Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 59:
Vil ministeren oplyse, om de kommende jordkørsler over Prøveste-
nen vil gå igennem sikkerhedszonen for OTC A/S, og er der i givet
fald foretaget en sikkerheds- og risikovurdering herved? Etableres
der en terrorberedskabsplan for de store brændstofsiloer, som ru-
ten kører tæt på? Skal chaufførerne sikkerhedsgodkendes? Har Be-
redskabsstyrelsen forholdt sig til denne samlede problemstilling og
i givet fald med hvilke synspunkter?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”Den nye adgangsvej for jordtransport til Lynetteholm langs Prøve-
stenens vestside, vest for den eksisterende vej (K-vej), vil være ad-
skilt fra resten af Prøvestenen med et 2 meter højt hegn. De øvrige
dele af Prøvestenen vil blive opretholdt som ISPS-område med ad-
gangskontrol. Desuden vil der blive etableret et autoværn langs
hele vejen som er dimensioneret til den fremtidige trafikintensitet
og -belastning
Ved indkørslen til adgangsvejen vil der blive etableret bl.a. num-
merpladegenkendelses-anlæg og et trafiktællingssystem med hen-
blik på at sikre at vejen alene benyttes at lastbiler til/fra nyttiggø-
relsesanlægget på Lynetteholm og at lastbiler til Lynetteholm be-
nytter denne vej. Det forventes ikke, at der vil blive stillet krav til
sikkerhedsgodkendelse af chauffører som benytter jordtransport-
vejen, hvilket i øvrigt ej heller er et krav ved indkørslen på Prøve-
stenen i dag.