Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2511608_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 39:
Danmark er i henhold til Espookonventionen om projekter med
grænseoverskridende påvirkninger forpligtet til at nå til enighed
med sine naboer, når der er tale om grænseoverskridende miljøpå-
virkninger. Vil ministeren oplyse, hvad status er herfor, og om der
er opnået denne enighed?
Svar:
Jeg er ikke enig i præmissen om, at Espoo-konventionen indehol-
der en forpligtelse til at nå til enighed med sine naboer ved grænse-
overskridende miljøpåvirkninger.
Det følger af Espoo-konventionens artikel 6, stk. 1, at parterne sik-
rer, at der i den endelige beslutning om den påtænkte aktivitet ta-
ges skyldigt hensyn til resultatet af vurderingen af virkningerne på
miljøet, herunder miljøvurderingsdokumentationen og de be-
mærkninger dertil, der er modtaget i henhold til artikel 3, stk. 8, og
artikel 4, stk. 2, samt til resultatet af det i artikel 5 nævnte samråd.
Af artikel 6, stk. 2, følger det, at oprindelsesparten meddeler den
berørte part den endelige beslutning om den påtænkte aktivitet
samt de begrundelser og hensyn, den er baseret på.
Det er imidlertid korrekt, at det følger af miljøvurderingslovens §
38, stk. 2, at modtager miljøministeren en henvendelse fra en an-
den stats myndighed om, at der i Danmark er igangsat udarbej-
delse af en plan eller et program eller anmeldt et projekt, hvis gen-
nemførelse kan få væsentlig indvirkning på miljøet i denne anden
stat, skal miljøministeren kontakte den danske myndighed for pla-
nen, programmet eller projektet. Den danske myndighed må ikke
godkende eller vedtage planen eller programmet endeligt eller
træffe afgørelse om tilladelse, før ministeren giver samtykke hertil.
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvad status er i forhold til Espookonventionen, og om der er opnået denne enighed med nabolandende, til transportministeren
2511608_0002.png
Side 2/3
Imidlertid følger det af miljøvurderingslovens § 38, stk. 3, bl.a., at §
38, stk. 2, 2. pkt., ikke finder anvendelse ved høringer over et pro-
jekt omfattet af bilag 1 eller 2, som vedtages i enkeltheder ved en
særlig lov, jf. § 4, stk. 2.
Det er netop tilfældet i forbindelse med anlægsloven for Lynette-
holm.
Jeg har desuden indhentet udtalelse fra Trafikstyrelsen, som jeg
kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at miljøgrundlaget for Lynetteholm,
herunder miljøkonsekvensrapport, baggrundsrapporter, temarap-
port og supplerende miljøkonsekvensrapport, har været i Espoo-
høring i Sverige.
De svenske myndigheder har haft en række spørgsmål og bemærk-
ninger, hvilket har givet anledning til afholdelse af 4 samrådsmø-
der forud for vedtagelsen af anlægsloven i Folketinget. Der blev af-
holdt samrådsmøder mellem danske og svenske myndigheder den
23. marts, den 22. april, den 18. maj 0g den 27. maj 2021.
De svenske myndigheders bemærkninger til projektet har særligt
været rettet mod konsekvenserne ved klapning og sedimentspred-
ning tæt ved svenske farvande og naturområder, samt spørgsmålet
om hvorvidt etablering af Lynetteholm kan påvirke saltvandsind-
strømningen til Østersøen.
I forlængelse af dette blev der på mødet den 27. maj fremlagt en
ramme for en 3. parts granskning af konsekvensvurderingen i for-
hold til saltvandsindstrømningen til Østersøen, som indebar, at di-
alogen ville blive opretholdt også efter vedtagelsen af anlægsloven.
Således afholdtes den næste samrådsmøde den 14. juni, hvor det
desuden blev aftalt, at der skulle laves en nærmere beskrivelse af 3.
parts granskningen, samt at de
svenske myndigheder gerne ville
følge klapningen af havbundsmateriale.
Efterfølgende er der holdt samrådsmøder den 9. september og den
12. november 2021.
Det kan desuden oplyses, at By & Havn som bygherre har etableret
en såkaldt Turbidity management group, hvor svenske myndighe-
der deltager og har mulighed for at følge klapningen og overvåg-
ningen af dens effekter. Denne gruppes møder er ikke en del af
myndighedsdialogen mellem Danmark og Sverige.
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvad status er i forhold til Espookonventionen, og om der er opnået denne enighed med nabolandende, til transportministeren
2511608_0003.png
Side 3/3
Således kan Trafikstyrelsen oplyse, at der i Espoo-processen er op-
nået enighed om, at der skal gennemføres en 3. parts granskning
for så vidt angår saltvandsindstrømningen, samt at de svenske
myndigheder skal have mulighed for at følge klapningen og over-
vågningens af dens effekter.
Trafikstyrelsen forventer, at samrådet mellem danske og svenske
myndigheder om Lynetteholm vil blive opretholdt indtil 3. parts
granskningen og klapningen af havbundsmateriale er afsluttet.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht