København, den 3. februar 2022
Opbakning til beslutningsforslag B34
Dansk Industri og Bryggeriforeningen, der repræsenterer producenter og forhandlere af
produkter underlagt salgsaldersgrænser, vil gerne dele vores begrundede opbakning til
beslutningsforslag B34 om digital aldersverificering.
Udfordringer med nuværende ID-kontrol
Detailhandlen og restauranter er pålagt en række myndighedsopgaver i forbindelse med
aldersverifikation for at overholde salgsaldersgrænserne ved en given handel. Det er i
praksis en ganske indgribende opgave, der dels tager tid ved handelstransaktionen og dels
kan skabe øget mistillid i en handelssituation, når butiksmedarbejdere skal bede kunder
dokumentere, at de har ret til at gennemføre den handel, de ønsker. Det kan således være
grænseoverskridende for butiksmedarbejdere at håndhæve lovgivningen om aldersgrænser
på tværs af produktkategorier som alkohol, tobak, spil og håndkøbsmedicin. Derudover kan
det være vanskeligt at vurdere kundens alder, ligesom nogle kunder reagerer negativt
overfor butiksmedarbejdere ved ID-kontrol. Disse forhold medfører desværre, at der ikke
spørges om ID så ofte, som der egentlig bør.
En undersøgelse fra 2017 viser, at mere end hver tredje (39 %) af de 15-18-årige i Danmark
inden for det seneste år har købt alkohol, som de ikke var gamle nok til at købe. Det er især
forekommet i detailhandlen, men også på udskænkningssteder.
1
Derudover viser Alkohol &
Samfunds mystery-shopping-undersøgelse fra 2020 en købsrate på 75%
2
. Med
udgangspunkt i den viden mener vi, at der politisk bør tages initiativ til en mere effektiv
håndhævelse af salgsaldersgrænserne.
Samfundsansvar og automatisering
Fra politisk hold har der i flere år været et ønske om yderligere bevidsthed og
samfundsansvar i detailhandlen og relevante brancher. Som følge heraf har aktører bl.a. i
det private erhvervsliv i flere år efterspurgt implementering af aldersverificering via
betalingskort.
Aldersverificering via betalingskort er en simpel og effektiv teknologi, som digitaliserer og
automatiserer detailhandlens aldersverificering. Teknologien vurderes at få positiv effekt
ved at byrdeaflaste og afbureaukratisere, da teknologien hjælper detailhandlen til hurtigere
og nemmere at kontrollere kundens alder ved køb af produkter underlagt
salgsaldersgrænser.
1
Unges alkoholvaner i Danmark 2017, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden,
https://www.cancer.dk/dyn/resources/File/file/7/7157/1521036345/unges-alkoholvaner-i-danmark-2017-final.pdf
2
”Solgt ulovligt –
En undersøgelse af danske butikkers håndhævelse af loven om
forbud mod salg af alkohol til mindreårige”
1