Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 48:
Vil ministeren fremsende kortmateriale mm, der viser, hvorledes
strømforholdene i Øresund ville føre dumpet gytje til den svenske
kyst (og mængde), og tilsvarende til Natura 2000-området?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S:
”I rapporten ”Lynetteholm – Tillæg til Miljøkonsekvensrapport –
uddybning af sejlrende og klapning af havbundsmateriale” (decem-
ber 2020) og ”Bilagsrapport vedr. klapning i Køge Bugt” (december
2020) som begge er offentligt tilgængelige på Trafikstyrelsens
hjemmeside, og har været genstand for offentlig høring, findes en
lang række kortbilag vedr. klapning og spredning.
Ved klapningen af havbundsmateriale, vil en del af materialet (se-
diment) aflejres uden for klappladserne, og aflejres i det omgi-
vende miljø. Det er vurderet, at spredningen af sediment uden for
klappladserne har et så begrænset omfang, at dets miljøpåvirkning
er lille. Påvirkningen af vandkvaliteten, dvs. overholdelse af miljø-
kvalitetskrav for havområdet, er også vurderet som lille. Beregnin-
ger har vist, at klapningen kan betyde, at en meget lille del af sedi-
mentet kan spredes til svensk farvand. Det er særligt gældende ved
sjældne tilfælde af nordgående strøm. Det er i miljø-konsekvens-
vurderingerne vist, at påvirkningen af svenske Natura 2000 områ-
der kun vil blive påvirket i ubetydelig grad som følge af klapningen.
Klapningen ledsages af et overvågningsprogram, som er med til at
sikre, at hvis der er risiko for spredning udover den, der er vurde-
ret i Miljøkonsekvensrapporten, vil klapningen blive stoppet. Over-