Retsudvalget 2021-22
B 31 Bilag 5
Offentligt
2627858_0001.png
B 31 – borgernes retssikkerhed (tidsmæssig
begrænsning af adgangen til ekspropriation)
22. september 2022
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0002.png
REU’s beretning af 3. marts 2022 om B 31
”Flertallet noterer sig med tilfredshed, at transportministeren har
indledt et lovforberedende arbejde med henblik på at lave en
samlet ekspropriationsproceslov og en forsimplet klageadgang
som anbefalet i Ekspropriationsudvalgets betænkning.”
”Flertallet pålægger i den forbindelse regeringen at indkalde til
forhandlinger inden afslutningen på indeværende folketingsår
med henblik på at drøfte mulighederne for at forenkle og ensarte
processerne omkring offentlige myndigheders indgreb og styrke
borgernes retssikkerhed.
Flertallet pålægger ydermere regeringen, at der inden disse
forhandlinger skal være foretaget en analyse af, hvilke effekter –
herunder samfundsøkonomiske effekter – det vil have, hvis der
laves en lovændring, så statens adgang til at foretage såvel
ekspropriationer som arealreservationer underlægges de samme
begrænsninger som kommunernes, hvor adgangen til at foretage
ekspropriation bortfalder, hvis kommunalbestyrelsens beslutning
om ekspropriation ikke er truffet, inden 5 år efter at planen er
offentliggjort.”
2
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0003.png
Borgere påvirkes af anlægsprojekter
3
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0004.png
Borgerbeskyttelsen
Grundloven beskytter borgerne
Krav om lovhjemmel til ekspropriation
Ret til fuldstændig erstatning
Mange ekspropriationshjemler på mange ministerområder
Eksempler:
Vejloven, jernbaneloven og anlægslove på Transportministeriets område
Planloven på Indenrigs- og Boligministeriets område, varmeforsyningsloven og miljøbeskyttelsesloven
Hjemmel til fremrykket ekspropriation i vejloven, jernbaneloven og visse anlægslove
Projektet har så fast en karakter, at det vurderes at blive gennemført + særligt indgribende + særlige personlige forhold
Procesregler – ekspropriationsprocesloven og vejloven
4
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0005.png
Lovforslag om processen for ekspropriation
Det igangværende lovforberedende arbejde
Samling af procesreglerne for statslige og kommunale ekspropriationer i én lov
Det statslige system forbliver grundlæggende uændret
Mere enstrenget system i forbindelse med kommunale ekspropriationer, herunder
samtidighed i ekspropriations- og taksationsprocessen
Samme nye klageinstans skal behandle klager over taksation på det statslige område
og klager over ekspropriation og taksation på det kommunale område
Det er fortsat hensigten, at lovforslag fremsættes i det kommende folketingsår 2022/23
5
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0006.png
Juraen løser ikke alle problemer
Anlægsprojekter tager tid,
og det fører til en periode med usikkerhed for berørte borgere
6
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0007.png
Retsudvalgets fokus – og forslag til overvejelse
Fokus i beretningen om B 31:
Perioden for borgernes usikkerhed skal begrænses
Konkret forslag til overvejelse:
Tidsbegrænsede ekspropriationshjemler på det statslige område (inspireret af
kommunal ekspropriation efter planloven – 5 år)
7
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0008.png
Mødemateriale udarbejdet af Transportministeriet
Notat om tidsmæssig begrænsning af adgangen til ekspropriation
mv. på det statslige område
– 20. juni 2022
Svar på supplerende spørgsmål
fra MF Preben Bang Henriksen (V) – 5.
august 2022
8
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0009.png
Gældende regler om kommunal ekspropriation
Planlovens § 47:
ekspropriation i højst 5 år efter offentliggørelse af lokalplan
Øvrige hjemler i bl.a. vejloven, varmeforsyningsloven
og miljøbeskyttelsesloven:
ingen tidsbegrænsning for ekspropriation
Hvorfor denne forskel?
Bredere adgang til ekspropriation i planloven end i andre love
Ophæng i betænkning, der vedrørte reglerne i planloven (formål: højne
retssikkerhed, kortere usikkerhedsperiode)
9
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0010.png
Udfordring – på trods af tidsbegrænsning i planloven
Usikkerheden for borgerne elimineres ikke, hvis adgangen til
ekspropriation
alene
bortfalder af retlige grunde (dvs. ved udløb af
5 års fristen).
Hvorfor?
