Transportudvalget 2021-22
B 25
Offentligt
2516349_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. januar 2022
2021-3821
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU B 25), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 28:
Vil ministeren oplyse, hvad de centrale forskelle er rent teknisk
mellem at gennemføre den stormflodsplan, som Københavns Kom-
mune vedtog i 2017 hvad angår stormflodssikring mod nord, sam-
menlignet med Lynetteholmprojektet, og hvori består de væsent-
ligste forskelle i mulige effekter på havmiljøet og på slamflytning?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”Der er ikke gennemført en nærmere projektering eller miljøvurde-
ring af en løsning, der alene består af en dæmning og porte, som
beskrevet i Københavns stormflodsplan fra 2017. En dæmningsløs-
ningen i forbindelse med stormflodsplanen fra 2017 er også be-
skrevet kombineret med et jordopfyld ved Trekroner.
I notatet ”Opdateret overslag for sikring af København mod storm-
flod”, april 2017 (version 6) udarbejdet af COWI for Københavns
Kommune, som var et bilag til Stormflodsplanen i 2017, er der op-
stillet et foreløbigt anlægsoverslag for en dæmning på 1,25 km ud-
for Trekroner med en kronehøjde på 6 meter til ca. 800 mi0. kr.
På daværende tidspunkt var der betydelig usikkerhed om de geo-
tekniske forhold. Det fremgår bl.a., at ”det er usikkert, hvad aflej-
ringerne oven på kalken består af. Længere mod nord ved Kryds-
togsterminalen er der tykke lag af gytje. Hvis dette også er tilfældet
her, vil det kræve udskiftning eller forstærkning af havbunden før,
der kan foretages direkte fundering af dæmningen.”
B 25 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvad de centrale forskelle er rent teknisk mellem at gennemføre den stormflodsplan, som Københavns Kommune vedtog i 2017, hvad angår stormflodssikring mod nord, sammenlignet med Lynetteholmprojektet, og hvori de væsentligste forskelle i mulige effekter på havmiljøet og på slamflytning består, til transportministeren
2516349_0002.png
Side 2/2
Etablering af et en dæmning vil altså også forudsætte afgravning af
havbundsmateriale og gytje for at sikre et stabilt underlag for kon-
struktionen. Længden af en sådan konstruktion vil være kortere
end den samlede perimeter for Lynetteholm, hvorfor behovet for
afgravning af gytje mv. må antages at være mindre.
En dæmning vil derimod ikke kunne bidrage til en langsigtet hånd-
tering og genbrug af overskudsjord for hovedstadsområdet i nær-
området, herunder etablering af et grønt rekreativt kystlandskab,
således som Lynetteholm gør.”
Jeg vil i øvrig henvise til svar på spørgsmål 5, 23 og 27 til B 25.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht