Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 42:
Der er fra By & Havn argumenteret med, at der ikke sker en stig-
ning i den samlede lastbiltransport med jord, og at de blot kører ad
andre ruter. Vil ministeren give en sammenligning af, hvor mange
boliger der i dag overslagsmæssigt befinder sig langs de nuværende
ruter for lastbilkørslen med jord til Nordhavn sammenlignet med
det antal boliger, der fremover befinder sig langs de kommende ru-
ter til Lynetteholmen?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen for Lynetteholm,
er det undersøgt, hvordan trafikmønsteret ændrer sig for jord-
transporten med lastbiler, når destinationen ændrer sig fra Nord-
havn til Lynetteholm. Jordmængder svarende til dem der forventes
til Lynetteholm transporteres allerede gennem i byen i dag, blot til
en anden destination, nemlig Nordhavn. Det er vurderingen, at tra-
fikken i København generelt vil være upåvirket af flytningen af
jordtransporterne.
Flytningen af aktiviteterne fra Nordhavn til Lynetteholm vil føre til
mere lastbiltrafik på vejene på Nordøstamager, herunder særligt
Vermlandsgade og Uplandsgade. Til gengæld vil flytningen af jord-
modtagelse aflaste vejene i Nordhavn og de større veje gennem
Østerbro til Nordhavn, herunder Kalkbrænderihavnsgade/Sund-
krogsgade, men også Store Kongens Gade og Bredgade i Indre By.