Der kan fortsat være
politisk
interesse i projektet, og er det tilfældet, kan der
vedtages og offentliggøres en ny lokalplan, hvorefter ny 5 års frist påbegyndes…
10
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0011.png
Tidsbegrænsning - også i statslige ekspropriationshjemler?
Opmærksomhedspunkter:
Starttidspunkt
– første overvejelse, første politiske aftale, fremsættelse af
lovforslag, lovforslagets ikrafttræden?
Statslige projekter er ofte
større
og tager
længere
tid at gennemføre –
derfor (i givet fald) nødvendigt med tidsbegrænsning på væsentligt mere end
5 år
Statslige projekter minder ikke ofte om hinanden – derfor (i givet fald) behov
for
konkrete tidsbegrænsninger
(i de konkrete anlægslove)
11
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0012.png
Udfordring – selv med tidsbegrænsning i statsligt regi
Hvis der efter udløbet af en lovfastsat tidsfrist for ekspropriation fortsat er et
politisk ønske om at gennemføre et statsligt anlægsprojekt, skal der af rent
juridiske grunde vedtages en ny anlægslov
(og det er en langvarig proces…)
12
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0013.png
Sammenfattende konklusion fra Transportministeriet
Tidsbegrænsninger ift. statslig ekspropriation vil ikke i sig selv mindske
usikkerheden om, hvorvidt en ejendom vil blive berørt af et fremtidigt projekt
og i givet fald hvornår.
Transportministeriet og Vejdirektoratet finder det derfor uhensigtsmæssigt at
indføre tidsbegrænsning på det statslige område.
Det
afgørende
er, at der
sikres fremdrift
i de statslige anlægsprojekter, fx
ved at etablere en proces, der
1. sikrer, at der hurtigt politisk (i forligskredsen) tages stilling til linjeføringer m.v. og
findes finansiering til vedtagne projekter, og
2. bidrager til at fremme politiske beslutninger om at gennemføre eller opgive
projekter
13
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0014.png
Effekt af større fremdrift ved statslige anlægsprojekter
Hurtigere konkretisering og aftale om finansiering af projekterne, der vil føre
- og efter omstændighederne mulighed for fremrykket ekspropriation
til hurtigere indsnævring af kredsen af berørte borgere, vil samlet set give
mindre usikkerhed for (færre) borgere.
Det vil blive en
aktiv
politisk beslutning at opgive et projekt – og ikke blot en
automatisk konsekvens af en lovfastsat tidsbegrænsning
14
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0015.png
Betænkning om ekspropriation efter planloven
Ekspropriationsudvalget skriver i betænkningen om ekspropriation efter
planloven (1569/2018):
”Statslig ekspropriation er ikke en del af udvalgets undersøgelse. Det
bemærkes dog, at det vil være forbundet med store omkostninger og
samfundsmæssige uhensigtsmæssigheder, hvis der indføres
tidsbegrænsninger for ekspropriationsgrundlaget for større anlægsprojekter,
der gennemføres på baggrund af særskilte anlægslove. Projekterne har ofte
en størrelse og en kompleksitet, der gør det særdeles vanskeligt at
gennemføre inden for rammerne af en fast tidsfrist i form af en
solnedgangsklausul. Et eksempel herpå er anlægget af den faste forbindelse
over Femern Bælt, der har hjemmel i lov nr. 575 af 4. maj 2015 om anlæg og
drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark. Der er nedsat en stor organisation i et statsligt selskab til at
anlægge projektet, der på nuværende tidspunkt forsinkes af tysk
miljøgodkendelse, hvor Danmark ikke kan fremme projektet yderligere.”
15
B 31 - 2021-22 - Bilag 5: Opfølgning fra møde 22/9-22 om beslutning nr. B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v. , fra transportministeren
2627858_0016.png
Behov for politisk stillingtagen - til gavn for borgerne
Formål med mødet
Drøftelse af, hvordan usikkerhedsperioden kan forkortes via hurtigere
politisk
stillingtagen (gennemførelse/opgivelse, linjeføring, finansiering
m.v.)
”Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035”
Beskriver bl.a. regeringens ønsker en langsigtet planlægning for en transportsektor i
forandring og en helhedsorienteret tilgang til investeringer i infrastruktur, bl.a.
således at der sker afklaring af projekter i rimelig tid, efter at en undersøgelse er
tilvejebragt, hvilket vil kunne bidrage til at begrænse usikkerheder for berørte
grundejere både før og efter vedtagelsen af en anlægslov.
16