtgørelsen).
Flertallet anerkender endvidere, at sundhedsministeren i
februar 2022 har udstedt logningsbekendtgørelsen (bekendt-
gørelse nr. 200 af 7. februar 2022 om pligt til at registre-
re logoplysninger og indsigt i logoplysninger), hvoraf det
fremgår, at regionsrådet i særlige tilfælde kan beslutte, at
patienten i stedet for oplysningerne om fornavn og efternavn
får adgang til oplysninger om anden entydig identifikation
på den person, der har foretaget et opslag.
Flertallet vurderer, at der vil være sager, hvor sundheds-
personale ikke er blevet overfaldet, truet eller stalket, men
hvor den ansatte alligevel føler sig utryg og går til ledelsen
med en forespørgsel om anden entydig identifikation end
navn.
Flertallet er derfor enige om, at regionsrådet skal kunne
beslutte at anvende anden entydig identifikation i forbindel-
se med logvisning, også i tilfælde, hvor den ansatte ikke
konkret har været udsat for trusler, men hvor der af andre
grunde vurderes at være behov for at beskytte de sundheds-
ansatte.
Flertallet noterer sig, at sundhedsministeren i svar på B
35, spørgsmål 2, har tilkendegivet, at dette er muligt, idet
det med den nuværende formulering af logningsbekendtgø-
relsen ikke er en betingelse for at anvende entydig identi-
fikation, at sundhedspersoner konkret har været udsat for
trusler.
Flertallet anerkender, at det – uanset forskelle i ordlyd
mellem journalføringsbekendtgørelsen og logningsbekendt-
gørelsen – vil være muligt at beslutte de samme retningslin-
AX027833