Transportministeren
Retsudvalget
Folketinget
15. februar 2022
2022-819
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af den 28. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (REU B 31), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V) m.fl.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28. januar 2022 fra
Ea Holmquist Jakobsen om borgernes retssikkerhed, jf. B 31 – bi-
lag 1?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet et bidrag fra miljømi-
nisteren, som jeg kan henholde mig til:
”Miljølovgivningen har blandt andet til formål at sikre, at virksom-
hedsaktiviteter med videre ikke medfører uacceptable gener for na-
boer. Reglerne for indvinding af råstoffer flugter med dette formål.
I råstofloven er der krav om tilladelse fra regionen, hvis man vil
lave erhvervsmæssig råstofindvinding. I tilladelsen skal der sættes
en række vilkår, som skal begrænse de miljømæssige gener for na-
boerne. Det vil typisk være vilkår, som omhandler støj og støv. Det
er muligt inden for en fastsat tidsfrist at klage over en tilladelse,
hvis man ikke mener, at vilkårene er tilstrækkelige. Det gælder i
øvrigt, at regionerne skal føre tilsyn med, at de vilkår, som regule-
rer påvirkningen fra grusgraven, bliver overholdt.
Princippet i miljølovgivningen er, at der normalt ikke er erstat-
ningsansvar på grund af de miljømæssige påvirkninger fra en virk-
somhed, når den overholder de vilkår, der er fastsat i den tilladelse,
myndighederne har givet. Men det kan udløse erstatning, hvis det
vurderes ved en domstol, at den naboretlige tålegrænse er over-
skredet.
Den såkaldte naboretlige tålegrænse er uskrevne regler opstået via
domstolspraksis. Tålegrænsen er et udtryk for, at der er grænser
for, hvad man skal tåle af gener fra sine omgivelser, da disse kan
fratage ejerens mulighed for retmæssigt at udnytte sin ejendom.