Sundhedsudvalget 2021-22
B 35 Bilag 3
Offentligt
2571679_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 35
Folketinget 2021-22
Beretning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2022
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sikre, at offentligt ansatte i
sundhedsvæsenet får mulighed for at kunne blive identificeret med en anden
entydig identifikation end det fulde navn, for at sikre dem bedre mod
repressalier
[af Anne Honoré Østergaard (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Venstre
Et <>tal i udvalget (V) konstaterer, at der har været fle-
re eksempler på, at sundhedspersonale er blevet opsøgt på
deres hjemmeadresse, og at de selv eller deres familier er
blevet truet på sociale medier. I 2019 blev læge Charlotte
Asperud opsøgt i sit hjem af en tidligere patient og slået
ihjel. Manden havde fundet frem til hende via sin patie-
ntjournal.
Et <>tal i udvalget (V) mener, det er uacceptabelt, at
sundhedspersonale ikke kan gå trygge på arbejde, og at
der ikke bliver lyttet til dem, når de fortæller, de føler sig
utrygge. Derfor ønsker Venstre med beslutningsforslaget, at
sundhedspersonale kan stå med en anden entydig identifika-
tion end det fulde navn i elektroniske journaler, når det er
nødvendigt, og også før skaden er sket.
Et <>tal i udvalget (V) mener, det er vigtigt, at vi finder
den rette balance mellem patientrettigheder og sundhedsper-
sonales ret til at gå trygge på arbejde. Det er vigtigt, at den
enkelt patient ved, hvem vedkommende er blevet behandlet
af, og i langt de fleste tilfælde vil det heller ikke være
noget problem. Men det er også vigtigt, at i de sager, hvor
sundhedspersonalet hejser et rødt flag og siger de føler sig
truet eller utrygge, at vi tager disse sager alvorligt og lytter
til sundhedspersonalet.
Et <>tal i udvalget (V) vurderer, der vil være sager, hvor
sundhedspersonale ikke er blevet overfaldet, truet eller stal-
ket, men hvor den ansatte alligevel føler sig utryg og går til
ledelsen med forespørgsel om anden entydig identifikation
end navn. Problemet er formuleringen i lovgivningen, der
betyder at anden entydig identifikation kun gives i »særlige
tilfælde«, underforstået, når den ansatte kan dokumentere
f.eks. trusler eller når skaden er sket. <>tallet ønsker, at den
passus fjernes, hvilket vil betyde, at der vil stå det samme i
logningsbekendtgørelsen som i journalføringsbekendtgørel-
sen.
Et <>tal i udvalget (V) anerkender, at den 1 juli 2021
blev journalføringsbekendtgørelsen opdateret således at
sundhedspersonale, kan identificeres med navn, eller anden
entydig identifikation (§ 12 stk. 3, journalføringsbekendtgø-
relsen).
Et <>tal i udvalget (V) bemærker, at logningsbekendtgø-
relsen efterfølgende er forsøgt konsekvensrettet for at mat-
che journalføringsbekendtgørelsens § 12, stk. 3.
Et <>tal i udvalget (V) noterer sig, at der med ændringen
i logningsbekendtgørelsen er tilføjet en passus om at »anden
entydig identifikation« kun gives i særlige tilfælde, hvilket
ikke fremgår af journalføringsbekendtgørelsen.
Et <>tal i udvalget (V) noterer sig, at ændringen om at
anden entydig identifikation kun kan opnås i særlige tilfælde
ikke fremgår af journalføringsbekendtgørelsens § 12, stk.
3, og at ændringen i logningsbekendtgørelsen, derfor ikke
matcher ordlyden i journalføringsbekendtgørelsen.
Et <>tal i udvalget (V) konstaterer, at formålet med æn-
dringen om anden entydig identifikation i journalføringsbe-
DokumentId
Journalnummer
B 35 - 2021-22 - Bilag 3: Udkast til beretning
2571679_0002.png
2
kendtgørelsen har været at sikre, at sundhedspersonale kan
gå trygt på arbejde og føle sig trygge, når de har fri. Det er
vigtigt at begge bekendtgørelser er enslydende for ikke at
skabe forvirring eller lægge hindringer i vejen for sundheds-
personale ved at indføre betingelser i logningsbekendtgørel-
sen, som ikke fremgår af journalføringsbekendtgørelsen.
Et <>tal i udvalget (V) pålægger regeringen, at lognings-
bekendtgørelsen skal have samme ordlyd som journalfø-
ringsbekendtgørelsen, hverken mere eller mindre, for at
sikre, at sikkerheden for personalet har samme vægt som
patienternes rettigheder.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9. november 2021
og var til 1. behandling den 24. febryar 2022. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
P.u.v.
Jane Heitmann
formand